«Οι τουρίστες έρχονται, οι ντόπιοι φεύγουν», μεταδίδει η ελληνόφωνη υπηρεσία της γερμανικής Deutsche Welle. Βέβαια το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου συμπίπτει με τις σχολικές χειμερινές διακοπές. Αλλά οι αργίες στις ομόσπονδες πολιτείες για τις μέρες των αγώνων αποτελούν μιαν καλή ευκαιρία για ταξίδια. Πολλοί εκμεταλλεύονται το γεγονός για να κερδίσουν και λίγα χρήματα.
Στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που θα φιλοξενήσει και τον τελικό, πολλοί Βραζιλιάνοι νοικιάζουν τα σπίτια τους και με τα χρήματα που παίρνουν φεύγουν στο εξωτερικό, για ψώνια και διασκέδαση. Ένα iPhone στις ΗΠΑ για παράδειγμα κοστίζει 650 δολάρια, τα μισά από όσο στη Βραζιλία. Όταν λοιπόν κάποιος βρει πτήση για τις ΗΠΑ γύρω στα 700 δολάρια βγαίνει διπλά κερδισμένος.
Η «αιφνίδια επιθυμία» για τουρισμό κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ έχει θετικές επιπτώσεις και στον εγχώριο τουρισμό. Συνήθως το ενδιαφέρον είναι περιορισμένο, αλλά ξαφνικά τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, στο διάστημα διεξαγωγής των ματς, αυξήθηκαν οι πτήσεις κατά 26,5% σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
«Στις αρχές του χρόνου οι πτήσεις και τα τουριστικά πακέτα ήταν πανάκριβα», λέει ο Έντμαρ Μπουλ, αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων AbavNacional. Αξίζει να σημειωθεί ότι τέλος του 2013 οι πτήσεις και η διανυκτέρευση ήταν πανάκριβες. Αρχές του 2014 η βραζιλιανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενέκρινε 2.000 επιπλέον πτήσεις για τις εβδομάδες του Μουντιάλ με αποτέλεσμα να μειωθούν οι τιμές των εσωτερικών πτήσεων.
Αλλά και οι τιμές δωματίων έπεσαν τις εβδομάδας πριν το Μουντιάλ. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρχές του χρόνου, όταν οι διανυκτερεύσεις κόστιζαν τρεις φορές περισσότερο, η ζήτηση ήταν χαμηλή. Τώρα οι περισσότερες πόλεις άγγιξαν τους στόχους τους. Παρόλα αυτά η κάλυψη των ξενοδοχείων αγγίζει το 55%. Ιδιαίτερα στο Σάο Πάολο οι κρατήσεις καλύπτουν μόνο το 1/3 των διαθέσιμων κλινών. Ο τουριστικός κλάδος στη βραζιλιανική μητρόπολη ζει από τον επιχειρηματικό τουρισμό, που όμως σημειώνει κι αυτός πτώση λόγω ακριβώς του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου.
Οι επιχειρηματίες αποφεύγουν την πόλη και ο «ποδοσφαιρικός» τουρισμός δεν είναι σε θέση να καλύψει την…απουσία τους. «Τελικά η ζήτηση εξαρτάται αφενός από την ελκυστικότητα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου και από τα τουριστικά θέλγητρα γύρω από μια πόλη», λέει ο Ρομπέρτο Ρότερ, πρόεδρος της Ένωσης Βραζιλιάνων Ξενοδόχων. Υπό αυτή την έννοια μια μεγαλούπολη σαν το Σάο Πάολο έρχεται σε δεύτερη θέση απέναντι στα μητροπόλεις με παραλίες.