«Κορεσμένα μυαλά» στα κάγκελα Νο.3
Μια ακόμα απάντηση στον αγαπητό Γιώργο Γούλα, ελπίζω η τελευταία.
Αγαπητέ Γιώργο ευχαριστώ για την απάντηση και χαίρομαι διότι βρήκαμε επιτέλους τουλάχιστον ένα σημείο συμφωνίας: «Ναι στις ΑΠΕ καθώς είναι η πιο καθαρή ενέργεια από τις γνωστές». Άρα είμαστε κοντά στο να συμφωνήσουμε και στην αναγκαιότητα δημιουργίας των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων. Θεωρώ ότι είναι περιττό να υπενθυμίσω ότι τα ΥΑΠ είναι ΑΠΕ και μάλιστα μεγάλης ισχύος. Όμως αλγεινή εντύπωση προκαλεί η δυσφημιστική εκστρατεία των δημοτικών συμβούλων κατά του ΥΑΠ επικαλούμενοι αρνητικές δήθεν συνέπειες που υπάρχουν στη φαντασία τους και μόνο ενώ αδιαφορούν στο να ενημερώσουν υπεύθυνα τους πολίτες και για τα πραγματικά πλεονεκτήματα των ΥΑΠ. Πολύ περισσότερο οι ίδιοι προσπαθούν επιμελώς να αποκρύψουν την τεράστια οικονομική ωφέλεια των πολιτών και του τόπου. Κανένας δημοτικός σύμβουλος δεν αναφέρθηκε στα 7,7 δις ευρώ που θα επενδυθούν στα 6 πρώτα ΥΑΠ μέχρι το 2030 με εκτίμηση ότι θα δημιουργηθούν 44.000 θέσεις εργασίας ενώ έως το 2050 θα δαπανηθούν 60 δις ευρώ. Στην πρώτη φάση στο ΥΑΠ του Πατραϊκού αναλογεί περισσότερο από 1,2 δις ευρώ και περισσότερες από 6.000 θέσεις εργασίας ενώ τα ανταποδοτικά τέλη θα είναι ιδιαιτέρως αυξημένα σε σχέση με το 3% που ισχύει για τα χερσαία Αιολικά Πάρκα. Υπάρχει κάποια σοβαρή εξήγηση για την αφωνία; Μια σοβαρή δημοτική αρχή θα έκανε λυσσαλέο αγώνα για να μπει στην πρώτη εξάδα επιλογής, αντί να αντιδρά υστερικά άνευ σοβαρού λόγου, αν γνώριζε ότι η περιοχή είναι επιλαχούσα. Εννοείται πως, αν η αντιδραστική στάση των δημοτικών συμβούλων όλων των παρατάξεων γίνει αιτία να χαθούν τα παραπάνω οικονομικά ωφελήματα από τον τόπο τότε ίσως θα πάψει να τους χωράει για πολύ.
Με όλο το θάρρος θα ήθελα να επισημάνω ότι το αντιπαράδειγμα των «αυτοκινήτων» είναι ατυχές και επιπλέον ενισχύει όσα υποστήριξα. Οι Αθηναίοι παρά τον «κορεσμό» των αυτοκινήτων στην «πολύβουη πρωτεύουσα» όχι μόνο εξακολουθούν να την κατοικούν αλλά αγοράζουν και καινούργια αυτοκίνητα από ανάγκη επιβίωσης ή αναψυχής. Ομοίως η δημιουργία των ΥΠΑ αποτελεί ζήτημα υπέρτατης ανάγκης για την ανθρωπότητα αφού οι μεγάλης ισχύος Α/Γ αποτελούν το κύριο όπλο κατά της κλιματικής αλλαγής που απειλεί τον Πλανήτη. Επίσης το αυτοκίνητο συνεχίζει να αποτελεί «ατραξιόν» και θα εξακολουθήσει να είναι όσο υπάρχουν άνθρωποι ίσως, καθώς η χρήση του έχει συνδεθεί άρρηκτα με το αίσθημα ελευθερίας του ατόμου και δεν εννοώ επιφανειακά μόνο την ελευθερία κίνησης. Στις Διεθνείς Εκθέσεις αυτοκινήτων συρρέουν κατά χιλιάδες επισκέπτες-τουρίστες για να θαυμάσουν από κοντά τα νέα μοντέλα. Το ίδιο παρατηρείται στις εκθέσεις διαρκείας των αντιπροσωπειών ενώ τα πολλά περιοδικά που εκδίδονται με αποκλειστικό θέμα τα τροχοφόρα οχήματα καθώς και οι πολλές τηλεοπτικές εκπομπές για το αυτοκίνητο πιστοποιούν όλα τα παραπάνω.
Μια σύντομη έρευνα στο διαδίκτυο θα σε πείσει ότι τα υπεράκτια στην Βόρεια Ευρώπη εξακολουθούν να είναι αξιοθέατα μεγάλης επισκεψιμότητας. Θεωρώ ότι γνωρίζεις πως στις τελευταίες δεκαετίες έχουν αναπτυχθεί παγκοσμίως μονοθεματικά τουριστικά πακέτα με μεγάλη επιτυχία όπως: ορειβατικός τουρισμός, θαλάσσιος τουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός κλπ. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται τελευταία και ο οργανωμένος «τεχνολογικός τουρισμός» με δημοφιλείς προορισμούς όπως: Γήπεδα ποδοσφαίρου ή καλαθοσφαίρισης μεγάλων συλλόγων, Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, η Silicon Valley, μεγάλα εργοστάσια, ιστορικά ναυπηγεία, Αιολικά Πάρκα επίσης, τόσο χερσαία όσο και υπεράκτια, ο Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων CERN της Γενεύης και άκουσον-άκουσον: ακόμα και το πυρηνικό εργοστάσιο του Τσερνόμπιλ που καταστράφηκε από το γνωστό πυρηνικό ατύχημα στις 26/04.1989!
Τα προβλήματα που επισημαίνεις τόσο στην αποθήκευση ενέργειας όσο και στην αύξηση της φέρουσας ικανότητας του Δικτύου Διανομής (που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ) οφείλονται στην διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ καθώς όχι μόνο εξαίρεσε από το πακέτο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ τον ΔΕΔΔΗΕ αλλά επιπλέον δεν προέβη σε επενδύσεις ώστε να εκσυγχρονιστεί το απαρχαιωμένο δίκτυο. Όμως τελευταία η εικόνα παρουσιάζεται βελτιωμένη και όσον αφορά την πρόσφατη αναπτυγμένη τεχνολογία αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας το ΕΣΕΚ έχει θέσει ως στόχο την εγκατάσταση 3,1GW ΣΑΗΕ μέχρι το 2030. Από αυτούς, το 1GW που θα επιλεγεί στους διαγωνισμούς της ΡΑΕ αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2026 δηλαδή αρκετά πριν την πρώτη εγκατάσταση ΥΑΠ. Επίσης ο ΑΔΜΗΕ στο επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2024-2033 έχει ανακοινώσει επενδύσεις ύψους 5,7 δισ. ευρώ που θα αυξήσουν τον ηλεκτρικό χώρο στα δίκτυα ηλεκτρισμού κατά 27-29 GW σταδιακά έως το 2033. Άρα θα υπάρχει χώρος διαθέσιμος στο σύστημα για να χρησιμοποιηθεί και για τα ΥΑΠ.
Όμως ας επανέλθουμε στο επιχείρημα του «κορεσμού» που φαίνεται να είναι η τελευταία γραμμή άμυνας των αρνητών των ΥΑΠ καθώς αποτελεί καραμέλα διαρκείας. Καταρχάς δεν είναι δουλειά κανενός ιδιώτη ή αιρετού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αποφανθεί αυθαίρετα και ανεύθυνα για το βαθμό «κορεσμού» παρά μόνο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που εκπόνησε το «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα» (ΕΣΕΚ) έχοντας την ευθύνη για τη σωστή εφαρμογή του αξιολογώντας σφαιρικά όλα τα στοιχεία σε πανελλαδική κλίμακα. Εμείς ως πολίτες μπορούμε να κάνουμε μόνο πρόχειρες εκτιμήσεις καφενειακού επιπέδου σε τοπική κλίμακα χωρίς την παραμικρή αξία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μπορούμε να παρερμηνεύουμε τα διαθέσιμα στοιχεία κατά το δοκούν. Αντικρούω λοιπόν το επιχείρημα που χρησιμοποιείται κατά κόρον καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΕ μόνο για την περιοχή του Αντιρρίου μπορεί να θεωρηθεί αληθοφανές όπου ο βαθμός κάλυψης είναι μέγιστος 96,23% αλλά αφορά μόνο 32 Α/Γ. Όμως στην Αποδοτία ενώ προβλέπεται μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός 269 Α/Γ έχει καλυφθεί μόλις το 6,3%! Ομοίως και στην περιοχή Πλατάνου όπου ο αριθμός πρόβλεψης είναι 178 Α/Γ με βαθμό κάλυψης μόλις 12,63%. Ποιος φρόντισε άραγε και γιατί ώστε οι κάτοικοι της ορεινής και άγονης Ναυπακτίας να χάσουν την επιδότηση 1% για τις ΑΠΕ ενώ ακόμα και οι μισές Α/Γ αν είχαν τοποθετηθεί θα είχαν τζάμπα ηλεκτρικό ρεύμα εφ’ όρου ζωής ίσως;
Επίσης στη Ναύπακτο η κάλυψη φτάνει το 72,68%, στη Χάλκεια 69,69% και στις άλλες περιοχές της Ναυπακτίας κάτω από τη βάση του 50%. Παρομοίως στις παραλιακές περιοχές από το Γαλατά, το Μεσολόγγι και έως το Αιτωλικό τόσο η πρόβλεψη όσο και η κάλυψη είναι μηδενική, ορθότατα, λόγω των προστατευομένων περιοχών Ramsar. Επίσης στα απέναντι παράλια και συγκεκριμένα στο Ρίο η πρόβλεψη αφορά 71 Α/Γ με κάλυψη μόλις 55,85% και φυσικά στην Πάτρα, ελέω Πελετίδη, προβλέπονται 82 Α/Γ η κάλυψη φτάνει στην ντροπιαστική επίδοση για μια μεγάλη και σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη που είναι 9,58% μετά βίας! Άρα για ποιο «κορεσμό μιλάτε και κοροϊδεύετε τον κόσμο; Δηλαδή το αφήγημα περί «κορεσμού» που είναι το μοναδικό σας και πιο βαρύ επιχείρημα στηρίζεται στους πυλώνες των 32 Α/Γ μόνο στους λόφους Αντιρρίου; Είναι βέβαιο ότι αν πάτε στο αρμόδιο υπουργείο με αυτά τα στοιχεία, ακόμα κι αν είναι λίγο βελτιωμένα από νέες εγγραφές, θα γίνετε ρεζίλι Πανελληνίως και δικαίως θα σας πετάξουν έξω με τις κλωτσιές. Όμως ακόμα και αν ο βαθμός κάλυψης είχε φτάσει σε βαθμό 100% παντού ομοίως θα γινόσασταν περίγελοι καθώς συσχετίζετε βλακωδώς το βαθμό κάλυψης στα όρη και στα βουνά με το ΥΑΠ σε απόσταση τουλάχιστον 1,852 μέτρα μέσα στη θάλασσα του Πατραϊκού. Εάν σκοπεύετε να το πράξετε να μας το πείτε εγκαίρως για να προλάβουμε ώστε στις νέες ταυτότητες να αλλάξουμε τόπο κατοικίας για να μην γινόμαστε κι εμείς μαζί σας ρεζίλι των σκυλιών. Ασφαλώς δεν επιθυμούμε σε κάποιο ταξίδι στην πρωτεύουσα που θα μας ζητηθεί να επιδείξουμε την ταυτότητα σε όργανο της τάξης ή σε κάποια δημόσια υπηρεσία να δούμε υπαλλήλους να μας κοιτάνε σαν εξωγήινους και να σκάνε στα γέλια!
Όμως, αν πράγματι νομίζετε ότι υφίσταται θέμα κορεσμού στα χερσαία Αιολικά Πάρκα, λύνεται πανεύκολα. Μετά την εγκατάσταση της πρώτης Α/Γ των 15 MW στο ΥΑΠ μπορούν να αφαιρεθούν τουλάχιστον 15 παλιές Α/Γ έως 1 MW που θα έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο λειτουργίας. Όμως απορώ με την αναφορά: «δεν υπάρχει σχέδιο μετά τα χρόνια διάρκειας ζωής των αιολικών πάρκων 25-30-35 χρόνια» καθώς έπρεπε να γνωρίζεις ότι στην Ε.Ε καμιά δραστηριότητα δεν γίνεται στην τύχη χωρίς να έχει διερευνηθεί εξονυχιστικά και ρυθμιστεί μέσω αυστηρής νομοθεσίας. Σήμερα, μπορούμε να ανακυκλώσουμε σχεδόν το 90% μιας ανεμογεννήτριας. Τα πτερύγια των παλαιών Α/Γ που είναι φτιαγμένα από υλικά με μεγάλη διάρκεια ζωής δεν ανακυκλώνονται αλλά κάποια χρησιμοποιούνται σε άλλες Α/Γ. Επίσης τα πτερύγια είναι μη τοξικά και είναι ασφαλή για υγειονομική ταφή. Η ισπανική νεοφυής εταιρία Reciclalia δέχεται ήδη πτερύγια από χώρες της Ευρώπης και της Αφρικής για ταφή. Η χώρα μας διαθέτει ιδανικούς αποθηκευτικούς χώρους που είναι τα ορύγματα των λιγνιτωρυχείων της Μεγαλόπολης και της Πτολεμαΐδας άρα δεν αποκλείεται να δημιουργηθούν σε αυτά χώροι ταφής πτερυγίων συμβάλλοντας μάλιστα και στην αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος στις πολύπαθες αυτές περιοχές. Τέλος ο δανέζικος όμιλος Vestas έχει επιτύχει να κατασκευάσει πτερύγια ανακυκλώσιμα σε ποσοστό 42%-43% με τελικό στόχο να φτάσει σύντομα το 100%.
Το επιχείρημα της οπτικής ρύπανσης δεν υφίσταται καν και θα το προσπεράσω σημειώνοντας ότι α) η αισθητική είναι υποκειμενική και άρα δεν αποτελεί επιχείρημα υπέρ ή κατά. Για παράδειγμα οι φουτουριστές καλλιτέχνες θα έκαναν τούμπες αντικρίζοντας το υπερθέαμα 46 Α/Γ «ύψους όσο ο πύργος του Άιφελ» στη σειρά. β) Εάν οι θαλάσσιες Α/Γ αποτελούν οπτική όχληση τότε μεγαλύτερη όχληση θα προκαλούσε ήδη το «σινικό τείχος» της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου που εκτός από τους τέσσερεις πυλώνες ίδιου σχεδόν ύψους με μια Α/Γ έχει μήκος 2.883 μέτρα και πλάτος 25 μέτρα. Όμως δεν γνωρίζω κάποιον ο οποίος να έχει εκφράσει οποιαδήποτε διαμαρτυρία για οπτική όχληση. Όσον αφορά τους υστερικούς που επικαλούνται το επιχείρημα μπορούμε να τους καθησυχάσουμε εντέχνως διακινώντας τη φήμη ότι οι Α/Γ Vastas 15 MW κατασκευάζονται με τεχνολογία Stelth και είναι αόρατες. Είναι σίγουρο ότι θα το πιστέψουν εύκολα αφού πιστεύουν όλες τις άλλες αρλούμπες.
Η αναφορά σου για το «θόρυβο σε μικρή απόσταση» ουδόλως σχετίζεται με τα ΥΑΠ καθώς η ΣΜΠΕ έχει θέσει τους κανόνες αποκλεισμού και επιλογής με βάση το πρότυπο μοντέλο της Α/Γ Vestas V236 – 15MW. Οι σύγχρονες ανεμογεννήτριες έχουν εξελιχθεί πλέον σε σχεδόν αθόρυβες μηχανές καθώς έχει εξαλειφθεί ο μηχανικός θόρυβος ενώ σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία η Vestas V236 – 15MW έχει ΜΕΓΙΣΤΟ επίπεδο θορύβου, μόνο από τα πτερύγια, Maximum SOUND POWER 115,3 dB(A). Η ΣΜΠΕ έχει θέσει ελάχιστη επιτρεπόμενη απόσταση εγκατάστασης από την ακτή το 1ΝΜ (1852 m). Σύμφωνα με τους φυσικούς νόμους της ακουστικής, που ορίζουν ότι ο διπλασιασμός της απόστασης μεταξύ πηγής και δέκτη, χωρίς ενδιάμεσα εμπόδια, επιφέρει μείωση κατά 6 dB(A), στο 1ΝΜ η ένταση του θορύβου στη λογαριθμική κλίμακα είναι περίπου 40 dB(A) αν η Α/Γ λειτουργεί στο Maximum. Η νομοθεσία ορίζει ως ανεκτό όριο θορύβου στο δωμάτιο τα 45 dB(A) και στους χώρους εργασίας τα 80 dB(A). Στην πράξη ο θόρυβος της Α/Γ σε κανονικές συνθήκες λειτουργίας (ταχύτητες ανέμου > 4m/s) στο ανοικτό περιβάλλον, αναμιγνύεται με το θόρυβο του περιβάλλοντος χώρου (θόρυβος ανέμου, θρόισμα των φυλλωμάτων των δένδρων κλπ.) με αποτέλεσμα στην απόσταση που έθεσε η ΣΜΠΕ να μην είναι καν αισθητός. Συγκριτικά αναφέρουμε ότι ο θόρυβος μιας χαμηλόφωνης συνομιλίας είναι 60 dB(A), ενός αστικού δρόμου οδικής κυκλοφορίας είναι 70 dB(A), ενός δικύκλου 80 dB(A) και μιας μοτοσυκλέτας με κομμένη εξάτμιση 105 μέχρι και 120 dB(A). Άρα, αν η δημοτική αρχή ενδιαφέρεται για την προστασία των πολιτών από τον αστικό θόρυβο ας λάβει επιτέλους αποτελεσματικά μέτρα για την ασυδοσία όσων οδηγούν επιδεικτικά μοτοσυκλέτες με κομμένη εξάτμιση και να μην ασχολείται υποκριτικά μόνο με την υποτιθέμενη ηχητική όχληση που θα επιφέρει το ΥΑΠ καθώς δεν υφίσταται ούτε καν θεωρητικά.
O ΑΔΜΗΕ αναφέρει στο πρόγραμμα Ανάπτυξης ότι Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα έχει καλύψει το στόχο για το 2030 (15,1 GW) όπως σωστά αναφέρεις αλλά μόνο θεωρητικά, αν συνυπολογίσουμε και όσα έργα ΑΠΕ έχουν κατοχυρώσει το δικαίωμα να συνδεθούν στο Δίκτυο αλλά εκκρεμεί ο στόχος για το 2050 που χωρίς τα ΥΑΠ είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Όμως ο πραγματικός στόχος της χώρας είναι να ξεπεράσει κατά πολύ όλους τους παραπάνω και αξιοποιώντας τον φυσικό θησαυρό της Αιολικής ενέργειας να εξάγει ηλεκτρική ενέργεια ώστε να βελτιωθεί δραστικά το εμπορικό ισοζύγιο που είναι δυσμενώς αρνητικό εξαιτίας κυρίως των εισαγωγών υγρών καυσίμων.
Όμως παρά το αρχικό ξεκαθάρισμα των θέσεων πάλι δεν μπόρεσες να κρύψεις μια ενδόμυχη αντιπάθεια για τα Αιολικά Πάρκα γράφοντας: «Γι’ αυτό συναινέσαμε να σηκώσουμε ως περιοχή το σταυρό που μας αναλογεί». Φαίνεται ότι εξακολουθείς να αισθάνεσαι ότι τα Αιολικά Πάρκα αποτελούν ένα αχρείαστο «βάρος» που η περιοχή σηκώνει αναγκαστικά σα μαρτυρικό «σταυρό» και μάλλον ακόμη εκτιμάς ότι οι επιπτώσεις είναι ανάλογες μιας «Πτολεμαΐδας» αλλά τελικά τα αποδέχεσαι σαν αναγκαίο κακό. Θεωρώ λοιπόν ότι αυτή η αντιμετώπιση: «Ναι στις ΑΠΕ» μεν αλλά για το ΥΑΠ ανακαλύπτουμε μυριάδες ανυπόστατα αρνητικά δεν αρμόζει σε κάποιον που έχει επιστημονική παιδεία και πολύ περισσότερο όταν οφείλεται σε ελλιπή ενημέρωση ή σε εναρμόνιση με ένα υστερικό κλίμα άρνησης που έχει δημιουργηθεί τεχνητά κατά των ΥΑΠ.
Περισσότερα λοιπόν θα πούμε σε κάποιο καφενείο και δε εννοώ το Καφενείο του Δ.Σ που παρακολουθήσαμε στις 9 Οκτώβρη. Εύχομαι και ελπίζω έως τότε από «Σαούλ» ο οποίος «διώκει» το ΥΑΠ να έχεις μεταστραφεί σε «Απόστολο Παύλο» ώστε να γίνεις στυλοβάτης του έργου. Ίσως μάλιστα καταφέρεις ως Δούρειος Ίππος να πείσεις όσους δημοτικούς συμβούλους είναι αναγκαίο ώστε το συντομότερο δυνατό να ακυρωθεί το ντροπιαστικό ψήφισμα της 9ης Οκτωβρίου που υβρίζει τα επιτεύγματα της επιστήμης. Είθε!
Με εκτίμηση,
Ηλίας Σπυρόπουλος