Οι αρχετυπικές μορφές του χαράκτη Απόστολου Κούστα

του Γιάννη Γιαννακόπουλου.

Ο Απόστολος Κούστας γεννήθηκε στο Μεσολόγγι το 1954. Πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στη γενέτειρά του από τον ζωγράφο Γεράσιμο Κασόλα και συνέχισε στην Αθήνα κοντά στον ζωγράφο Γιώργο Κασόλα και στη συνέχεια στην χαράκτρια Βάσω Κατράκη.

Στην πορεία επινόησε δικές του τεχνικές χάραξης σε επιφάνειες από τσιμέντο και άλλα υλικά, αποκτώντας ένα προσωπικό στιλ που έκανε τη δουλειά του να ξεχωρίσει στην Ελλάδα και σε όλον τον κόσμο. Έχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις, συγκεντρώνοντας διακρίσεις και τον θαυμασμό των ανθρώπων της τέχνης.

(3 ΕΡΓΑ ΤΟΥ) ΚΟΥΣΤΑ) (3)

(3 ΕΡΓΑ ΤΟΥ) ΚΟΥΣΤΑ) (14)

Ο κριτικός τέχνης Κώστας Σταυρόπουλος έχει γράψει:

«Η γνωριμία του Κούστα µε τη µεγάλη χαράκτρια Βάσω Κατράκη του προέκυψε ως θείο δώρο, γιατί η Βάσω τον παρότρυνε ν’ αφοσιωθεί αποκλειστικά στο είδος της χαρακτικής… Ο Κούστας έχει νοµίζω µια χαρισµατική δυνατότητα, µια προίκα από τη φύση, του µάστορα πλαστουργού. Κι ο µάστορας πλαστουργός βοήθησε τον καλλιτέχνη Κούστα να κερδίσει εύκολα την εκτίµηση και την συνεργασία µε τους µεγάλους πάντα συναδέλφους. Η Βάσω Κατράκη του έµαθε γρήγορα και σε βάθος τα µυστικά και τις δυνατότητες της χάραξης πάνω στο υλικό της σκληρής και παράλληλα µαλακής ψαµόπετρας. Επίσης τον απελευθέρωσε νεότερα και τον προσανατόλισε προς την κατεύθυνση της στέρεας γραφής, όπως αυτή πραγµατώνεται πάνω στη δυναµική σχέση της κλασσικής και µοντέρνας γραφής».
(3 ΕΡΓΑ ΤΟΥ) ΚΟΥΣΤΑ) (4)

(2 ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ) (6)

Βασίλης Κατσαρός, Βυζαντινολόγος, καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.: «Έχω την αίσθηση ότι ο Απόστολος Κούστας, γεννημένος πολύ κοντά στο ιερό της Καλυδώνας, πολύ κοντά στην «ιερή πόλη», απ’ τα περάσµατα των ήχων, των µορφών και των χρωµάτων κράτησε το στοιχείο της µυστικότητας του µύθου που συνδέει τη ζωή του ανθρώπου µε τα πράγµατα. Τον δημιουργό με τα δηµιουργήµατά του. Μέσα απ’ το ρίγος της φθοράς, η δυνατή αίσθηση του καλλιτέχνη σαγηνεύει τη µαγική «πρωτοεικόνα», που αναδύεται θαρρείς από τα βάθη των αιώνων, και προσπαθεί να στήσει τη µορφή, σπάζοντας τα φράγµατα του χώρου και του χρόνου…».

(3 ΕΡΓΑ ΤΟΥ) ΚΟΥΣΤΑ) (2)

Λεωνίδας-Φοίβος Κόσκος, Διευθύνων Σύμβουλος Ελληνοαμερικανικής Ένωσης:

«Ο Κούστας δε διαθέτει μόνο τις δικές του αναφορές: την προσφυγιά, το Κόµµα, την Αντίσταση ή ακόµη το κλίµα του Εµφυλίου. Αναζητεί σηµεία αναφοράς στο απώτερο παρελθόν, στην αυγή του Λόγου και στη Χειρονοµία. Στρέφεται στα στοιχειώδη. Αντλεί κατευθείαν από τα σηµεία που το υποκειµενικό παίρνει µορφή και εξαντικειµενικεύεται. Εκεί που η µιµητική µαγεία περιγράφει το προ-γράµµα του ανθρώπου που θέλει να αναγνωρίσει τον εαυτό του, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τον κόσµο που τον περιβάλλει. Πώς θα αποφύγει ο Κούστας την αχρονία; Επιλέγει λύση αυτόχρηµα ιδιοφυή. Χρησιµοποιεί το κυρίαρχο υλικό του µοντέρνου περιβάλλοντος. Χαράσσει σε τσιµεντένιες πλάκες. Τολµά να αναµετρηθεί µε υλικό που ανήκει στον κόσµο που αµφισβητεί. Τολµά να οικειοποιηθεί αυτό το υλικό και να το εντάξει στο νέο κόσµο που οραµατίζεται…».

(3 ΕΡΓΑ ΤΟΥ) ΚΟΥΣΤΑ) (10)

(3 ΕΡΓΑ ΤΟΥ) ΚΟΥΣΤΑ) (7)

Nτόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν, Ιστορικός Τέχνης-τεχνοκριτικός:

Ιδεογράµµατα και γραφές αποσπασµατικές, στο έπακρον «ιερατικές», όπως ακριβώς και οι µορφές, µε «όποιο» σχήµα και παράστηµα κι αν προβάλλουν, αποτελούν διαχρονικές, µεταφυσικές και γι’ αυτό πολυσήµαντες παρουσίες και «όντα». Όντα που πέρα από τη συγκεκριμένη σύνθεση πράγµατι κατακτούν και καθορίζουν το χώρο ολόγυρά τους».

Δείτε το ντοκιμαντέρ για τον χαράκτη:

Ατομικές εκθέσεις

  • Δήμος Ερμούπολης, Σύρος 2015
  • Shakespeare Theatre, Washington, DC, USA, 2009
  • Δήμος Ελευσίνας, Ελευσίνα 2007
  • Παπαστράτειο Μέγαρο, Δήμος Αγρινίου 2005
  • Ελληνοαμερικανική Ένωση, Αθήνα 2003
  • Γαλλικό Ινστιτούτο, Πειραιάς 2001
  • Ξενοδοχείο “Hilton”, Βρυξέλλες, Βέλγιο 2000
  • Νοσηλευτικό Ίδρυμα “Υγεία”, Αθήνα 2000
  • Κέντρο Λόγου και Τέχνης “Διέξοδος”, Μεσολόγγι 1999
  • Αίθουσα Τέχνης “Αστρολάβος”, Αθήνα 1999
  • Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Βρυξέλλες, Βέλγιο 1998
  • Δημοτική Πινακοθήκη, Αγρίνιο 1995
  • Δημοτική Πινακοθήκη, Μεσολόγγι 1995
  • Αίθουσα Τέχνης “Terracotta”, Θεσσαλονίκη 1995
  • Αίθουσα Τέχνης “Κρεωνίδης”, Αθήνα 1994
  • Δήμος Αργοστολίου, Κοινότητα Πόρου, Αργοστόλι 1993
  • Αίθουσα Τέχνης “Αμυμώνη”, Πανεπιστήμιο, Ιωάννινα 1993
  • Δημοτική Πινακοθήκη, Μεσολόγγι 1992
  • Αίθουσα Τέχνης Πολύπλανο, Αθήνα 1991

Θεσσαλονίκη, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 1997

  • Έκθεση των θησαυρών του Αγίου Όρους: Ειδική ατομική συμμετοχή

Ομαδικές Εκθέσεις

  • Φαέντζα, Ιταλία 1994
  • Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα 1994
  • Μπολόνια, Ιταλία 1993

Διεθνείς Συναντήσεις – Εκθέσεις

  • 7η Douro Biennial 2014, Global Print 2013, Πορτογαλία
  • 19η International Triennial of Original Graphic Prints – Graphic Art of the BalkanCountries, Grenchen, Ελβετία 2012
  • Imprima 2012, Mostra Internacional de Gravura, Sobral, Βραζιλία
  • 16η International Print Biennial, Βάρνα, Βουλγαρία 2011
  • 14η International Biennial Print Exhibition, Ταϊβάν, R.O.C, 2010
  • 15η International Print Biennial, Βάρνα, Βουλγαρία 2009
  • IMPRINT 2008 Kulisiewicz international graphic arts triennial, Βαρσοβία, Πολωνία, 2008
  • 14η International Print Biennial, Βάρνα, Βουλγαρία 2007
  • V International Small Engraving Exhibition “L’Arte e il Torchio / Art and the Printing Press” Cremona, Ιταλία 2007
  • 12η International Biennial Print and Drawing Exhibition, Ταϊβάν, R.O.C, 2006
  • 13η International Print Biennial, Βάρνα, Βουλγαρία 2005
  • Eurografik European Culture Integration Bridge, Μόσχα, Ρωσία 2004
  • Etching versus digit – Opole, Πολωνία 2003
  • 11th International Biennial Print and Drawing Exhibition, Ταϊβάν, R.O.C 2003
  • Gielniak Print Competition, Jelenia Gora, Πολωνία 2003
  • Triennale Krakau – Oldenburg, Γερμανία 2003
  • International Print Triennial Krakow, Πολωνία 2003
  • Bienal de San Juan, San Juan, Πουέρτο Ρίκο 2001
  • International Print Triennial Krakow, Πολωνία 1997
  • Osaka Triennale ’94, Ιαπωνία 1994
  • Intergrafia ’94 Krakow, Πολωνία 1994
  • International Print Triennial Krakow, Πολωνία 1994
  • Sapporo International Print – Biennale ’93, Ιαπωνία 1993
  • Osaka Triennale ’91, Ιαπωνία – Sumitomo Marine and Fire Insurance Award 1991
  • http://www.postmodern.gr/


Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...