Το κεντρικο γεγονος του σχεδιου αυτου ηταν η ενανθρωπηση του Χριστού, για την πραγματοποίηση της οποίας χρειαζοταν η συνεργασια του ανθρωπου. Μοναδικος ανθρωπος, κατ’ εξοχην καταλληλος για τον σκοπο αυτο αναμεσα στις ανθρωπινες γενιες ολων των αιωνων, θεωρηθηκε η Παρθενος Μαρια. Γι’ αυτο και η γεννηση της, ως γεγονος παγκοσμιας σημασιας, «χαραν εμηνυσε παση τη οικουμενη». Η Παναγια εγινε η «παγκοσμιος χαρα».
Με ιδιαιτερα θριαμβικούς και χαρμοσυνους τονους οι υμνοι της εορτης μιλούν γι’ αυτον τον ειδικο προορισμο και την προαιωνια επιλογη της Παρθενου απο τον Θεο. Ειναι η «προεκλεχθείσα εκ πασων των γενεων»» και η «προορισθείσα απο γενεων αρχαίων» να εκπληρωσει τη Θεία Οικονομια, να γινει μητερα του Θεου, δοχείο και κατοικητηριό του. Στο προσωπο της εφαρμοζεται κατ’ εξοχην ο λογος του αποστ. Παύλου: «Εκείνους που προεγνωρισε, αυτους και προωρισε να γινουν συμμορφοι (=ιδιοι) προς την εικονα του Υιου του, …εκείνους δε που προωρισε, αυτους και εκαλεσε, και εκείνους που εκαλεσε, αυτους και εδικαιωσε, εκείνους δε που εδικαιωσε, αυτους και εδοξασε» (Ρωμ. 8, 29-30. Βλ. και κεφ. 9). Η παρανοηση των λογων αυτων εδωσε αφορμη να αναπτυχθεί μια εντελως παραλογη διδασκαλια.
Οτι δηλαδη ο Θεος, για δικούς του ανεξερεύνητους λογους, διαλεγει και προοριζει εξ αρχης αυτους που προκειται να σωθούν και αυτους που προκειται να κολασθούν. Αν ο ανθρωπος εχει προορισθεί για σωτηρια, οσες αμαρτιες κι αν κανει, δεν προκειται να χαθεί. Καί αντιστροφως, αν ειναι προορισμενος για την απωλεια, οσες αρετες κι αν αποκτησει, δεν υπαρχει περιπτωση να σωθεί. Μιά αμετακλητη δηλαδη ειμαρμενη προκαθοριζει την πορεία και την καταληξη του ανθρωπου ερημην της θελησεως του. Ειναι η περιβοητη θεωρία περι του «απολυτου προορισμού», που αναπτύχθηκε κυρίως από τη δυτική Χριστιανοσύνη.
Του π. Δημητρίου Μπόκου.