Το δράμα της ελληνικής Παιδείας

Το δράμα της ελληνικής Παιδείας
Με τον όρο παιδεία εννοούμε την απασχόληση με το παιδί και κυρίως την παιδαγωγική ενέργεια την οποία καταβάλλει η οικογένεια και η πολιτεία για την ανατροφή, την εκπαίδευση και τη μόρφωση του παιδιού.  Όπως καταλαβαίνουμε, ο παραπάνω όρος ουδεμία σχέση έχει με την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα.

Αρκετά αρνητικά ρεκόρ και δυσλειτουργίες ανάμεσα στις χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, παρουσιάζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως διαπιστώνεται σε έκθεση του ΟΟΣΑ.

Στην έκθεση διαπιστώνεται κατ’ αρχάς ότι η Ελλάδα εμφανίζεται να υστερεί στο διεθνές πρόγραμμα μαθητικής αξιολόγησης PISA σε σχέση με χώρες που έχουν την ίδια ή και χαμηλότερη οικονομική ανάπτυξη, ενώ την τελευταία δεκαετία χώρες που ξοδεύουν το ίδιο ή και χαμηλότερο ποσό ανά μαθητή, σε σχέση με την Ελλάδα, εμφανίζουν μεγαλύτερη πρόοδο στις μαθητικές επιδόσεις. Αντίθετα, η πρόοδος των Ελλήνων μαθητών κινείται με πιο αργούς ρυθμούς.

Ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη, ενώ οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν τις λιγότερες ώρες την εβδομάδα σε σχέση με όλους τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους.

Από την έρευνα των ειδικών του ΟΟΣΑ, πάντως, προκύπτει ότι οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα είναι χαμηλότεροι από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Παράλληλα, όμως, ο μέσος μισθός σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών ξεπερνάει τον μέσο όρο των χωρών – μελών του Οργανισμού.

Η Ελλάδα είναι μια από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης, όπου απουσιάζει ένα σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του έργου τους όπως και αξιόπιστοι δείκτες μέτρησης της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του συστήματος.

Αιώνιοι φοιτητές τα Ελληνόπουλα

Αν και αναγνωρίζεται η θεαματική αύξηση του αριθμού των μαθητών που ολοκληρώνουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συνεχίζουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια, επισημαίνεται ότι η Ελλάδα κατέχει το μικρότερο ποσοστό των φοιτητών ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης που ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στον προβλεπόμενο χρόνο φοίτησης.

Αναφέρεται, επίσης, ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα από τα πλέον συγκεντρωτικά στην Ευρώπη, την ίδια ώρα που σε άλλες χώρες υπήρξε θεαματική αποκέντρωση με τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να αντεπεξέρχονται με επιτυχία στις ανάγκες των μαθητών και των φοιτητών, αλλά και να βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας του εκπαιδευτικού προσωπικού και των ερευνητών.

Οι συντάκτες της έκθεσης σημειώνουν, τέλος, ακόμη ότι η μορφολογία του εδάφους, με τις πολλές μικρές ορεινές κοινότητες και τα μικρά νησιά, αποτελεί μια επιπλέον πρόκληση για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, προσθέτοντας ότι η εμπειρία από πολλές χώρες του ΟΟΣΑ αποδεικνύει ότι η αυτή η πρόκληση μπορεί να αντιμετωπιστεί με επιτυχία.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει προωθήσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και τη διοικητική δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον θεσμό του νέου σχολείου και το νόμο – πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως επισημαίνεται, οι μεταρρυθμίσεις αυτές κινούνται στο πνεύμα των “καλύτερων πρακτικών που έχουν υιοθετηθεί στις χώρες του ΟΟΣΑ”.

Ανάγκη για αποκέντρωση

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το μεγάλο στοίχημα για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βρίσκεται στην αποκέντρωση, γεγονός που επισήμανε και στις δηλώσεις του ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού. “Χρειάζεται αποκέντρωση γιατί το σύστημα είναι κεντρικό και αυτό αποτελεί μεγάλη πρόκληση” τόνισε ο κ. Γκουρία προσθέτοντας ότι “στην ανώτατη εκπαίδευση υπάρχουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις εγγραφές και τις αποφοιτήσεις, τη σύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας”.

Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για “ένα σύνολο εξαιρετικά σημαντικών συστάσεων και προτάσεων, τις οποίες πήραμε και παίρνουμε υπ’ όψιν σε όλη την προσπάθεια των αλλαγών στην Παιδεία” και πρόσθεσε: “Η συνεργασία θα συνεχιστεί, γιατί χρειαζόμαστε τους καλύτερους από όλο τον κόσμο, όπως και τα καλύτερα παραδείγματα από όλο τον κόσμο”.

Πρώτοι…από το τέλος!

Τελευταία στην Ευρώπη των 28 είναι η Ελλάδα στην εκπαίδευση, σύμφωνα με την κατάταξη του εκδοτικού οίκου Pearson, η οποία συντάχθηκε με βάση στοιχεία που συνέλεξε η ερευνητική ομάδα του περιοδικού The Economist. Την πρώτη θέση κατέλαβε η Νότια Κορέα, ενώ η πρώτη πεντάδα αποτελείται από τρεις ακόμη ασιατικές χώρες – την Ιαπωνία, τη Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ.

2014: Η χρονιά που στιγματίστηκε από καταλήψεις και πυροβολισμούς στα πανεπιστήμια

Στα τέλη του Νοεμβρίου «στο κόκκινο» βρίσκονταν πολλές πανεπιστημιακές σχολές ανά την επικράτεια, καθώς το κύμα καταλήψεων που ξέσπασε μέσα σε εκείνη την εβδομάδα από το πανεπιστήμιο Αθηνών διευρύνεται. Σαν να μην έφτανε αυτό, ένα περίεργο περιστατικό με πυροβολισμούς και τραυματισμό μέσα στην πανεπιστημιούπολη του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη φέρνει και πάλι στο προσκήνιο έντονα το ζήτημα της ασφάλειας και επιτήρησης των πανεπιστημιακών χώρων.

Οι αντιδράσεις είχαν φουντώσει μετά την πρόταση των πρυτανικών Αρχών του Πανεπιστημίου Αθηνών, την οποία πολλοί ερμήνευσαν ως πρόταση για κατάργηση των φοιτητικών συλλόγων και των γενικών συνελεύσεων και τη λήψη των όποιων αποφάσεων μέσω ηλεκτρονικού δημοψηφίσματος.

Παράλληλα, στο ΕΚΠΑ η πρυτανεία υπογράμμισε ότι το ίδρυμα θα βρεθεί σε «αντικειμενική αδυναμία λειτουργίας» αν δεν φροντίσει η Πολιτεία να το ενισχύσει με χρήματα, υπαλλήλους και καθηγητές.

Υπό κατάληψη βρίσκονταν η Νομική Σχολή, η Σχολή Επιστημών Υγείας, το Μαθηματικό Τμήμα και η Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ. Καταλήψεις πραγματοποιούνταν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο, το Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Γεωπονικό. Στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου οι φοιτητές στη Μυτιλήνη προχώρησαν σε συμβολική κατάληψη κτιρίου του ιδρύματος.

Πάρτι με… σκουπίδια στα Πανεπιστήμια 

Συνολικά 5,5 τόνοι ήταν τα σκουπίδια μαζεύτηκαν  από το κτίριο της Φιλοσοφική Αθηνών αποκαλύπτοντας με τον πλέον γλαφυρό τρόπο την τραγική κατάσταση που επικρατούσε τους τελευταίους μήνες στο χώρο.

Η επιχείρηση ξεκίνησε με τη βοήθεια συνεργείων του Δήμου Αθηναίων.

Το πρόβλημα στο χώρο δημιουργήθηκε όταν τέθηκαν σε διαθεσιμότητα οι υπάλληλοι της υπηρεσίας καθαριότητας και περιπλέχθηκε ακόμα περισσότερο μετά τα νομικά ζητήματα σχετικά με τη διαδικασία ανάθεσης της καθαριότητας σε εταιρείες.

Δυστυχώς, δεν είναι το μόνο Πανεπιστήμιο που αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα. Στα περισσότερα πανεπιστήμια οι φοιτητές κάνουν μάθημα παρέα με… σκουπίδια! 

Βάσει των παραπάνω, καταλαβαίνουμε ότι θα έπρεπε οι πολιτικοί μας αλλά και γενικότερα η κοινωνία, να ρίξει ιδιαίτερο βάρος στην παιδεία εξαντλώντας οποιαδήποτε πηγή. Χρειάζεται σωστή κατάρτιση για τους εκπαιδευτικούς , αρκετά χρήματα ώστε να παρέχουμε στην νέα γενιά τα απαραίτητα και γενικότερα, ο πνευματικός κόσμος της χώρας μας να βοηθήσει και να εστιάσει στον χώρο της παιδείας  ώστε το εκπαιδευτικό μας σύστημα να είναι δίκαιο , αρμονικό και αξιοκρατικό.

Το μέλλον της χώρα μας , όπως και να το κάνουμε, στηρίζεται στη νέα γενιά και στις ικανότητες αυτής. Οφείλουμε να είμαστε ευαισθητοποιημένοι ως κοινωνία και να σκύβουμε με ευαισθησία πάνω στους νέους, έχοντας πάντα τη διάθεση να αφουγκραστούμε τα προβλήματά τους και να τα επιλύσουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...