Η Όλγα Γεροβασίλη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Kontra
Η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης Όλγα Γεροβασίλη έδωσε συνέντευξη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων και στον Γιώργο Μελιγγώνη.
Ξεκινάμε με δεδομένο , και νομίζω ότι ακόμα και αυτοί που επικρίνουν το γνωρίζουν, διότι ταυτοχρόνως έχουμε κοινοβουλευτικό έλεγχο με συνεχείς ερωτήσεις από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης για υποστελέχωση σε κρίσιμους τομείς. Το Ελληνικό δημόσιο από το 2009 σταμάτησε να προσλαμβάνει. Είχαμε τη γνωστή περίοδο απολύσεων επί υπουργίας του κυρίου Μητσοτάκη, και δούλευε με συμβασιούχους σε πολύ κρίσιμους τομείς που στα αλήθεια δεν ήταν για εποχική σχέση εργασίας αλλά σε μόνιμες διαρκείς ανάγκες. Έτσι το ελληνικό δημόσιο, όταν το παραλάβαμε ήταν ένα υποστελεχωμένο και συγχρόνως γερασμένο ανθρώπινο δυναμικό στο μέσο όρο του. Αυτό, σε καμμία περίπτωση ως κράτος, ως ελληνική δημόσια διοίκηση δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες ενός ευρωπαϊκού κράτους.
Ο κοινωνικός αυτοματισμός είναι ένα καλό εργαλείο για να απαξιώσεις μία δομή για να μπορέσεις να την καταργήσεις Αυτό το είδαμε στην περίπτωση της ΕΡΤ και γενικά στο δημόσιο ότι αυτό ήταν η αιτία της κρίσης. Πράγμα που αφενός μεν ήταν λάθος γιατί όλοι ξέρουμε πια μετά από τόσα χρόνια, και μετά την οκταετή περιπέτεια, ποια ήταν η αιτία της κρίσης και ποιοι χρεοκόπησαν τη χώρα και πως, και όχι φυσικά το δημόσιο. Εποχές που για πελατιακούς λόγους περνούσες έξω από ένα γραφείο κόμματος και έλεγες μια καλημέρα και γινόσουν δημόσιος υπάλληλος. Αυτά τα έχει κάνει φυσικά το ΠΑΣΟΚ και η Νέα Δημοκρατία Ωστόσο το μεγάλο ζήτημα επίσης ήταν το ανορθολογικό.
Το Δημόσιο δεν διόριζε με βάση τις ανάγκες του αλλά με βάση τι ήθελε να κάνει ο κάθε υπουργός ή ο κάθε βουλευτής για να είναι αρεστός. Αυτά συνέβησαν 40 χρόνια στο ελληνικό δημόσιο Εμείς λοιπόν παραλάβαμε αυτό το κράτος με ψηφιακά συστήματα τα οποία δεν λειτουργούσαν, υποστελεχωμένο, χωρίς ανθρώπινο δυναμικό. Όχι στο σύνολό του βεβαίως, γιατί υπάρχει και εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό μέσα στο δημόσιο. Χωρίς να μπορούν να ικανοποιηθούν οι τρέχουσες ανάγκες.
Έτσι λοιπόν, και στα τρία αυτά χρόνια στα όρια του μνημονίου και των περιορισμών προσπαθήσαμε να στηρίξουμε προτεραιότητα Υγεία. Δηλαδή από τους αριθμούς που μας επέτρεπε το μνημόνιο ο συντριπτικά μεγαλύτερος αριθμός έχει εγκριθεί για γιατρούς, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό ως αναγκαίο. Η παιδεία είναι ένας δεύτερος τομέας που πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας και στο πλαίσιο των δημοσιονομικών συνθηκών θα το κάνουμε.
Δεν μπορείς να στήσεις ένα σύστημα παιδείας με αναπληρωτές καθηγητές μόνο, ή κυρίως, και με παλιούς οι οποίοι βγαίνουν στη σύνταξη Αυτό το αντιμετωπίζουμε ορθολογικά. Μετράμε τα οικονομικά της χώρας και τα όρια, και μέσα σε αυτά τα όρια θα κινηθούμε με στοχευμένες προσλήψεις. Ο μηχανισμός των συμβασιούχων σε πάγιες και διαρκείς ανάγκες δεν είναι λύση και ούτε σώσει τα οικονομικά της χώρας.
Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε αυτήν την αντίληψη. Ωστόσο σταδιακά προσπαθούμε να καταργούμε θέσεις συμβασιούχων σε κρίσιμους τομείς. Σε πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Ο συμβασιούχος έχει έναν ρόλο. Συμβασιούχοι μπορεί να χρειάζονται πάντα για να καλύψουν κάποιες εποχικές ιδιαίτερες περιπτώσεις κλπ. Δεν μπορεί ένα κράτος να στηρίζεται στον συμβασιούχο και να προσπαθεί να αποδώσει ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη. Συμβασιούχους συνεχώς έχουμε γιατί δεν γίνεται διαφορετικά. Δεν υπάρχει καμμία πρόσληψη στο ελληνικό δημόσιο, είτε συμβασιούχου είτε μόνιμου, χωρίς διαδικασίες ΑΣΕΠ. Δεν υπάρχουν αυτά τα πράγματα, παρόλο που ακούμε αυτά που ακούμε. Αλλά τα λένε για να τα πουν, ξέροντας ότι και οι ίδιοι ότι αυτό δεν ισχύει.
Η αριστερά έχει μια αντίληψη για το κοινωνικό κράτος και για το κράτος. Ο φιλελευθερισμός όπως τον βλέπουμε να διαμορφώνεται σαν ιδεολογία από το τωρινό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, διότι δεν ήταν πάντα το ίδιο, έχει την τάση – και το λέει και το διατυπώνει και στις θέσεις της η Νέα Δημοκρατία, και ο πρόεδρός της – να καταργήσει δομές υποβαθμίζοντάς τις για να τις δώσει στον ιδιωτικό τομέα. Για να το ξεκαθαρίσουμε, ο ιδιωτικός τομέας έχει το ρόλο του. Ο υγιής ιδιωτικός τομέας, στις σύγχρονες ανάγκες της χώρας, και ο δημόσιος τομέας έχει τον ρόλο του επίσης.
Αυτά δεν είναι δύο συγκρουόμενα πεδία. Ωστόσο έρχονται για να συμπληρώσουν και οι δύο τομείς τις ανάγκες της χώρας για την ανάπτυξη. Εμείς τη δημόσια διοίκηση τη βλέπουμε σαν ένα εργαλείο για την ανασυγκρότηση και για την ανάπτυξη της χώρας. Μόνο έτσι την αντιμετωπίζουμε. Βεβαίως έχουμε κάνει φοβερές εξοικονομήσεις στο κόστος της δημόσιας διοίκησης. Όχι δια του προσωπικού. Και το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, όταν έκανε την έκθεσή του για το τι συνέβη στα προηγούμενα μνημόνια στη χώρα, είπε πως ήταν μία λάθος συνταγή.
Ωστόσο το κόστος του δημοσίου έρχεται όταν μειώσεις τη γραφειοκρατία στο δημόσιο. Δηλαδή ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Έχουμε κάνει σειρά παρεμβάσεων στο ελληνικό δημόσιο και σε υποδομές. Είμαστε η πέμπτη ευρωπαϊκή χώρα που έχει δομή cloud για τα συστήματα του ελληνικού δημοσίου, το οποίο δουλεύει εδώ και μήνες.
Το σύστημα Διαύγεια ας πούμε, δουλεύει μέσω του cloud που φιλοξενείται στον Ταύρο. Και συνεχώς, εκατοντάδες συστήματα του δημοσίου έχουν περάσει εκεί. Αυτό σημαίνει ασφάλεια, μείωση του κόστους λειτουργίας και μείωση του κόστους συντήρησης. Υπάρχουν τρόποι να μειώσεις το κόστος πραγματικά και μάλιστα κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ετησίως από το να μην έχεις τον άνθρωπο που χρειάζεται στο συγκεκριμένο σημείο. Έτσι λοιπόν η λογική μας δουλεύει ταυτόχρονα με το υπουργείο ψηφιακής πολιτικής.
Άλλα τα έχουμε προγραμματίσει, άλλα έχουν δημοπρατηθεί, άλλα βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης, και άλλα πιο ώριμα, πολύ σημαντικά ψηφιακά έργα όπως είναι το σύστημα διακίνησης εγγράφων και τα μεγάλα συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Το HRMS, το CRMS το οποίο είναι η δεύτερη μέρα του συστήματος Ερμής. Γιατί ξέρουμε ότι τα ΚΕΠ ήταν πραγματικά μια πολλή σημαντική μεταρρύθμιση στη δημόσια διοίκηση που σήμερα χρειάζεται αναβάθμιση. Αναβάθμιση χρειάζονται όλα τα σημαντικά συστήματα, όπως το Διαύγεια, το οποίο σήμερα αν ψάξεις μέσα στο σύστημά του κάποιο από τα έγγραφα, επειδή είναι εκατομμύρια δυσκολεύεσαι να το βρεις.
Αυτό χρειάζεται την αναβάθμισή του και να περάσουμε στην επόμενη μέρα. Όλα αυτά είναι σε μία διαδικασία την οποία έχουμε καταγράψει και την προχωράμε. Άλλα έχουν ωριμάσει ή ωριμάζουν τώρα. Και βεβαίως το μεγάλο ζήτημα της διαλειτουργικότητας. Χωρίς αυτήν πως θα κάνουμε ηλεκτρονική διακυβέρνηση; Θα πρέπει από μία στάση, ο πολίτης ή η επιχείρηση να μπορεί να εξυπηρετηθεί, και αυτό το σύστημα να παίρνει όλη την πληροφορία από μόνο του. Εμείς είμαστε εδώ.
Στηρίξαμε και με προσλήψεις το κοινωνικό κράτος. Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με προτεραιότητα στους κρίσιμους τομείς, με βάση τα δημοσιονομικά της χώρας.
Η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων σήμαινε για πολλά χρόνια τον τρόπο απόλυσης ή διαθεσιμότητας, μέσω του συστήματος του κυρίου Μητσοτάκη, που το 15% των υπαλλήλων, από την αξιολόγηση έπρεπε υποχρεωτικά να κριθούν ως περιττοί. Έτσι υπήρχαν πολλές μεγάλες αντιστάσεις στο να γίνει η αξιολόγηση, και δικαίως, διότι υπήρχε αυτός ο διάχυτος φόβος στους ανθρώπους της διοίκησης μήπως αυτό σημάνει κάτι τέτοιο κάποια μέρα. Όλα αυτά τελείωσαν. Οι δημόσιοι υπάλληλοι αισθάνονται ασφαλείς. Η ηλεκτρονική αξιολόγηση έγινε φέτος για πρώτη φορά στο ελληνικό δημόσιο με κατάργηση σειράς γραφειοκρατικών διαδικασιών, η οποία πήγε και εξαιρετικά.
Επειδή είναι πολλά τα υποσυστήματα, και πολλές λειτουργίες γίνονται ηλεκτρονικά, έχει μία σημασία. Πριν από περίπου έναν μήνα βγήκε η έκθεση του ΟΗΕ για τη δημόσια διοίκηση που βγαίνει για όλες τις χώρες. Η χώρα μας ήταν σε μία τέταρτη κατηγορία που έχει σειρά χωρών με πολύ χαμηλές επιδόσεις στη δημόσια διοίκηση. Διαπιστώθηκε από τον ΟΗΕ ότι τα τελευταία δύο χρόνια η χώρα έχει κάνει άλματα και βρεθήκαμε στη δεύτερη κατηγορία χωρών που είναι η κατηγορία leaders. Αυτό έβαλε τη χώρα σε μία καινούρια θέση μέσα στην παγκόσμια συζήτηση.
Τα πρωτογενή πλεονάσματα είναι χαμηλότερα από ότι είχαν προβλεφθεί τα προηγούμενα χρόνια, από τα προηγούμενα μνημόνια για τη χώρα. Σήμερα απέδειξε αυτή η κυβέρνηση με τη δουλειά του οικονομικού επιτελείου ότι οι τελευταίες χρονιές έπιασαν τους στόχους και υπερέβην τους στόχους. Έτσι δημιουργείται μέσα από αυτό ένας δημοσιονομικός χώρος για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής. Μέσα σε αυτά τα περιθώρια το οικονομικό επιτελείο δίνει περίπου ένα δις σαν πλεόνασμα, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει με τον α ή β τρόπο η κυβέρνηση, με αυτά που εκτιμώ ότι θα ανακοινώσει και ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.
Δουλεύουν τα αρμόδια επιτελεία για αυτό. Όχι για να κάνει παροχή, όχι για να γίνει παροχολογία, όχι για όλα αυτά τα οποία κατηγορούμαστε. Προσπαθούν να κάμψουν την επόμενη κίνηση της κυβέρνησης λέγοντας από τώρα ότι θα κάνει παροχολογία στη ΔΕΘ πριν καν δουν τι θα πει.
Φαντάζομαι το οικονομικό επιτελείο θα δώσει τις δυνατότητες και θα μπουν οι προτεραιότητες, γιατί δεν περάσαμε στη μέρα που με το μαγικό κουμπί λύνονται όλα τα προβλήματα. Ωστόσο η τάση έχει εμφανιστεί. Δηλαδή πως έχει στόχο να αναδιανείμει πλούτο αυτή η κυβέρνηση και ποιον έρχεται να υπερασπίσει. Σε όλο αυτό το διάστημα λοιπόν στηρίχθηκαν τα κατώτερα, τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα γιατί τα προηγούμενα μνημόνια οδηγούσαν μαθηματικά σε ανθρωπιστική κρίση. Σας θυμίζω μόνο τα συστήματα της υγείας και των ανασφάλιστων. Δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα άλλο. Και σήμερα το βλέμμα της κυβέρνησης είναι στραμμένο και στη μεσαία τάξη η οποία δεινοπάθησε μέσα στα χρόνια των μνημονίων. Επομένως σταδιακά ερχόμαστε και βελτιώνουμε τη ζωή του κάθε Έλληνα πολίτη. Βεβαίως θα ήμασταν πολύ ευτυχείς αν μπορούσαμε να κάνουμε όλα όσα απαιτούνται. Ωστόσο η χώρα μας έχει περάσει σε μία επόμενη ημέρα.
Έχει βγει από τον φαύλο κύκλο των μνημονίων και αυτής της σκληρής λιτότητας, η οποία εφαρμόστηκε, με όλα αυτά τα μέτρα. Και έτσι, είμαστε σήμερα απαλλαγμένοι πραγματικά από το βάρος των υποχρεωτικών μνημονιακών πολιτικών. Η χώρα σήμερα μπορεί να χαράξει τον δικό της δρόμο προς την ανάπτυξη, με μία υποσημείωση. Με καινούριο μοντέλο, που σημαίνει ποτέ πάλι πίσω.
Πηγή: https://www.kontranews.gr/POLITIKE/340601-E-Olga-Gerobasile-sto-kentriko-deltio-eideseon-toy-Kontra ΠΟΛΙΤΙΚΗ