bb

Την περίπτωση του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος ηλεκτρονικής διαχείρισης εγγράφων ΙΡΙΔΑ, ως μια καλή πρακτική στην προσπάθεια ψηφιακού μετασχηματισμού της δημόσιας διοίκησης, με ίδια μέσα του δημοσίου και με αιχμή το έμψυχο δυναμικό του, αναδεικνύει η ανάλυση του Κωνσταντίνου Ιωάννου, διδάκτορα του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, αντιπροέδρου της Ένωσης Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ) Αττικής και προϊσταμένου Κυβερνοασφάλειας του Υπουργείου Εσωτερικών, που δημοσιεύει το Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς στο πλαίσιο των θεματικών Θεσμοί-Δημοκρατία-Πολιτική και Τεχνολογία & Γνώση.

Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Εγγράφων (ΟΠΣ ΗΔΕ) ΙΡΙΔΑ είναι “ένα ολοκληρωμένο, σύγχρονο, ισχυρό, αποτελεσματικό και ασφαλές πληροφοριακό σύστημα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων μεταξύ όλων των δομών ενός φορέα αλλά και μεταξύ διαφορετικών φορέων του δημοσίου. Η χρήση του στην ουσία καταργεί πλήρως την εκτύπωση των εγγράφων, την έγχαρτη διακίνησή τους, την χειρόγραφη ανάθεση και υπογραφή τους, την χρονοβόρα αρχειοθέτηση και αναζήτησή τους“.

Το ενδιαφέρον με το συγκεκριμένο πληροφοριακό σύστημα είναι ότι αυτό αποτελεί υπόδειγμα αξιοποίησης των δυνατοτήτων του ίδιου του δημόσιου τομέα, αφού δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου από μόνιμους Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς που στελεχώνουν το Κέντρο Μηχανογράφησης της Πολεμικής Αεροπορίας, αποτελώντας μια “οικονομική αλλά κυρίως διοικητική επανάσταση στο χώρο της δημόσιας διοίκησης“, σύμφωνα με τον συγγραφέα, ο οποίος περιγράφει τη διαδικασία με την οποία αυτό το σύστημα μεταφέρθηκε σε πολιτικές δημόσιες υπηρεσίες, ξεκινώντας από το Υπουργείο Εσωτερικών το 2017 και τους παράγοντες που συνέβαλαν στην επιτυχία του, αφού σήμερα λειτουργεί σε περίπου 350 φορείς, με 50.000 χρήστες-δημοσίους υπαλλήλους και έχει εξοικονομήσει περί τα 10 εκατομμύρια ευρώ από το δημόσιο ταμείο. Ιδιαίτερη μάλιστα μνεία γίνεται στο ρόλο που έπαιξε το ΟΠΣ ΗΔΕ ΙΡΙΔΑ στην άμεση μετάβαση σε καθεστώς τηλεργασίας κατά το ξέσπασμα της πανδημίας στους φορείς στους οποίους χρησιμοποιείται.

Όπως τονίζεται μεταξύ άλλων στα συμπεράσματα του κειμένου, “οι τρόποι μέσω των οποίων μπορεί να επιτευχθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός του δημόσιου τομέα είναι λίγο πολύ γνωστοί: εμπιστοσύνη στο εξειδικευμένο και έμπειρο στελεχιακό δυναμικό του δημοσίου, προγραμματισμός, ανάλυση, μελέτη και στρατηγικός σχεδιασμός πληροφοριακών συστημάτων με βάση τις πραγματικές ανάγκες κάθε υπηρεσίας ή φορέα, ευελιξία, ανατροφοδότηση και εκσυγχρονισμός των συστημάτων και διαδικασιών, ώστε να είναι πάντα επίκαιρα και λειτουργικά, πολιτική και διοικητική βούληση για να πραγματοποιηθούν οι αλλαγές και οι τομές που είναι απαραίτητες, πίστη και αυτοπεποίθηση από τους ίδιους τους εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα, χρηματοδοτικά εργαλεία προσανατολισμένα και στοχευμένα στις ανάγκες του σήμερα αλλά και του μέλλοντος.

Από το παράδειγμα του ΟΠΣ ΗΔΕ ΙΡΙΔΑ επιβεβαιώνονται ορισμένα στοιχεία που είναι καθοριστικά για την επιτυχία, τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα ενός εγχειρήματος ψηφιακής μετάβασης:

  • Αξιοποίηση και ενίσχυση του δυναμικού του ίδιου του δημόσιου τομέα (προγραμματιστές κ.ά.) που, χρησιμοποιώντας ελεύθερο λογισμικό, θα μπορεί να παράγει τεχνολογικές εφαρμογές και λύσεις εξαρχής σχεδιασμένες πάνω στις ανάγκες των φορέων του δημοσίου της χώρας μας, με μηδενικό κόστος και δυνατότητα διαρκούς προσαρμογής.
  • Εισαγωγή οριζόντιων λογικών συνεργασίας μεταξύ φορέων, για να μεγιστοποιείται η επιχειρησιακή δυνατότητα των εξειδικευμένων στελεχών, αλλά και να «σπάνε» στεγανά μέσα στο δημόσιο τομέα: κάθε φορέας λαμβάνει υποστήριξη και τεχνολογία και σε αντάλλαγμα διαθέτει μέρος της εργασίας των στελεχών του στην κοινή προσπάθεια.
  • Παράλληλη τεχνολογική και διοικητική προσαρμογή, με επανεξέταση εσωτερικών διαδικασιών υπό το πρίσμα των διαφορετικών αναγκών και δυνατοτήτων που παρέχει η ψηφιακή έναντι της έγχαρτης λειτουργίας και κατάλληλη προσαρμογή της νομοθεσίας και των εσωτερικών κανόνων λειτουργίας των φορέων, ώστε ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός να μην συγκαλύπτει τη διοικητική υστέρηση, αλλά να συμβαδίζει με έναν διοικητικό εκσυγχρονισμό.
  • Εξωστρεφής προσέγγιση και διαρκής μέριμνα επέκτασης, με κατάλληλη ενημέρωσηεκπαίδευση και υποστήριξη των φορέων και του δυναμικού τους, τόσο σε επίπεδο πολιτικών ηγεσιών, όσο και (κυρίως) σε επίπεδο στελεχών πληροφορικής και διοίκησης κάθε φορέα.
  • Ευελιξία και ικανότητα διαρκούς προσαρμογής σε νέες έκτακτες συνθήκες και ανάγκες, όπως έγινε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, κάτι που πρέπει να προκύπτει και από τον ίδιο τον σχεδιασμό κάθε έργου πληροφορικής και επικοινωνιών – στοιχείο στο οποίο πλεονεκτεί η in-house ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων.

Πάνω από όλα, όμως από το παράδειγμα της ΙΡΙΔΑΣ προκύπτει πως κλειδί για την επιτυχία τέτοιων εγχειρημάτων αποτελεί ο δημόσιος υπάλληλος που απαξιώθηκε και συκοφαντήθηκε για πάρα πολλά χρόνια. Η αξία του στελεχιακού δυναμικού του ελληνικού δημοσίου τομέα έχει αποδειχθεί πάρα πολλές φορές μέσω δύσκολων εγχειρημάτων τα οποία του ανατέθηκαν και ολοκλήρωσε με επιτυχία”.

Ακολουθήστε το nafpaktianews.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...