Ρυθμιστικό της Αθήνας

Ρυθμιστικό της Αθήνας

Αντώνης Τρίτσης

Στην «ολιστική», πρωτοποριακή παρέµβασή του, για την πολεοδοµική, οικιστική και περιβαλλοντική ανασυγκρότηση της χώρας, ο Αντώνης Τρίτσης, που  κατέστη δραµατικά επίκαιρος στις δύσκολες τούτες µέρες, έδωσε ιδιαίτερη έµφαση, στην πρωτεύουσα.

Ο ριζοσπάστης και οραµατιστής πολιτικός από την Κεφαλονιά, διαµόρφωσε ειδικό σχέδιο για την Αθήνα, προσπαθώντας να βάλει τάξη στο πολεοδοµικό και οικιστικό χάος και να δαµάσει το «υδροκέφαλο τέρας», που είχε διαµορφωθεί σε προηγούµενες δεκαετίες, εξήγγειλε την «Επιχείρηση Ανάκτησης της Αθήνας», στο πλαίσιο της συνολικής επιχείρησης Ανάκτησης της Ελλάδας, διαµορφώνοντας το «Ρυθµιστικό Σχέδιο Αθήνας 1983», που θεσµοθετήθηκε, εν τέλει, το 1985 και το οποίο ήταν το δεύτερο µόλις για την πρωτεύουσα, µετά απ’ αυτό των Βαυαρών, πριν 150 χρόνια!  Συνεχίζοντας και ολοκληρώνοντας το, όντως, πρωτοποριακό, αλλά και τοπικά περιορισµένο, έργο του Στέφανου Μάνου, στη δεκαετία του ’70, ο Αντώνης Τρίτσης επιχείρησε  καταλυτικές παρεµβάσεις, που θα δηµιουργούσαν νέα ποιοτικά δεδοµένα για τη ζωή στην πρωτεύουσα, όπως ήταν η ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, η πεζοδρόµηση της Ερµού και Πανεπιστηµίου, η δηµιουργία πάρκου στο Φαληρικό Δέλτα, αλλά και στο Σελεπίτσαρι  Μέχρι σήµερα υπάρχουν αποτυπώµατα αυτής της «ολιστικής» παρέµβασης, όπως η «αναδόµηση» της Πλάκας, το γκρέµισµα του «Μουσείου Πασσά», η καταβύθιση της Μουστοξύδη, η δηµιουργία της Πλατείας Πρωτοµαγιάς, το γκρέµισµα των παλιών δικαστηρίων, στη Σανταρόζα και η δηµιουργία στο χώρο της Πλατείας Δικαιοσύνης, η κατασκευή δικτύου πεζόδροµων από τη Μητρόπολη µέχρι την πλατεία Κοτζιά.

Εχοντας διακηρύξει, στο κλίµα της εποχής, ότι «το νέφος είναι πολιτικό», ο Αντώνης Τρίτσης αναλαµβάνει την αρµοδιότητα και για το θέµα του νέφους, µεταφέροντας την στο Υπουργείο Χωροταξίας, Οικισµού και Περιβάλλοντος, από το Υπουργεο  Κοινωνικών Υπηρεσιών. Κατόπιν τούτου, καταρτίζεται µε κατεπείγοντες ρυθµούς, ένα συνολικό πρόγραµµα για την αντιµετώπιση του προβλήµατος, µε παρεµβάσεις σε όλες τις πηγές εκποµπής ρύπων, όπως οι βιοµηχανίες, τα καύσιµα, τα αυτοκίνητα, αλλά και οι θερµάνσεις. Παράλληλα, δηµιουργείται µηχανισµός ελέγχου, της εφαρµογής, των µέτρων. Ήταν τότε που, για πρώτη φορά, εφαρµόζεται σχέδιο λήψης έκτακτων µέτρων, σε ηµέρες αιχµής, ορισµένα των οποίων, όπως ο λεγόµενος «µικρός δακτύλιος», στο κέντρο της πρωτεύουσας, διατηρείται ακόµη. 

Εχοντας ισχυρές απόψεις για τα µεγάλα έργα, έδωσε µάχη για την επικράτηση των απόψεων του, για κοµβικά έργα υποδοµής, όπως η µετεγκατάσταση του αεροδροµίου, για το οποίο πίστευε ότι η καλύτερη  επιλογή ήταν η εγκατάσταση του στην Τανάγρα, αντί για τα Σπάτα. Αλλιώς, θεωρούσε προτιµότερη τη διατήρηση του υπάρχοντος, τότε, αεροδροµίου, του Ελληνικού, µε επέκταση του προς το θαλάσσιο µέτωπο. Ο Αντώνης Τρίτσης διαφωνούσε επίσης, µε τα σχέδια που κυκλοφορούσαν, σχετικά µε το υπό δηµιουργία, Μετρό, εκτιµώντας ότι έπρεπε να προκριθεί ένα µικρότερου τύπου Μετρό, µε υπόγεια σύνδεση µόνο στις κεντρικές περιοχές και σύνδεση του µε τον υπάρχοντα, ήδη, Ηλεκτρικό Σιδηρόδροµο, το υπό δηµιουργία τραµ, αλλά και γραµµές «κορµού», των αστικών λεωφορείων. Στοιχεία αυτών των πρώιµων, πρωτοποριακών ιδεών, διακρίνει κανείς στην υφιστάµενη δοµή των αστικών συγκοινωνιών (όπως τη σύνδεση του Μετρό µε γραµµές «κορµού» των λεωφορείων), σηµειώνοντας βέβαια τη µεγάλη καθυστέρηση, στην υλοποίηση των εν λόγω έργων που, όπως ήταν φυσικό, µετέβαλε πολλά από τα δεδοµένα, που τότε ίσχυαν ή οδήγησαν και σε προχειρότητες, όπως στο τραµ.

Πηγή: https://www.kontranews.gr/PARAPOLITIKA/339849-Rythmistiko-tes-Athenas ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...