Η επίθεση της ρώσικης αυτοκινητοβιομηχανίας

Η επίθεση της ρώσικης αυτοκινητοβιομηχανίας
Η ρώσικη αυτοκινητοβιομηχανία, από τη μία πλευρά, βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη: κατασκευάζονται εργοστάσια από ξένες εταιρίες και αυξάνεται η βάση των προμηθευτών των εξαρτημάτων για την κατασκευή των αυτοκινήτων. 
Από την άλλη πλευρά όμως, η αυτοκινητοβιομηχανία χάνει τον παράγοντα της εντοπιότητας.  Η φράση «εγχώρια βιομηχανία αυτοκινήτων» στην Ρωσία, έχει από καιρό πάψει να συνδέεται μόνο με τις μάρκες των εταιρειών «Avtovaz», «GAZ», «UAZ» και «KAMAZ». Ρωσικές αυτοκινητοβιομηχανία μπορούν σήμερα να θεωρηθούν η Hyundai και η Renault, οι οποίες έχουν οργανωθεί με τέτοιο τρόπο προκειμένου όχι «απλά» να συναρμολογούν τα αυτοκίνητά τους στη Ρωσία, αλλά και όλο τον πλήρη κύκλο παραγωγής τους. Είναι και η General Motors, η οποία παράγει δεκάδες μοντέλα σε πολλά εργοστάσια της χώρας σε διάφορες πόλεις, συμπεριλαμβανομένων και των μικτών επιχειρήσεων. Είναι επίσης και η Ford, η οποία σε συνεργασία με την ρώσικη Sollers, σχεδιάζει να οργανώσει την παραγωγή 300 χιλιάδων αυτοκινήτων στην χώρα και να αρχίσει την παραγωγή κινητήρων, ενώ  υπάρχουν αρκετές άλλες εταιρείες, που συναρμολογούν και παράγουν αυτοκίνητα στην Ρωσία.

Η Κίνα είναι ένα βήμα μπροστά

Ιδιαίτερα σημαντικός στην «άνοιξη», της ρώσικης αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο ρόλος του κράτους. Προστατευτικοί δασμοί και κρατικά προγράμματα κινήτρων. Στην πραγματικότητα, οι ξένοι επενδυτές αναγκάζονται να οργανώσουν την παραγωγή των αυτοκινήτων τους στη χώρα μας. Σε γενικές γραμμές, η παραγωγή αυτοκινήτων στη Ρωσία είναι κατά πολύ λιγότερο αποδοτική, από ότι, για παράδειγμα, στην Κίνα. Εκεί, το εργατικό δυναμικό κοστίζει πέντε φορές φθηνότερα, η ισχύς των εργοστασίων είναι κατά πολύ μεγαλύτερη, λόγω της υψηλής ζήτησης. Είτε μας αρέσει, είτε όχι, η Κίνα είναι σήμερα η χώρα με την μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο.

Ακόμα και αν ληφθεί υπόψη το γεγονός πως η Ρωσία αποτελεί την καλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Γηραιά Ήπειρο, καθώς «εδώ» γίνονται με διαφορές οι περισσότερες πωλήσεις, οι συνθήκες παραγωγής παραμένουν οι λιγότερο ευνοϊκές, σε σύγκριση με τις άλλες χώρες  της Ανατολικής Ευρώπης. Ωστόσο, οι υψηλοί φόροι και τα προνόμια που χορηγούνται σε επιχειρήσεις στη ρώσικη αγορά, αντισταθμίζουν μερικώς τις απώλειες αυτές. Επιπλέον, η Ρωσία μέσα στα επόμενα δύο ή τρία χρόνια, δεδομένου του χαμηλού δείκτη κατά κεφαλής κατοχής αυτοκινήτων, θα γίνει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου. Οπότε, αξίζει τον κόπο να μπει κανείς στο παιχνίδι.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) και η ρώσικη αγορά αυτοκινήτου      
Παρά την προσχώρηση της Ρωσίας στον ΠΟΕ, πράγμα που συνεπάγεται με μείωση των τελωνειακών δασμών, τα οφέλη από την παραγωγή αυτοκινήτων στη Ρωσία για τις ξένες εταιρείες δεν θα χαθούν. Επιπλέον, τα επόμενα χρόνια οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με την παραγωγή αυτοκινήτων στη χώρα, θα λάβουν επιπρόσθετα προνόμια.

Ειδικότερα, μετά την επικύρωση της συνθήκης ένταξης στον ΠΟΕ, η Ρωσία θα πρέπει να εισαγάγει τον αποκαλούμενο φόρο αυτοκινήτου. Ο δασμός αυτός, δεν έχει καμία σχέση με την έννοια που υφίσταται στην Ευρώπη για το τέλος για την απόσυρση των αυτοκινήτων. Είναι ένας τρόπος να προστατευθούν οι τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες από την μαζική εισαγωγή, κυρίως μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από την Ευρώπη και καινούργιων αυτοκινήτων ξένων εταιρειών. Ειδικότερα, προβλέπεται η επιβολή πρόσθετων δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, που κυμαίνονται από 50 έως 2500 ευρώ, καθώς και τέλη για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που ήδη υπολογίζονται σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Επιπλέον, επτά χρόνια αργότερα, όταν τα τέλη θα μειωθούν στο ελάχιστο, και θα εξακολουθεί να ισχύει η νέα συμφωνία για τη βιομηχανία συναρμολόγησης (την έχουν υπογράψει τέσσερα κονσέρν αυτοκινητοβιομηχανιών), το κράτος θα υποχρεούται να αποζημιώσει τους παραγωγούς για τις ζημίες τους από την μείωση των τελών, με άμεσες επιδοτήσεις.

Η ισχύς, εν τη ενώσει

Για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ρωσία, σε μακροπρόθεσμη προοπτική, αποτελεί την άμεση διέξοδο τους στις αγορές των χωρών της Κοινοπολιτείας Ανεξαρτήτων κρατών (ΚΑΚ). Υποθέτοντας ότι το 50% των οχημάτων που παράγονται στη Ρωσία, είναι εγχώρια, οι τοπικές βιομηχανίες θα έχουν τη δυνατότητα να εξάγουν ένα σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων χωρίς δασμούς σε πολλές χώρες της ΚΑΚ.

Είναι απίθανο η νέα ρώσικη αυτοκινητοβιομηχανία να αποκτήσει τον έλεγχο σε άλλες αγορές, εκτός από τη δυνατότητα πωλήσεων σε μικρές ποσότητες και σε περιορισμένες σειρές αυτοκινήτων. Δεδομένης της κλίμακας της χώρας και των προβλημάτων με τις υπηρεσίες εφοδιαστικής (logistics), στο άμεσο μέλλον οι εξαγωγές αυτοκινήτων από τη Ρωσία προς τις χώρες της ΚΑΚ, θα είναι ήσσονος σημασίας. Σαν εφεδρεία, σε περίπτωση που διακόψουν την λειτουργία τους ή μεταφερθούν οι ξένες εταιρείες. Όμως ακόμα και τότε, θα είναι μόνο θέμα παραγωγής και προμήθειας τμήματος των ανταλλακτικών, καθώς τα ζωτικής σημασίας εξαρτήματα και συστήματα, σε κάθε περίπτωση θα εισάγονται στη Ρωσία, και δεν θα παράγονται εδώ.

Η ρώσικη αυτοκινητοβιομηχανία, ήδη από τώρα κινείται προς την κατεύθυνση των συγχωνεύσεων με τα ξένα κονσέρν. Η «Avtovaz», για παράδειγμα. Η εταιρεία, ουσιαστικά ανήκει στο κονσέρν Renault – Nissan και τα νέα μοντέλα Lada θα χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο κοινές πλατφόρμες, κοινούς κινητήρες, κλπ εξαρτήματα με τα αυτοκίνητα των συν-εταίρων τους. Για παράδειγμα, η GAZ, μία από τις ανεξάρτητες αυτοκινητοβιομηχανίες στη Ρωσία, ακολουθεί και αυτή την πορεία της ενοποίησης των εξαρτημάτων / μονάδων της, με τα αντίστοιχα ξένα ανάλογα. Οι πετρελαιοκινητήρες στο «GAZelle», τα συστήματα μετάδοσης κίνησης, οι αναρτήσεις  … αυτό είναι μόνο η αρχή. Επίσης, η GAZ έγινε μία από τις μονάδες παραγωγής πλατφόρμων για ξένες εταιρείες. Στις εγκαταστάσεις της σήμερα, παράγονται  Skoda, σύντομα θα ξεκινήσει η παραγωγή Volkswagen, Chevrolet, και των εμπορικών τεχνικών εξαρτημάτων της Mercedes-Benz.

Η UAZ, η οποία ανήκει στην ρώσικη εταιρεία Sollers, έχει επίσης ως στόχο την αύξηση της χρήσης των ανταλλακτικών των ξένων εταιρειών. Επίσης, η νέα γενιά των αυτοκινήτων της, θα μπορεί να παραχθεί  σε πλατφόρμες ξένων κατασκευαστών. Θα επιζήσουν μόνο οι μάρκες, τα εμπορικά σήματα. Αυτή είναι η τάση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Η επιβίωση του ισχυρότερου. Και η ρώσικη αυτοκινητοβιομηχανία δεν ήταν ποτέ παγκόσμιος leader και ούτε πρόκειται να γίνει.

rbth.gr

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Πηγή:http://www.briefingnews.gr



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...