ΔΝΤ: Χωρίς νέα μέτρα και ελάφρυνση χρέους η Ελλάδα δεν βγαίνει από την κρίση!

Το ΔΝΤ, επιμένει στα νέα μέτρα και την ανάγκη ελάφρυνσης του Χρέους! Με έξι ερωτήσεις και απαντήσεις, που δημοσίευσέ το Ταμείο, τονίζει ότι Ελλάδα θα πρέπει να επιταχύνει τις μεταρρυθμίσεις, οι οποίες μαζί με μία περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, θα επιτρέψουν στην οικονομία να επιστρέψει σε βιώσιμο ρυθμό ανάπτυξης.  Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), αναφέρει μεταξύ άλλων, στην τελευταία ετήσια αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας, ότι «Η Ελλάδα έχει κάνει πρόοδο στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, αλλά οι προκλήσεις παραμένουν, καθώς οι δημοσιονομικές πολιτικές εξακολουθούν να μην οδηγούν στην ανάπτυξη» και αυτό καθώς το 50% των αποδοχών των Ελλήνων καταβάλλεται σε φόρους, ενώ το έλλειμμα στο συνταξιοδοτικό φτάνει το 10,5% του ΑΕΠ! Ειδική αναφορά γίνεται και στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που έχουν φτάσει το 45% των συνολικών δανείων και τις οφειλές ιδιωτών στην Εφορία που φτάνουν το 70% του ΑΕΠ!

Ελλάδα: Προτεραιότητες για την επιστροφή στην αειφόρο ανάπτυξη

 Η Ελλάδα πρέπει να εμβαθύνει και να επιταχυνθούν οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες, μαζί με περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, είναι απαραίτητες για να επιτρέψουν στην οικονομία να επιστρέψει σε μια πορεία βιώσιμης ανάπτυξης, ανέφερε το ΔΝΤ στην τελευταία ετήσια αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας.

Η έκθεση του άρθρου IV του ΔΝΤ σημειώνει ότι η χώρα έχει σημειώσει πρόοδο στο να τιθασεύσουν δημοσιονομικά και εξωτερικά ελλείμματα της, αν και αυτό έχει ένα βαρύ τίμημα για την κοινωνία. Η έκθεση προσδιορίζει μια τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης και ευημερίας, που απαιτεί μια διττή προσέγγιση: φιλόδοξες πολιτικές εκ μέρους των ελληνικών αρχών και σημαντική ελάφρυνση του χρέους εκ μέρους των ευρωπαίων εταίρων στην Ελλάδα.

Οι 6 ερωταπαντήσεις, παρακάτω αναδεικνύει ορισμένα από τα βασικά ζητήματα σχετικά με την πρόοδο της χώρας και τη μεταρρύθμιση του προτεραιότητες για την προσεχή περίοδο

ΔΝΤ (IMF News) : Η Ελλάδα είχε την τελευταία Διαβούλευση του άρθρου IV στα μέσα του 2013. Πώς έχει εξελιχθεί η ελληνική οικονομία και οι πολιτικές από τότε;

Στην Ελλάδα τα δημοσιονομικά και τα θέματα του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών της μειώθηκαν σημαντικά από την έναρξη της κρίσης. Ειδικότερα, τα πρωτογενή δημοσιονομικά και το έλημμα τρεχουσών συναλλαγών μειώθηκε από το 11 και το 15 τοις εκατό του ΑΕΠ, αντίστοιχα, σε περίπου μηδέν στο τέλος του 2015. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή προσαρμογή για μια χώρα που είναι μέρος μιας νομισματικής ένωσης και δεν έχει πρόσβαση με τη νομισματική και συναλλαγματική εργαλεία πολιτικής.

Αλλά εκτεταμένη δημοσιονομική εξυγίανση και η εσωτερική υποτίμηση έχουν έρθει με σημαντικό κόστος για την κοινωνία. Το ποσοστό ανεργίας εξακολουθεί να είναι απαράδεκτα υψηλό σε 23% (Οκτώβριος 2016), και η Ελλάδα έχει υποστεί μια παρατεταμένη ύφεση, με έξοδο 25% κάτω από το επίπεδο πριν από την κρίση. Οι υψηλές κοινωνικές δαπάνες έχουν αποδυναμωθεί υποστήριξη για τις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις.

Η κυβέρνηση ανανέωσε τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειές της από τα μέσα του 2015, με ένα νέο πρόγραμμα προσαρμογής που υποστηρίζεται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας. Συγκεκριμένα, έχει νομοθετήσει μια σειρά από σημαντικά φορολογικά (π.χ. συντάξεις, ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος), οικονομικά (π.χ. νομοθεσία περί αφερεγγυότητας, κόκκινων δανείων και των δανείων των πωλήσεων, διακυβέρνηση τραπεζών) και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις (π.χ. ιδιωτικοποιήσεις, δράσεις για τη διευκόλυνση του ανταγωνισμού σε βασικούς τομείς) . Έτσι, σε όλες, υπήρξαν ορισμένες οπισθοδρομήσεις, αλλά και κάποια πρόοδος από την προηγούμενη έκθεση.

ΔΝΤ (IMF News): Η Ελλάδα έχει τώρα ένα νέο σύνολο των πολιτικών στη θέση της. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές επαρκούν για την Ελλάδα να ξεκινήσει μια βιώσιμη ανάκαμψη;

Ενώ η Ελλάδα έχει σημειώσει προσφάτως πρόοδο με τη διεξαγωγή των μεταρρυθμίσεων, οι προκλήσεις παραμένουν. Ειδικότερα, οι δημοσιονομικές πολιτικές δεν είναι ακόμα ευνοϊκές για την ανάπτυξη. Οι μισοί από τους μισθωτούς απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, ενώ το έλλειμμα του συνταξιοδοτικού συστήματος παραμένει σε επίπεδα ρεκόρ (10,5 τοις εκατό του ΑΕΠ, σχεδόν τέσσερις φορές υψηλότερο από το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ). Ταυτόχρονα, ληξιπρόθεσμων τραπεζικών δανείων αποτελούν το 45% του συνόλου των δανείων και των απλήρωτων φόρων στο κράτος για το 70% του ΑΕΠ. Ως αποτέλεσμα, οι επενδύσεις και η ανάπτυξη παραμένουν αδύναμες. Για την Ελλάδα να επιστρέψει στη βιώσιμη ανάπτυξη και την έξοδο με επιτυχία από την επίσημη χρηματοδότηση, θα πρέπει να εμβαθύνει και να επιταχύνει τις μεταρρυθμίσεις.

ΔΝΤ (IMF News): Η έκθεση αναφέρει ότι η δημοσιονομική πολιτική δεν είναι φιλική προς την ανάπτυξη. Ποιες πολιτικές δεν το ΔΝΤ προτείνετε;

Η Ελλάδα δεν απαιτεί περαιτέρω λιτότητα αυτή τη στιγμή (βλέπε πρόσφατη ανάρτηση στο blog). Η Ελλάδα αναμένεται να επιτύχει πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Η Ελλάδα δεν χρειάζεται να τρέξει ένα υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα από αυτό.

Αλλά αν η Ελλάδα αποφασίσει σε στόχο για δημοσιονομικό πλεόνασμα μεγαλύτερο από 1,5% του ΑΕΠ, θα πρέπει να δείξει πώς μπορεί αξιόπιστα την επίτευξη αυτού του υψηλότερου στόχου. Στην περίπτωση αυτή, θα χρειαστούν πρόσθετες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Ωστόσο, θα πρέπει να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις αυτές μόνο αφού η ανάκαμψη βρίσκεται σε καλό δρόμο.

Ανεξάρτητα από το δημοσιονομικό στόχο, η Ελλάδα θα πρέπει να επιδιώξει μία πιο φιλική προς την ανάπτυξη και δίκαιη πολιτική. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα πρέπει να διευρύνει την βάση  του φόρου εισοδήματος της για να επιτρέψει μια πιο δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών. Τα έσοδα αυτά μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των υψηλών φορολογικών συντελεστών που στέλνουν τώρα θέσεις εργασίας στην άτυπη οικονομία ή σε γειτονικές χώρες. Ταυτόχρονα, απαιτούνται περαιτέρω μεταρρυθμίσεις των συντάξεων, ώστε να βελτιωθεί η βιωσιμότητα του συστήματος και να επιτρέψει για ένα καλύτερο και πιο στοχευμένο σύστημα πρόνοιας για την προστασία εκείνων που είναι πιο ευάλωτοι.

Η Ελλάδα χρειάζεται αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και των μεγάλων  φορολογικών οφειλών προς το κράτος μέσω της αναδιάρθρωσης της φορολογικής οφειλής για βιώσιμη φορολογουμένων με βάση την ικανότητά τους να πληρώσουν, και με την ενίσχυση της επιβολής για εκείνους που μπορούν να πληρώσουν, αλλά επιλέγουν να μην το πράξουν. Η πλήρης δημιουργία του νέου ανεξάρτητου οργανισμού εσόδων (ΑΑΔΕ) θα είναι κρίσιμης σημασίας από την άποψη αυτή.

ΔΝΤ (IMF News): Είπατε επίσης ότι ο χρηματοπιστωτικός τομέας εξακολουθεί να επιβαρύνεται με πολλά  μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα για να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα;

Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα πρέπει να μειωθούν γρήγορα και αποφασιστικά για να επιτραπεί η επανάληψη της πίστωσης και της ανάπτυξης. Όταν οι ισολογισμοί των τραπεζών δεν θα επιβαρύνονται από τέτοια μη εξυπηρετούμενα δάνεια, θα είναι σε θέση να κατευθύνει πόρους για τα πιο παραγωγικά τμήματα της οικονομίας. Η αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος απαιτεί την πλήρη εφαρμογή του νομικού πλαισίου αναδιάρθρωσης του χρέους, με την ενίσχυση της επιβολής του νόμου και ενός μηχανισμού εξωδικαστικού να ασχοληθεί με τόσο με τις τραπεζικές όσο και τις  φορολογικές οφειλές.

Ταυτόχρονα, τα εποπτικά εργαλεία πρέπει να ενισχυθούν για την παροχή κινήτρων προς τις τράπεζες να μειώσουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνειά τους. Τέλος, η τραπεζική διακυβέρνηση, πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω και οι έλεγχοι κεφαλαίου (Capital Controls) να εξαλειφθούν το συντομότερο δυνατόν με σύνεση, διατηρώντας παράλληλα τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.

ΔΝΤ (IMF News): Άλλες μεταρρυθμίσεις που το ΔΝΤ συστήνει για να στηρίξει την ανάπτυξη;

Στις αγορές εργασίας και προϊόντων οι μεταρρυθμίσεις είναι απαραίτητες για τη στήριξη της μακροπρόθεσμης δυνητικής ανάπτυξης στην Ελλάδα. Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας του 2011 συνέβαλαν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κόστους εργασίας της χώρας. Ωστόσο, η καθυστέρηση υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων στην αγορά προϊόντων που σημαίνει ότι, μέχρι στιγμής, οι μισθωτοί έχουν φέρει το βάρος της προσαρμογής. Αλλά θα ήταν λάθος να συμπεράνουμε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να επιστρέψει στην προηγούμενη, λιγότερο ευέλικτη κατάσταση για την αγορά εργασίας. Αντ ‘αυτού, οι υφιστάμενες μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να συμπληρωθούν με μέτρα για τον τερματισμό των περιορισμών στις ομαδικές απολύσεις και των εργατικών κινητοποιήσεων σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές και με πιο αποφασιστικές προσπάθειες για να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα και να προχωρήσει η άρση των εμποδίων για τον ανταγωνισμό και τις επενδύσεις.

ΔΝΤ (IMF News): Μπορούμε να συμπεράνουμε ότι με αυτές τις μεταρρυθμίσεις, η Ελλάδα θα ξεπεράσει τελικά την βαθιά ύφεση και να επιστρέψει στην ανάπτυξη και την ευημερία;

Ακόμη και με πλήρη εφαρμογή των πολιτικών αυτών, η Ελλάδα δεν μπορεί να απαλλαχθεί από το πρόβλημα του χρέους της. Οι ευρωπαίοι εταίροι πρέπει να προχωρήσουν σε περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, εκτός από την γενναιόδωρη ατέλεια που προβλέπεται μέχρι στιγμής, να θέσουν το χρέος σε βιώσιμη πτωτική πορεία. Αυτό δεν συνεπάγεται ένα «κούρεμα», αλλά θα μπορούσαν να κάνουν, αντί περαιτέρω επεκτάσεις της ωριμότητας και της περιόδου χάριτος, καθώς και στον καθορισμό του επιτοκίου των δανείων της Ελλάδας να εξασφαλίσουν ότι το κόστος των τόκων θα παραμείνει διαχειρίσιμο, καθώς ομαλοποιούνται τα παγκόσμια επιτόκια.

Αλλά η ελάφρυνση του χρέους από μόνη της είναι, επίσης, δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της πολιτικής στην Ελλάδα. Αυτός είναι ο λόγος που είναι απαραίτητη μια διττή προσέγγιση για την Ελλάδα, για να επιστρέψει στη βιώσιμη ανάπτυξη και την ευημερία: φιλόδοξες πολιτικές εκ μέρους των ελληνικών αρχών και φιλόδοξη ελάφρυνση του χρέους εκ μέρους των ευρωπαίων εταίρων στην Ελλάδα.

Πηγή:



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...