«Ο Γορίλας και η Ορτανσία» στο «Θέατρο Έαρ Βικτώρια»

«Ο Γορίλας και η Ορτανσία» στο «Θέατρο Έαρ Βικτώρια»

Γράφει ο

Σταύρος Ξηντάρας

«Μια τρελή κωμωδία ή φάρσα ή παραμύθι ή παραβολή ή ένα παιχνίδι για τέσσερις ηθοποιούς και όσους θεατές θέλουν να παίξουν μαζί τους, σε τρεις εικόνες και τρεις εκδοχές για το τέλος»,  χαρακτηρίζει το έργο του “Ο Γορίλας και η Ορτανσία» ο ίδιος ο Ιάκωβος Καμπανέλλης.

Το σχετικά αυτό άγνωστο θεατρικό του μεγάλου συγγραφέα παρουσιάζεται στο «Θέατρο Έαρ Βικτώρια», σε σκηνοθεσία Κατερίνας Πολυχρονοπούλου, στο πλαίσιο του αφιερώματος του 4ου Φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου αιώνα στον  Ιάκωβο Καμπανέλλη.

 «Ο Γορίλας και η Ορτανσία» είναι ένα έργο που γράφτηκε το 1952 και παρουσιάστηκε το 1959 για λίγες μόνο παραστάσεις από την Έλσα Βεργή. Ο ίδιος ο Καμπανέλλης λέει ότι ενώ ο Γορίλας είναι από τα πρώτα του θεατρικά, συγχρόνως είναι και το τελευταίο. Και πράγματι το 1989 το ξαναδούλεψε σε νέα μορφή προσθέτοντας 3 διαφορετικά φινάλε. Στην ουσία πρόκειται για ένα σχεδόν καινούργιο έργο που λειτουργεί και διαδραστικά. Αυτή η εκδοχή του έργου είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στη σκηνή. Το έργο το έχει παραχωρήσει ευγενικά η Κατερίνα Καμπανέλλη στο Φεστιβάλ  μας και τη σκηνοθεσία  κάνει η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου, η οποία εδώ και κάποια χρόνια ασχολείται με τον Καμπανέλλη στο Μουσείο του στη Νάξο.» εξηγεί η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Έργου του 21ου Αιώνα, Λεία Βιτάλη.

Το στόρι έχει ως εξής:

Ο κύριος Καθηγητής, που έχει παντρευτεί την υπάκουη και πλούσια Μαίρη, αγοράζει από τον ζωολογικό κήπο έναν ολόγυμνο γορίλα, για τα πειράματά του. Συμπεριφέρεται απέναντί του σα να είναι κανονικός άνθρωπος που καταλαβαίνει τα πάντα. Και δεν τα πάει άσχημα. Τον βαφτίζει Αδάμ.

Στο μεγαλοαστικό σπίτι του έχει στήσει ένα εργαστήριο για τα πειράματα και τις μελέτες του. Έχει επίσης και έναν υπηρέτη, τον Φίλιππο, κάποτε βοηθό του στην επιστημονική έρευνα. Η Μαίρη αποκτά μια περίεργη οικειότητα με τον Γορίλα, την οποία ο Καθηγητής δεν βλέπει με καλό μάτι. Ο Γορίλας αρχίζει να υιοθετεί την ανθρώπινη συμπεριφορά και ανατρέπει τις ήδη ευαίσθητες ισορροπίες.

Η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου σκηνοθέτησε με μαεστρία την παράσταση, κι έδωσε, στην  σχετικά μικρή  σκηνή του θεάτρου Βικτώρια τις ιδανικές σκηνικές λύσεις. Παράλληλα δίδαξε κατά τέτοιο τρόπο τους ηθοποιούς, ώστε να δώσουν σάρκα και οστά  στο ώριμο αυτό έργο του Καμπανέλη, οποίος φλερτάρει  με τον σουρεαλισμό, το θέατρο του παράλογου και τον συμβολισμό.

 

«Το έργο μιλά για τις φοβίες και τα άγχη του σύγχρονου ανθρώπου μέσα από μια κωμική ματιά αλλά και βαθιά ανθρώπινη.», λέει ο ηθοποιός Θωμάς Βούλγαρης, οποίος παίζει συγκλονιστικά τον ρόλο του καθηγητή Όμηρου. Η ερμηνεία του ισορροπεί τέλεια ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία, ενώ το βλέμμα του οι εκφράσεις του προσώπου του και γενικότερα οι αντιδράσεις του,   θυμίζουν τον Τζόν Μάλκοβιτς, αλλά και τον Τζάκ Νίκολσον. Και δεν προδίδει διόλου το κείμενο, που έχει άμεση συνάφεια με το θέατρο παραλόγου του Ιονέσκο. Ο Θωμάς Βούλγαρης, ο οποίος εκτός των άλλων διαθέτει μια φωνή με μοναδική χροιά,  ενσαρκώνει άψογα  τον  οραματιστή Καθηγητή, που ονειρεύεται να σώσει την ανθρωπότητα μετατρέποντας την πυρηνική ενέργεια σε ωφέλιμη για την ανθρωπότητα.

Τον απαιτητικό ρόλο της πλούσιας συζύγου του καθηγητή παίζει με ακρίβεια η Χαρά Ζησιμάτου, η οποία τονίζει:  «Ο Καμπανέλλης δικαίως έχει θεωρηθεί ο πατριάρχης του ελληνικού θεάτρου. Ψυχογραφεί άριστα τους χαρακτήρες του και τις σχέσεις που αυτοί διαμορφώνουν στα έργα του. Έχει σημασία να επιστρέφουμε στο έργο του γιατί είναι η κληρονομιά μας. Το χιούμορ του είναι καυστικό και ματιά του διαχρονική.. Το έργο αντιμετωπίστηκε από όλους μας και κυρίως από τη σκηνοθέτη μας την Κατερίνα Πολυχρονοπούλου, με καθαρότητα, εντιμότητα κι ένα αίσθημα ευθύνης».

Ο Γιάννης Νικολάου υποδύεται άρτια τον εσωστρεφή καταπιεσμένο υπηρέτη του ζευγαριού, τον Φίλιππο. ‘Όσο για τον Ιάσονα Χριστοδούλου, ο οποίος ντύνεται τον δύσκολο ρόλο του γορίλα, πείθει με ευκολία ότι είναι ένα αληθινό ζώο της ζούγκλας. Ένας πρωτόγονος «Κινγκ Κόνγκ» με όλα την άγρια ένστικτά  του, αλλά και τις ουκ ολίγες ευαισθησίες του. Η δε κίνησή του πάνω στη σκηνή, είναι  άκρως μελετημένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Αυτό σίγουρα οφείλεται και στην  θαυμάσια δουλειά της Αναστασίας Γεωργαλά η οποία υπογράφει την επιτυχημένη κινησιολογία της παράστασης.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Καμπανέλλη
Μουσική – Σχεδιασμός ήχου: Σταύρος Τσουμάνης
Κινησιολογία: Αναστασία Γεωργαλά
Φωτισμοί: Κώστας Ματσιούλας
Teaser/ Trailer: gcldp studio Γιώργος Συμεωνίδης, Άρτεμις Σταθάκου
Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Πολυχρονοπούλου
Φωτογραφίες: Αγγελίνα Παγώνη
Ειδικές κατασκευές: Κατερίνα Χατζοπούλου
Φωνή: η μέτζο σοπράνο Σοφία Πάτση

ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ(αλφαβητικά)
Θωμάς Βούλγαρης
Χαρά Ζησιμάτου
Γιάννης Νικολάου
Ιάσονας Χριστοδούλου

Θέατρο «Έαρ Βικτώρια» (Β’ Σκηνή),και Αριστοτέλους, πλησίον Πλ. Βικτωρίας, Αθήνα
Ημερομηνία: Από Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017 έως 26 Δεκεμβρίου 2017.
Παραστάσεις: κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις21.00.
Πληροφορίες-Κρατήσεις: Τηλ.:

 

 

Πηγή: http://www.kontranews.gr/POLITISMOS/313821-O-Gorilas-kai-e-Ortansia-sto-THeatro-Ear-Biktoria ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...