Το “αντίο” του Γιάννη Χουβαρδά στο Εθνικό θέατρο

bb
Το
Λίγο προτού αφήσει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου (η θητεία του λήγει στις 17 Μαΐου) ο Γιάννης Χουβαρδάς έκανε την Τρίτη τον απολογισμό της εξαετίας 2007-2013, αναφέρθηκε στα οικονομικά στοιχεία, στους πλεονασματικούς προϋπολογισμούς, στις παραγωγές, στους στόχους και στις παραλείψεις.

Είπε με αυτόν τον τρόπο το δικό του αντίο σε όσους τον στήριξαν καθώς και στο κοινό των παραστάσεων της πρώτης κρατικής σκηνής. Αν και δεν ανέφερε πότε θα έρθει η ώρα που θα τους αποχαιρετήσει και επισήμως, ούτε ποιος θα είναι ο αντικαταστάτης του.

«Eγιναν όλα σωστά αυτά τα έξι χρόνια; Φυσικά όχι. Και λάθη έγιναν, και παραλείψεις. Όμως πάντα μέλημά μας ήταν να προλαβαίνουμε, ώστε οι επιπτώσεις των λαθών να είναι ελεγχόμενες και αναστρέψιμες και οι παραλείψεις να αναπληρώνονται από ισοδύναμες ή και ακόμα πιο αποτελεσματικές ενέργειες» είπε ο σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς.

Σε μια προσπάθειά του να απαντήσει σε όσους τον κατηγόρησαν για «κακοδιαχείριση», ο κ. Χουβαρδάς είπε: «Οταν είχα μόλις αναλάβει την Καλλιτεχνική Διεύθυνση, είχα πει ότι παραλαμβάνω ένα οικονομικά υγιές θέατρο και έτσι θέλω να το παραδώσω».

Η πολιτική του Εθνικού Θεάτρου στη διάρκεια της θητείας του βασίστηκε σε εννέα πυλώνες, όπως ο ίδιος δήλωσε. Ανάμεσά τους η έμφαση στο σήμερα, το εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, η πολυφωνία, η εξωστρέφεια, η ανανέωση, ο ανοιχτός «διάλογος» με την κοινωνία, το άνοιγμα στο εξωτερικό.

Στόχος του ήταν επίσης να ακολουθήσει μια «σφιχτή οικονομική πολιτική με μείωση δαπανών, αξιοποίηση όλου του ανθρώπινου δυναμικού, των χώρων, των μηχανισμών, του εξοπλισμού και μεγιστοποίηση εσόδων, διαφάνεια στη διαχείριση, εκμετάλλευση δυνατοτήτων ΕΣΠΑ, χορηγίες».

«Το Εθνικό Θέατρο εκτός από ισοσκελισμένους αλλά και ταυτόχρονα ρεαλιστικούς προϋπολογισμούς εσόδων-εξόδων, παρουσιάζει από την περίοδο 2009 – 2010 και πλεονασματικούς απολογισμούς. Και αυτό, παρά τη μείωση της επιχορήγησης κατά 40% από το 2009 μέχρι σήμερα και την πολλές φορές ακραία καθυστερημένη εκταμίευσή της» είπε ο κ. Χουβαρδάς.

«Παρά τις δυσκολίες της κρίσης, καθώς και του ύψους και της ροής της κρατικής χρηματοδότησης, (το Εθνικό Θέατρο) κατόρθωσε να μην καθυστερήσει ούτε μία μέρα πληρωμής αμοιβών στο προσωπικό του και δεν χρωστάει σε κανέναν ασφαλιστικό φορέα ή προμηθευτή χρήματα, έχει δε στις τράπεζες ένα σοβαρό ταμειακό απόθεμα δια παν ενδεχόμενο» πρόσθεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ο μέσος όρος πληρότητας όλων των σκηνών, από το 2007 έως το 2013, έφτασε το 82,03% (με την Επίδαυρο) ενώ τα έσοδα έφτασαν τα 18.372.867 ευρώ.

Από το καλοκαίρι του 2007 έως το καλοκαίρι του 2013 ανέβηκαν συνολικά 104 παραγωγές σε 20 διαφορετικές σκηνές. Το ρεπερτόριο περιελάμβανε 29 ελληνικά έργα κλασικά και σύγχρονα, 30 κλασικά ξένα έργα, 17 παραγωγές αρχαίου δράματος, 8 σύγχρονα ξένα έργα, 3 παραστάσεις χοροθεάτρου, 5 πειραματικές παραστάσεις, 5 σκηνικές συνθέσεις και 7 παραγωγές για παιδιά και νήπια.

Διευκρίνισε δε ότι τα κόστη των παραγωγών ήταν σχεδόν πάντα εντός προϋπολογισμού, ενώ τα έσοδα ήταν κατά κανόνα πλεονασματικά σε σχέση με τα έξοδα. Επετεύχθη η συνολική περιστολή των δαπανών κατά 35% περίπου και η αύξηση των εσόδων, όπως είπε, πέρα από τις εισπράξεις του από το καλλιτεχνικό έργο- κατά 12% περίπου.

Ανάμεσα στις περικοπές ήταν η μείωση του συνολικού προϋπολογισμού κατά 30%, η μείωση του αριθμού των παραγωγών κατά 50%, οι περικοπές στα έξοδα παραγωγής των παραστάσεων κατά 25% περίπου, οι περικοπές στις αμοιβές των καλλιτεχνικών συντελεστών κατά 20%, περικοπή των εξόδων της Δραματικής Σχολής στα απαραίτητα για τη λειτουργία της.

Η σκυτάλη σε νέο Διοικητικό Συμβούλιο και «άγνωστο» καλλιτεχνικό διευθυντή

Εμφανώς συγκινημένος ο Γιάννης Χουβαρδάς αναφέρθηκε στο γεγονός ότι αφήνει τη θέση για τον επόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, δίχως ωστόσο όπως είπε να γνωρίζει ποιος θα είναι.

Μίλησε ακόμη για τις εκκρεμότητες που αφήνει πίσω του και για τον μελλοντικό σχεδιασμό τον οποίο προτείνει. «Προτεραιότητα του επόμενου Διοικητικού Συμβουλίου πρέπει να είναι η τροποποίηση και ο εκσυγχρονισμός του εσωτερικού κανονισμού» είπε.

«Λυπάμαι για όσα δεν έγιναν -λόγω παράλειψης, λόγω έλλειψης χρόνου ή χρημάτων, λόγω ανθρώπινων λαθών ή λανθασμένων επιλογών» είπε ο κ. Χουβαρδάς και παρακάλεσε το προσωπικό να στηρίξει το έργο του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή.

Οι εκκρεμότητες στις οποίες αναφέρθηκε είναι:

– Η ολοκλήρωση της ανακαίνισης και του εκσυγχρονισμού ολόκληρου του κτιριακού συγκροτήματος του ΡΕΞ, μέσω της επέκτασης του ήδη ενταγμένου και εκτελούμενου στο ΕΣΠΑ έργου, καθώς και η αναβάθμιση της Παιδικής Σκηνής μέσα από την «έξοδό» της από το υπόγειο του ΡΕΞ, και την εγκατάστασή της στο ισόγειο, αφού αποδοθεί, μετά τις νομικές διαδικασίες που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη, και το ισόγειο στο Εθνικό Θέατρο.
– Η μεταφορά της Δραματικής Σχολής σε μεγαλύτερο κτίριο με σύγχρονες προδιαγραφές και δυνατότητες.
– Η πλήρης ανακαίνιση και ο εκσυγχρονισμός των τεχνικών εργαστηρίων και αποθηκών του Ρουφ μέσω ένταξης στο ΕΣΠΑ.
– Η συνέχιση της συστηματικής παρουσίας του Εθνικού Θεάτρου στο εξωτερικό, συνδυασμένη με τη θεσμική εξασφάλιση της κρατικής υποστήριξης προς τον σκοπό αυτό και η αξιοποίηση της ετοιμοπόλεμης «Οδύσσειας» σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Ουΐλσον.
– Η συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου της ψηφιοποίησης του αρχειακού υλικού του Εθνικού Θεάτρου (βίντεο, φωτογραφίες, προγράμματα, δημοσιεύματα, κ.α) για τις παραστάσεις από το 2006 και έως σήμερα, που ήδη έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, και των διαδικασιών ένταξης της καταγραφής, προστασίας και ανάδειξης του ιστορικού βεστιαρίου του Εθνικού Θεάτρου στο ΕΣΠΑ.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ακολουθήστε το nafpaktianews.gr στο Google News αλλά και στο Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...