Οι Ιταλοί ανασύρουν από τα συρτάρια το φιλόδοξο πρότζεκτ της «γέφυρας-φάντασμα» που θα ενώσει τη Σικελία με την ηπειρωτική χώρα
Μόλις λίγες ημέρες αφότου ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών και Υποδομών, ο Ματέο Σαλβίνι επανέφερε στο προσκήνιο το αμφιλεγόμενο σχέδιο κατασκευής μιας φαραωνικής γέφυρας προϋπολογισμού πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ που θα ενώνει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία.
Ο γραμματέας της Λέγκα και νέος υπουργός Υποδομών της Ιταλίας ανέσυρε από το συρτάρι το φιλόδοξο σχέδιο για την κατασκευή μίας γέφυρας που θα συνδέσει τη Μεσσήνη στη βόρεια Σικελία με την Καλαβρία στη Νότια Ιταλία.
Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που είχε επανειλημμένως απορριφθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, λόγω του υψηλού κόστους, της κατασκευαστικής περιπλοκότητας, του μεγάλου περιβαλλοντικού αντίκτυπου και της υψηλής σεισμικής δραστηριότητας.
«Ένας από τους στόχους μου είναι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια να ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή της γέφυρας», υποστήριξε χαρακτηριστικά ο Σαλβίνι, μιλώντας στον ιταλικό τηλεοπτικό σταθμό Rai.
Πρόσθεσε δε ότι τα φέρι μποτ, που κινούνται σήμερα στο στενό, έχουν ετήσιο κόστος που είναι μεγαλύτερο απ’ αυτό που θα απαιτούσε η κατασκευή της υποδομής. Επισήμανε, μάλιστα, ότι η υλοποίηση του έργου θα σημάνει τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας.
Το πρότζεκτ αφορά την κατασκευή μίας κρεμαστής γέφυρας συνολικού μήκους 3.666 μέτρων. Το βασικό άνοιγμά της θα είναι 3.300 μ. και ως εκ τούτου θα ξεπερνά τη γέφυρα Τσανάκκαλε 1915 στην Τουρκία, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Επίσης, θα είναι μεγαλύτερη από τη «δική μας» καλωδιωτή γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, μήκους 2.880 μ.
Το έργο είναι ύψους 8,5 δισ. ευρώ, με τη γέφυρα να είναι σχεδιασμένη έτσι ώστε να μπορεί να αντέξει έως και 4.500 αυτοκίνητα την ώρα, αλλά και τη διέλευση 200 τρένων ανά ημέρα. Θα αντέχει ριπές ανέμων άνω των 200 χλμ./ώρα, αλλά και σεισμικές δονήσεις 7,1 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εμπνευστής του οράματος κατασκευής αυτού του φαραωνικού έργου που θα ενώσει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία δεν είναι ο Σαλβίνι. Οι πρώτες μελέτες χρονολογούνται από την εποχή των Ρωμαίων, οι οποίοι λέγεται ότι είχαν κατασκευάσει μία είδους γέφυρα από σχεδίες και βαρέλια.
Σχεδόν 2.000 χρόνια αργότερα, ήταν η σειρά του Ιταλού φασίστα, Μπενίτο Μουσολίνι, να οραματιστεί τη δημιουργία της γέφυρας, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ακολούθησε ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι ο οποίος στις αρχές του 21ου αιώνα εξασφάλισε μερική χρηματοδότηση από τις Βρυξέλλες ύψους 6 δισ. ευρώ, γιατί επρόκειτο να γίνει μέρος του «Ευρωπαϊκού διαδρόμου -1», της συγκοινωνιακής αρτηρίας που εκτείνεται από το Βερολίνο ως το Παλέρμο, πρωτεύουσα της Σικελίας.
Ούτε αυτός, όμως, τα κατάφερε να υλοποιήσει το όραμά του, με τον διάδοχό του, Ρομάνι Πρόντι, να εγκαταλείψει το πρότζεκτ. Οι ατελέσφορες προσπάθειες κατασκευής του έργου έδωσαν στη γέφυρα το προσωνύμιο «φάντασμα».
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μία μελέτη του 2021, οι επιστήμονες εντόπισαν ένα ρήγμα στον βυθό του στενού της Μεσσήνης, το οποίο προκάλεσε τον καταστροφικό σεισμό που σκότωσε 120.000 ανθρώπους το 1908 – τη μεγαλύτερη σεισμική καταστροφή του 20ου αιώνα. Αυτό σημαίνει ότι η τοποθεσία όπου σχεδιάζεται κατασκευαστεί η γέφυρα είναι μία από τις περιοχές με τον υψηλότερο σεισμικό κίνδυνο στην Ευρώπη.
Τα αποθαρρυντικά ευρήματα της έρευνας δεν κρίθηκαν ικανά να αποθαρρύνουν τον Σαλβίνι, ο οποίος δηλώνει έτοιμος να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο.
carandmotor.gr