Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Οι «Δαβίδ» της αγοράς άντεξαν την πίεση των πολυεθνικών!

Οι μικρές επιχειρήσεις άντεξαν την πίεση των εμπορικών αλυσίδων και των πολυεθνικών! Νέα έρευνα, δείχνει ότι στην ελληνική αγορά, οι καταναλωτές στηρίζουν τις μικρές επιχειρήσεις και ειδικά στο λιανεμπόριο τροφίμων λιγότερο από το 50% των πωλήσεων γίνεται σε οργανωμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, παρά τις μεγάλες προσφορές και τον σκληρό ανταγωνισμό!


Νέα στοιχεία που ανακοίνωσε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγάθων (ΙΕΛΚΑ), οι συνολικές καθαρές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων για το 2016 εκτιμώνται σε 18,6 δις ευρώ, από τα οποία τα 9,3 δις (που αντιστοιχούν στο 50,05%) πραγματοποιήθηκε μέσα από μεμονωμένα καταστήματα, κυρίως εξειδικευμένα (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιία κλπ) και 9,3 δις ευρώ μέσα από καταστήματα αλυσίδων σουπερμάρκετ (49,95%).


Από το Ινστιτούτο επισημαίνεται ότι το ποσοστό των αλυσίδων σουπερμάρκετ επί του συνόλου των πωλήσεων, παρά τη μείωση σε αξία και παρά την αποχώρηση το 2016 σημαντικών εταιρειών από τον κλάδο παρουσιάζει αύξηση από 49,55% σε 49,95%.


Οι 38 επιχειρήσεις που αναλύθηκαν στο πλαίσιο της μελέτης το 2016 εμφάνισαν πωλήσεις αξίας 7,90 δις ευρώ αυξημένες κατά 1,04 δις ευρώ ή 15,16% σε σχέση με τα 6,86 δις  ευρώ του 2015.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή, για το 2016 δίνει μείωση για τον κύκλο εργασιών των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων κατά 0,52%. Η σημαντική αύξηση που καταγράφουν αυτές οι εταιρείες είναι αποτέλεσμα της αναδιανομής των πωλήσεων σημαντικών επιχειρήσεων που αποχώρησαν από την αγορά οι οποίες ανέρχονταν το 2015 αθροιστικά σε 1,7 δισ. ευρώ και δευτερευόντως από την προσέλκυση πωλήσεων από αλλά κανάλια (π.χ. εξειδικευμένα καταστήματα, λαϊκές αγορές κλπ). Οι πωλήσεις των υπολοίπων καταστημάτων διατροφής εκτός των αλυσίδων σουπερμάρκετ, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψαν πτώση 2,41% και το εμπόριο εκτός καταστημάτων (π.χ. λαϊκές αγορές) πτώση κατά 6,10%. Η τάση αυτή φαίνεται ότι συνεχίζεται και το πρώτο 9μηνο του 2017 και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα καταστήματα σουπερμάρκετ παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 1,73% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2016, ενώ τα μικρότερα καταστήματα μείωση -1,86%.

 

Παρά την ανακατανομή των πωλήσεων ανάμεσα στα διάφορα κανάλια το οργανωμένο λιανεμπόριο στην αγορά των τροφίμων εξακολουθεί να έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, καθώς συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξακολουθεί να έχει σημαντικά μικρότερα ποσοστά πωλήσεων όπως φαίνεται και στο σχήμα 2. Στην Ελλάδα το ποσοστό των μη εξειδικευμένων καταστημάτων (σουπερμάρκετ και παντοπωλεία) στην αγορά των τροφίμων εκτιμάται στο 60%, όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 77% και στις ανεπτυγμένες αγορές των χωρών της Βόρειας Ευρώπης πλησιάζει ή και ξεπερνάει το 90%.

Η γιορτινές αγορές θα κρίνουν την ανάπτυξη στην αγορά

 

Τέλος, επισημαίνεται ότι δεν πρέπει να αγνοηθεί το γεγονός ότι συνολικά η αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων το 2016 παρουσίασε μείωση της τάξης των 375 εκατ. ευρώ (σχεδόν 2%), ενώ οι πρώτες εκτιμήσεις με βάσεις τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δημιουργούν ελπίδες για ανάπτυξη των πωλήσεων το 2017 μετά από αρκετά χρόνια, κάτι που σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί από την αγορά των εορτών.

Πηγή: http://www.kontranews.gr/OIKONOMIA/312832-Oi-Dabid-tes-agoras-antexan-ten-piese-ton-polyethnikon ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Leave a Comment