Αισιοδοξία στην κυβέρνηση για συμφωνία με τους θεσμούς

Αυτά είναι τα προαπαιτούμενα που έκλεισαν την 1η ημέρα της διαπραγμάτευσης

Πηγές ΥΠΟΙΚ: Πολύ ευχαριστημένοι από τη διαπραγμάτευση στα κλιμάκια

Χαμογελαστός έφυγε από το Χίλτον ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μετά την πολύωρη συνάντηση του με τους επικεφαλής εκπροσώπους των θεσμών. Μετά την ολοκλήρωση των χθεσινών συναντήσεων, παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών τόνισε ότι «Είμαι πολύ ευχαριστημένος με το πώς πάνε τα τεχνικά κλιμάκια. Όσα έχουν γίνει πάνε καλά». Στόχος κυβέρνησης και θεσμών παραμένει η επίτευξη τεχνικής συμφωνίας μέχρι το Eurogroup της 24 Μαΐου και συνολική συμφωνία στο συμβούλιο της 21 Ιουνίου.

 Σήμερα, το πρόγραμμα ξεκινά με τα Δημοσιονομικά, ακολουθεί η Υγεία, ζητήματα του υπουργείου Παιδείας και η συνάντηση για την Δημόσια Διοίκηση που αναβλήθηκε σήμερα. Στη συζήτηση για την πορεία των δημοσίων οικονομικών, αναμένεται να τεθεί από τους θεσμούς και το θέμα των νέων αντικειμενικών αξιών, που αναμένεται να έχει κλείσει στις 14 Ιουνίου.

Επίσης,  στο αυριανό ραντεβού του υπουργού Οικονομικών με τους δανειστές, που θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με πληροφορίες στις 10:30 το πρωί, αναμένεται να ενσωματωθούν στο βασικό μοντέλο των θεσμών και οι τελευταίες θετικές εξελίξεις στα δημοσιονομικά, όπως τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Αναλυτικά το πρόγραμμα:

  • 10:30 -12:00 Δημοσιονομικά

  • 12:00 -13:00 Υγεία

  • 13:00 -14:00 Δημόσια Διοίκηση

  • 14:00 -18:00 Χρηματοπιστωτικά

Σύμφωνα με πηγές από την ελληνική ομάδα διαπραγμάτευσης, υπάρχουν 4-5 «αγκάθια», τα οποία πρέπει να λυθούν για να επιτευχθεί η συμφωνία. Για συμφωνία στα δύσκολα θέματα της διαπραγμάτευσης, που  αφορούν τον κλάδο της Ενέργειας, έκαναν λόγο και πήγες με γνώση  των εξελίξεων, μετά το τέλος της συνάντησης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη με το κουαρτέτο των θεσμών.

Σύμφωνα με τον υπουργό, το πρώτο  θέμα που άνοιξε στις σημερινές διαπραγματεύσεις ήταν οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ. «Έχουμε κατ’ αρχάς συμφωνία για αποκλιμάκωση των ΝΟΜΕ, καθώς προχωρά η αποεπένδυση της ΔEH από τους λιγνίτες. Τα ΝΟΜΕ θα καταργηθούν πλήρως έως το τέλος του 2019». Η συμφωνία προβλέπει σταδιακή μείωση των ποσοτήτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας που θα παρέχει η ΔΕΗ μέσω αυτών στους ανταγωνιστές της, και κατάργηση των δημοπρασιών στο τέλος του 2019. Ο περιορισμός των ΝΟΜΕ μέχρι την οριστική κατάργησή τους σχετίζεται και με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων Μεγαλόπολης και Φλώρινας της ΔΕΗ που είναι σε εξέλιξη. Μετά τη διαπραγμάτευση, υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες για το πώς θα φτάσουμε στην κατάργηση τους στο τέλος του 2019. Προβλέπεται αποκλιμάκωση μέχρι αρχές Ιουνίου. Στο τέλος του 2019 θα καταργηθούν.

Δεύτερο θέμα,  ήταν η χρέωση προμηθευτή που θα παραταθεί και το 2020. Θα παραμένει με σταδιακή μείωση και μετά θα αντικατασταθεί από το πράσινο πιστοποιητικό. Τρίτο θέμα ήταν η ιδιωτικοποίηση της  ΔΕΠΑ, για την οποία ο υπουργός είπε ότι «καταθέσαμε την πρόταση μας και θα γίνουν διαβουλεύσεις μέχρι το Σάββατο». Έτεροι πηγή εκτίμησε ότι το Σάββατο αναμένεται πως θα κλείσει το θέμα, με συμφωνία. Το 65% της μετοχικής σύνθεσης της εταιρίας ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ ενώ το 35% στα Ελληνικά Πετρέλαια. Έχει ήδη συμφωνηθεί η πώληση της συμμετοχής της στην εμπορία φυσικού αερίου στη Β. Ελλάδα και η ενίσχυση της συμμετοχής της στην Αττική.

Βρέθηκε λύση για το χρέος των ΕΛΤΑ στη ΔΕΗ

Οι συναντήσεις έβγαλαν μία απρόσμενη είδηση, σχετικά με  το μεγάλο πρόβλημα που έχει  δημιουργηθεί με την παρακράτηση των χρημάτων που πληρώνουν οι πελάτες της ΔΕΗ, από  τα ΕΛΤΑ. Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, τα ΕΛΤΑ χρωστούν 50 εκατ. ευρώ, στη ΔΕΗ, έχει βρεθεί λύση και το πόσο θα αποπληρωθεί σταδιακά. Τα ΕΛΤΑ υποχρεούνται να αποδώσουν σταδιακά το παρακρατούμενο ποσό σε εύλογο διάστημα και στην συνέχεια να αυτοματοποιήσουν την απόδοση των ποσών που προέρχονται από λογαριασμούς της ΔΕΗ.

Σπίρτζης: Τα ηλεκτρονικά διόδια προχωρούν κανονικά

Στην πρώτη συνάντηση της ημέρας με θέμα τις ιδιωτικοποιήσεις συμμετείχε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Για την παραχώρηση της Εγνατίας, ο υπουργός είπε ότι στη συνάντηση με τους θεσμούς είδαμε κάποια σημεία που έχουν ήδη συζητηθεί και κάποια νέα. Σύμφωνα με τον ίδιο,

Τα διόδια προχωρούν κανονικά. Δεν υπάρχουν πολλά εκκρεμή θέματα, κυρίως  δόθηκαν διευκρινίσεις για τα νέα ηλεκτρονικά διόδια και πως θα κουμπώνει το σύστημα με το υπάρχων.  Για την διαδικασία ο υπουργός τόνισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει πρόσβαση σε όλες τις παραχωρήσεις το κάτω σύστημα (της λειτουργίας), όλα θα συνδέονται στο κεντρικό σύστημα με πρόθεση να συνδεθεί και με τις γειτονικές χώρες. Με αυτόν τον τρόπο προκύπτουν οφέλη και για μεταφορές και για ασφάλεια της περιοχής.

Τέλος, ο υπουργός έβαλλε κατά του ΤΑΙΠΕΔ, λέγοντας ότι «Αν τον διαγωνισμό τον είχε το υπουργείο θα είχανε τελειώσει. Ο μηχανισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει τεχνική ανεπάρκεια. Με αυτά που κάνει το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα τελειώσουμε ποτέ. αν κάναμε εμείς διαγωνισμό για Ελ. Βενιζέλος και Εγνατία θα είχαμε βγάλει τριπλό τίμημα. Γιατί δεν έχει τελειώσει το Ελ. Βενιζέλος που δεν έχει τίποτα κατασκευαστικό;».

Μπορεί η επιτυχία στα δημοσιονομικά, να παγώσει τα μέτρα;

Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, ναι. Μετά την συνάντησής του με τους θεσμούς, ο υπουργός Μεταφορών απάντησε σε ερώτηση σχετικά με τη δυνατότητα μη εφαρμογής των μέτρων του ΔΝΤ. Τα συγκεκριμένα μέτρα, είναι η περικοπή  στις συντάξεις ύψους 1% του ΑΕΠ, από την 1η Ιανουαρίου 2019 (έως και το 18% σε ορισμένες συντάξεις) και την μείωση του αφορολογήτου από το 2020. Ο υπουργός μεταφορών τόνισε αναφορικά με το συγκεκριμένο ζήτημα πως το κλίμα έχει αλλάξει στην Ευρώπη και «πιστεύω ότι πάει τόσο καλά η οικονομία που μπορεί να μας πουν να τα αφήσουμε».

ΤΑΙΠΕΔ: Επτά «μονομάχοι» για την Εγνατία Οδό

Η παραχώρηση της Εγνατίας, θα προσωρήσει και εχθές, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι προεπέλεξε τα επενδυτικά σχήματα που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη Β’ φάση των διαγωνισμών για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της Οδού όπως και της μαρίνας Αλίμου.

Συγκεκριμένα, το ΤΑΙΠΕΔ, αποφάσισε ότι επτά επενδυτικά σχήματα πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό, τα οποία με αλφαβητική σειρά, είναι 1. ANAS International Enterprise S.p.A, 2. FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp], 3. ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., 4. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A., 5. VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A., 6. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A., 7. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.

Σε κάθε περίπτωση η ελληνική ομάδα διαπραγμάτευσης εμφανίζεται αισιόδοξη για την επίτευξη συμφωνίας με τους θεσμούς. Το πρόγραμμα των συναντήσεων συνεχίζεται σήμερα το πρωί, με στόχο την τεχνική συμφωνία μέχρι το Σάββατο, καθώς την Κυριακή οι εκπρόσωποι των θεσμών θα επιστρέψουν στις βάσεις τους.

Πηγή: http://www.kontranews.gr/OIKONOMIA/332013-Aisiodoxia-sten-kybernese-gia-symphonia-me-toys-thesmoys ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Leave a Comment