bb

Του Πέτρου Πιτσιάκκα

Φιλόλογου – M.Ed.Διευθυντή 2ου ΓΕΛ Ναυπάκτου

Η χρήση της γλώσσας, και ειδικότερα των λέξεων, είναι θεμελιώδης όρος της δημοκρατίας. Οι λέξεις αποτελούν βασικό εργαλείο, για την προώθηση της όποιας ιδεολογίας. Ανάλογα με τις συνθήκες και τις αντιλήψεις που επικρατούν, το επίπεδο που υπάρχει και τις σκοπιμότητες που υπηρετούνται, η σημασία των λέξεων διαφοροποιείται-διαστρεβλώνεται.

Σε μια εποχή, όπως η σημερινή, κατά την οποία είναι εμφανής και ομολογημένη μια κρίση θεσμών και αξιών και το ηθικό εποικοδόμημα της κοινωνίας μας έχει ανατραπεί, δεν είναι δυνατό να μη διαφοροποιείται και κυρίως να μη διαστρεβλώνεται, η αρχική σημασία των λέξεων.

Έτσι λοιπόν, η εντιμότητα δεν θεωρείται πια, για πολλούς, αρετή, αλλά αδυναμία.

«Το δίκαιο του ισχυρού» δεν χαρακτηρίζεται ως καταστρατήγηση των δικαιωμάτων των αδυνάτων, αλλά ταυτίζεται με τη δικαιοσύνη.

Η ασυδοσία δεν θεωρείται υπέρβαση της ατομικής ελευθερίας και καταπάτηση των δικαιωμάτων των άλλων, αλλά ταυτίζεται με την ελευθερία.

Το καθήκον δεν ταυτίζεται με την υποχρέωση προς τους άλλους, αλλά θεωρείται καταπάτηση των προσωπικών δικαιωμάτων και προσβολή των ατομικών ελευθεριών.

Η επιβράβευση των ικανών και η ποιοτική διαφοροποίηση χαρακτηρίζονται ως κοινωνική διάκριση, ενώ η ισοπέδωση και η μαζοποίηση ως κοινωνική ισότητα.

Η αξιολόγηση εκλαμβάνεται ως τιμωρία, η αριστεία ως ρετσινιά, η αξιοκρατία ως ευνοιοκρατία και ο λαϊκισμός πλασάρεται ως ενδιαφέρον για το λαό και όχι ως εξαπάτηση του.

Η φιλοπατρία χαρακτηρίζεται ως ακραία εθνικιστική συμπεριφορά και η υπεράσπιση των συνόρων,για την αντιμετώπιση του υβριδικού πολέμου και της προσπάθειας εργαλειοποίησης των μεταναστών, ως απάνθρωπη πολιτική, η οποία καταπατά τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η επεκτατική πολιτική, σε βάρος μιας άλλης χώρας, βαφτίζεται ως ειδική πολεμική επιχείρηση και ως προσπάθεια προστασίας των δικαιωμάτων των όποιων μειονοτήτων ζουν σ’ αυτή (π.χ. εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και της Τουρκίας στην Κύπρο) και όχι ως εισβολή στην επικράτεια ενός άλλου κράτους.

Ο αναθεωρητισμός και η αμφισβήτηση των διεθνών συνθηκών, χαρακτηρίζεται, από τους ακολουθούντες αυτή την πολιτική, ως υπεράσπιση των εθνικών τους συμφερόντων και ως «αποκατάσταση της διεθνούς τάξης» και όχι ως μοχλός υπονόμευσης της διεθνούς ειρήνης και εφαρμογής επεκτατικής πολιτικής.

Προοδευτικός δεν θεωρείται εκείνος που υποστηρίζει και εφαρμόζει μεταρρυθμίσεις, οι οποίες

αντιμετωπίζουν παθογένειες και αρρωστημένες νοοτροπίες δεκαετιών ούτε εκείνος που αντιστρατεύεται το λαϊκισμό. Αντίθετα προοδευτικός αυτοχαρακτηρίζεται εκείνος που αρνείται κάθε προσπάθεια αλλαγής, υποστηρίζει πρακτικές του παρελθόντος, οι οποίες φυσικά δεν υπηρετούν τις ανάγκες του σήμερα, και οραματίζεται επιστροφή σ’ αυτό.

Επίσης δημοκράτης,αλλά και κοινωνικά ευαίσθητος,αυτοχαρακτηρίζεται, εκείνος που υποστηρίζει-ψηφίζει μια συγκεκριμένη πολιτική παράταξη, διεκδικώντας το μονοπώλιο της ευαισθησίας και όχι όποιος πιστεύει στην αξιοκρατία, την ελευθερία, την ισότητα και την

κοινωνική δικαιοσύνη. Δεν αντιλαμβάνονται ότι η ιδιότητα του προοδευτικού-δημοκράτη και του κοινωνικά ευαίσθητου είναι ετεροπροσδιοριστικές και δεν μπορεί κανένα πρόσωπο ή πολιτικός οργανισμός να τις αποδίδει στον εαυτό του, με μια απλή δήλωση.

Αντίθετα, η πολιτεία του, δηλαδή ο τρόπος ζωής και συμπεριφοράς του, οι αποφάσεις, η πορεία και η πρακτική του, επιβεβαιώνουν και στηρίζουν το χαρακτηρισμό και όχι η δήλωση του, ή ο τίτλος, ή η ετικέτα που έχει βάλει στο μέτωπο του.

Η δύναμη των λέξεων είναι τεράστια. Αυτές, στηρίζουν το όποιο εποικοδόμημα της κοινωνίας. Γι’ αυτό και θα πρέπει να αποδίδεται σ’ αυτές η αληθινή τους σημασία γιατί, μόνον η αποκάλυψη του αληθινού νοήματος των λέξεων, θα συμβάλει στην ατομική, την πολιτική, την κοινωνική και την εθνική μας αυτογνωσία. Σ’ αυτό θα βοηθήσει η παιδεία. Διαφορετικά, ο καθένας θα είναι, ….ό,τι δηλώνει.

Σε μια δημοκρατική κοινωνία τον καθένα, και ειδικά το κάθε πολιτικό πρόσωπο ή τον κάθε πολιτικό οργανισμό, θα πρέπει να τον εμπιστευόμαστε ή να τον απορρίπτουμε, με βάση την πολιτεία του, το ήθος, το περιεχόμενο και τα πραγματικά, τα ουσιαστικά νοήματα των λέξεων που χρησιμοποιεί και όχι από το πώς αυτοχαρακτηρίζεται.

Ακολουθήστε το nafpaktianews.gr στο Google News αλλά και στο Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...