Αντισταθμίστικα για τον Εύηνο ζητά και ο Δήμος Θέρμου.

Ο Δήμαρχος Θέρμου κ. Σπύρος Κωνσταντάρας, με έγγραφό του με θέμα “Αντισταθμιστικά ωφελήματα για τον Δήμο Θέρμου από την εκτροπή του Ευήνου” – το οποίο απευθύνεται στον αρμόδιο Υπουργό Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή και κοινοποιείται στο Γραφείο του Πρωθυπουργού, στους συναρμόδιους φορείς της κεντρικής διοίκησης, στον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας κ. Απόστολο Κατσιφάρα, στην Αντιπεριφερειάρχη Αιτωλ/νίας κ. Χριστίνα Σταρακά και στα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης – προτείνει την επαναδιατύπωση του Άρθρου 66 του Σχεδίου Νόμου που αναφέρεται στο προς θέσπιση “Αντισταθμιστικό Τέλος υπέρ δήμων για χρήση υδάτων φυσικών ταμιευτήρων και για τη χρήση υδάτων που μεταβάλλεται η φυσική τους ροή και συλλέγονται σε τεχνητούς ταμιευτήρες“.

Η πρόταση αφορά την τροποποίηση του εν λόγω Άρθρου, έτσι ώστε να  συμπεριληφθούν στους δικαιούχους φορείς του προς θέσπιση Αντισταθμιστικού Τέλους όλοι οι Δήμοι που υφίστανται αρνητικές συνέπειες από την κατασκευή τεχνητών ταμιευτήρων και όχι μόνο εκείνοι οι Δήμοι στην Περιφέρεια των οποίων υπάρχουν ταμιευτήρες, όπως εσφαλμένα προτείνεται σχετικά.

Το ζήτημα αφορά ολόκληρη την περιοχή του παρευηνίου και φυσικά τον Δήμο Θέρμου, η περιοχή του οποίου υφίσταται πρωταρχικά τις αρνητικές συνέπειες από το φράγμα του Ευήνου.

Γι’ αυτόν τον λόγο, ο Δήμος Θέρμου τόσο παλιότερα, με την 381/2013 σχετική Απόφαση του Δημοτικού του Συμβουλίου, όσο και πρόσφατα με το με αριθμ. πρωτ. 462/10-2-2016 σχετικό έγγραφό του, διατράνωσε το αίτημά του αφενός για την αναγκαιότητα θέσπισης αντισταθμιστικού τέλους από την εκτροπή του Ευήνου για την ύδρευση του Λεκανοπεδίου και αφετέρου για την απόδοσή του στο σύνολο της παρευήνιας περιοχής που υφίσταται τις επιπτώσεις από την εκτροπή. Τελευταία, μάλιστα, μόλις έγιναν γνωστές οι προθέσεις του Υπουργείου για το θέμα αυτό, λήφθηκε Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θέρμου με την οποία καλείται το αρμόδιο Υπουργείο να προβεί στην τροποποίηση της έως τώρα πρότασής του, η οποία συνιστά κατάφωρη αδικία για τον Δήμο Θέρμου και όχι μόνο.

Από τον Δήμο Θέρμου

 

«Αντισταθμιστικά ωφελήματα για τον Δήμο Θέρμου από την εκτροπή του Ευήνου»

ΣΧΕΤ.:  Το με αριθμό 462/10-02-2016 έγγραφό μας

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Όπως είχαμε και στο πρόσφατο παρελθόν επισημάνει ο Δήμος Θέρμου Αιτωλ/νίας, κατ’ εξοχήν ορεινός Δήμος, στερήθηκε αντισταθμιστικών ωφελημάτων από το έργο εκτροπής των νερών του Ευήνου, το οποίο τροφοδοτεί,  μέσω του  ταμιευτήρα του Μόρνου, την πρωτεύουσα με πόσιμο  νερό από την Ευηνολίμνη.

Εν’ όψη της επικείμενης νομοθέτησης με την οποία ορίζεται η καταβολή τιμήματος του διαχειριστή υδάτων ταμιευτήρων υπέρ των Δήμων στα διοικητικά όρια των οποίων βρίσκονται αυτοί (άρθρο 66 του προσχεδίου νόμου) θέλουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

Στο προσχέδιο του νόμου προβλέπεται ότι το αντισταθμιστικό τέλος καταβάλλεται στους Δήμους στα όρια των οποίων βρίσκεται ο τεχνητός ταμιευτήρας αγνοώντας  παντελώς τους Δήμους που υφίστανται τις συνέπειες από την διακοπή  η μείωση της παροχής στην φυσική επιφανειακή λεκάνη απορροής των υδάτων.

Η θεώρηση αυτή στην περίπτωση της περιοχής του Δήμου μας αλλά και γενικότερα είναι  παντελώς λανθασμένη για τους εξής λόγους :

  1. Η εκτροπή των νερών του Ευήνου για την υδροδότηση του Λεκανοπεδίου της Αθήνας και της ευρύτερης περιοχής είχε αρνητικές συνέπειες για το σύνολο του παρευηνίου και ειδικότερα για τις περιοχές που βρίσκονται κατάντη της Ευηνολίμνης, η οποία είναι κατασκευασμένη εντός των γεωγραφικών ορίων του Δήμου Ναυπακτίας αλλά σε προσέγγιση με τα αντίστοιχα όρια του Δήμου Θέρμου. Οι αρνητικές συνέπειες αναφέρονται στο μεγαλύτερο τμήμα της περιοχής του Δήμου Θέρμου, το οικοσύστημα της οποίας επηρεάστηκε αρνητικά, αφού είναι άμεσα εξαρτώμενο από τον Εύηνο.
  2. Η εξάρτηση του οικοσυστήματος της περιοχής του Δήμου Θέρμου από τον Εύηνο οφείλεται στο γεγονός ότι ο Δήμος Θέρμου προσεγγίζει  γεωγραφικά τον Εύηνο σε μια απόσταση πολλών δεκάδων χιλιομέτρων, αφού ο Εύηνος αποτελεί το ανατολικό όριο του Δήμου Θέρμου με τον Δήμο Ναυπακτίας στο μεγαλύτερο μέρος της ροής του κατάντη του φράγματος, αμέσως μετά το Φράγμα βορειοανατολικά έως τη Γέφυρα Μπανιά στην επαρχιακή οδό Ναυπάκτου – Θέρμου νότια, και ενδιάμεσα, μάλιστα, το ποτάμι διέρχεται μέσω της εδαφικής περιφέρειας του Δήμου, καθώς οι πρώην Κοινότητες Διασελλακίου και Πέρκου της επαρχίας Ναυπακτίας αποτελούν Τοπικές Κοινότητες του Δήμου Θέρμου.
  3. Το οικοσύστημα των παραποτάμων του Ευήνου, Γιδομανδρίτη και Φειδάκια, που αναφέρονται στο σύνολο της κατ’ εξοχήν ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου, η οποία αντιμετωπίζει μάλιστα και το μεγαλύτερο πρόβλημα στον τομέα των υποδομών, είναι άμεσα συνυφασμένο με τον Εύηνο. Ακόμη  και μια ματιά  στο χάρτη της περιοχής θα αρκούσε να πείσει και κάποιον που δεν γνωρίζει την περιοχή για την ορθότητα του παραπάνω ισχυρισμού.
  4. Η ελαχιστοποίηση της ποσότητας του νερού που διαρρέει το ποτάμι μετά το Φράγμα έχει ως αποτέλεσμα την περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής – αφού είναι εμφανείς οι αρνητικές επιπτώσεις στην ποτάμια και παραποτάμια χλωρίδα και πανίδα, η υποβάθμιση εκτεταμένων παραποτάμιων περιοχών στο ενδιάμεσο της πορείας του ποταμού από το φράγμα έως τις εκβολές, η διατάραξη του υδατικού ισοζυγίου της ευρύτερης περιοχής και η μειωμένη δυνατότητα αμμοληψίας – ενώ είναι ορατές για μεγάλο χρονικό διάστημα ετησίως οι αρνητικές επιπτώσεις στη διεξαγωγή των ποτάμιων αθλημάτων στο τμήμα του ποταμού Πόρος – Γέφυρα Μπανιά όπως και στο Εθνικό Προπονητικό Κέντρο Σλάλομ – Καγιάκ στην περιοχή της Γέφυρας Μπανιά.
  5. Πέρα, όμως, από τις αρνητικές συνέπειες της εκτροπής στις υπάρχουσες, αγροτικές και μη, επαγγελματικές δραστηριότητες στις παραποτάμιες περιοχές και στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής τους, ο πιο σοβαρός αρνητικός αντίκτυπος της εκτροπής στην ανάπτυξη της περιοχής έγκειται στο γεγονός ότι υπονομεύονται οι αναπτυξιακές της προοπτικές μακροχρόνια, αφού, εξαιτίας της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που συνιστά η εκτροπή, πλήττεται καίρια η προοπτική της ανάπτυξης του οικοτουρισμού και των συναφών εναλλακτικών δράσεων, τομέας που η περιοχή διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα το οποίο υποβαθμίζεται από την εκτροπή.
  6. Επιπλέον, δεν θα μπορούσε να μην προστεθεί και μία ακόμη παράμετρος, αυτή των καταστροφών που συνεπάγεται ένα πιθανό ατύχημα από την υποχώρηση του Φράγατος στις περιοχές που γειτνιάζουν με τον ρου του ποταμού κατάντη του φράγματος.

‘Εχοντας υπ΄όψη τα παραπάνω προτείνουμε την επαναδιατύπωση του Άρθρου 66 ως εξής:

 

Άρθρο  66

 

Αντισταθμιστικό τέλος υπέρ δήμων για χρήση υδάτων φυσικών ταμιευτήρων και  για την χρήση υδάτων που  μεταβάλλεται η  φυσική τους ροή και συλλέγονται σε  τεχνητούς ταμιευτήρες

 

  1. α. Ο φορέας  διαχείρισης υδάτων φυσικών ταμιευτήρων  που υδροδοτεί την Περιφέρεια Αττικής,  θα καταβάλλει τίμημα υπέρ των Δήμων , στα διοικητικά όρια των οποίων βρίσκονται οι φυσικοί ταμιευτήρες , από τη δημοσίευση του παρόντος.

β. Ο φορέας  διαχείρισης υδάτων τεχνητών  ταμιευτήρων  που υδροδοτεί την Περιφέρεια Αττικής,  θα καταβάλλει τίμημα υπέρ των Δήμων στα διοικητικά όρια των οποίων βρίσκονται οι φυσικές κοίτες απορροής των υδάτων  που συλλέγονται στους τεχνητούς ταμιευτήρες, από τη δημοσίευση του παρόντος.

 

  1. Το σχετικό τίμημα, καθορίζεται κατ’ ελάχιστον σε 0,01 ευρώ, για κάθε κυβικό μέτρο
    ακατέργαστου ύδατος επιφανειακών υδάτινων πόρων που λαμβάνεται από τους
    ταμιευτήρες προς περαιτέρω εκμετάλλευση από τον φορέα διαχείρισης. Η ποσότητα
    ύδατος που λαμβάνεται από κάθε ταμιευτήρα, προκύπτει από τη διαφορά της πραγματικής εκροής από αυτόν αφαιρούμενης της εισροής από τον προηγούμενο ταμιευτήρα

α. Σε περίπτωση φυσικών ταμιευτήρων : Σε κάθε Δήμο στην εδαφική περιφέρεια του οποίου βρίσκεται ταμιευτήρας ή τμήμα του ταμιευτήρα θα καταβάλλεται ποσοστό του τιμήματος  για την ποσότητα του ύδατος που λαμβάνεται ανάλογο της έκτασης που καταλαμβάνει ο  ταμιευτήρας στα όρια του.

β. Σε περίπτωση τεχνητών ταμιευτήρων : Σε κάθε Δήμο στην εδαφική περιφέρεια του οποίου βρίσκεται η  φυσική κοίτη ή τμήμα της φυσικής κοίτης των υδάτων που απέρρεαν σε περίπτωση μη συλλογή τους με τεχνητό τρόπο, θα καταβάλλεται ποσοστό του τιμήματος  για την ποσότητα του ύδατος που λαμβάνεται , ανάλογο της έκτασης  που καταλαμβάνει η φυσική κοίτη στα όρια του.

 

  1. Οι Δήμοι έχουν το δικαίωμα πρόσβασης και ενημέρωσης στους αντίστοιχους
    υδρομετρητές του φορέα διαχείρισης, για τις ποσότητες ύδατος που αντλούνται από τους
    ταμιευτήρες, ως εκροές και εισροές.
  1. Το σχετικό τίμημα, όπως αυτό αναφέρεται στην παρ. 2 του παρόντος, καταβάλλεται ανά
    τετράμηνο στους οικείους Ο.Τ.Α .
  2. H αναπροσαρμογή του σχετικού τιμήματος θα γίνεται ανά 5ετία, με κοινή υπουργική απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής  Ανασυγκρότησης, του Υπουργού
    Οικονομικών και του Υπουργού Περιβάλλοντος.

Παρακαλούμε για την επανεξέταση του θέματος με βάση τα παραπάνω ευελπιστώντας στην κατανόησή σας.

Σε κάθε περίπτωση ως Δήμαρχος Θέρμου θα καλέσω τους τοπικούς φορείς και τους πολίτες του Δήμου μου σε δυναμικές κινητοποιήσεις για την ικανοποίηση του αιτήματος της ορθής καταβολής του αντισταθμιστικού τέλους και την αποφυγή μιας μεγάλης αδικίας για την περιοχή μας.

 

Με ιδιαίτερη τιμή

                                                                                 Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ

 

 

                                                                      ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ

Συνημμένα: Απόσπασμα χάρτη

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ :

1}- κ. Αλέξιο Τσίπρα

Πρωθυπουργό – Μέγαρο Μαξίμου

2}- Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας

κ. Παναγιώτη Σκουρλέτη

Μεσογείων 119 –     Τ.Κ. 10192  ΑΘΗΝΑ

3}- Υφυπουργό  Εσωτερικών &

Διοικητικής    Ανασυγκρότησης

κ.  Ιωάννη Μπαλάφα

Σταδίου 27 & Δραγατσανίου-  Τ.Κ.  101 83  – ΑΘΗΝΑ

4}-  Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Εσωτερικών

& Διοικητικής Ανασυγκρότησης

κ. Κωνσταντίνο – Νικόλαο
Πουλάκη

Σταδίου 27 & Δραγατσανίου –  Τ.Κ. 10183  ΑΘΗΝΑ

5}- Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού

κ. Γεώργιο Σταθάκη

Νίκης 5-7 –   Τ.Κ.  10180  ΑΘΗΝΑ

6}- Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης

κ. Ιωάννη Δραγασάκη

Ζαλοκώστα 10 – Τ.Κ.10671  ΑΘΗΝΑ

7}- Υπουργό Παιδείας Έρευνας & Θρησκευμάτων

κ. Νικόλαο Φίλη

Ανδρέα Παπανδρέου 37 – Τ.Κ. 151 80   ΜΑΡΟΥΣΙ

8}- Γραφείο Αναπληρωτή Υπουργού  Εθνικής Άμυνας

κ. Δημήτριο Βίτσα

Πεντάγωνο

Μεσογείων 227-231 –  Τ.Κ. 155 61 ΧΟΛΑΡΓΟΣ

9}- κ. Ιωάννη Τσιρώνη

Αναπληρωτή Υπουργό

Περιβάλλοντος & Ενέργειας

Μεσογείων  119 – Τ.Κ.  101 92   ΑΘΗΝΑ

10}-Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων

κ. Χρήστο Σπίρτζη

Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε –  Τ.Κ.15669 ΠΑΠΑΓΟΥ

11}- Υπουργό Επικρατείας

κ. Αλέξανδρο Φλαμπουράρη

Βασ. Σοφίας 15 – Τ.Κ. 10674  ΑΘΗΝΑ

12}- κ. Όλγα Γεροβασίλη

Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό

Μέγαρο Μαξίμου , Ηρώδου Αττικού 19 Τ.Κ. 10674

13}-  κ. Απόστολο Κατσιφάρα

Περιφερειάρχη Δυτικής

Ελλάδας και Ιονίου

Ν.Ε.Ο. Πατρών – Αθηνών 32  Τ.Κ..264 41 – ΠΑΤΡΑ

14}- κ. Χριστίνα Σταρακά

Αντιπεριφερειάρχη Αιτωλ/νιας

30200 ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ

15} κ. Καραπάνο Νικόλαο

Δήμαρχο Ι.Π. Μεσολογγίου

Ιωάν. Ιακ. Μάγερ 20

30200 ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ

16}-  Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

 



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...