Η θέση της Εκκλησίας

Η θέση της Εκκλησίας

Πολύς λόγος γίνεται τις τελευταίες μέρες, με αφορμή και τη συμφωνία κυβέρνησης-Εκκλησίας, αλλά και την επικείμενη Συνταγματική Αναθεώρηση, για το ρόλο και τα όρια της τελευταίας, σε μια σύγχρονη, δημοκρατική πολιτεία και κοινωνία.

Βέβαια, την ίδια στιγμή που διάφοροι «αντικληρικαλιστές» κατηγορούν την ημέτερη Εκκλησία, για διεκδίκηση υπέρμετρα παρεμβατικού ρόλου, στα δημόσια πράγματα, αναγορεύουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο σε επιδιαιτητή και υπέρτατο κριτή, μιας εσωτερικής, διοικητικής κατά βάση διαδικασίας.

Άραγε, που θεμελιώνεται ένα τέτοιο αίτημα, εάν ισχύει μάλιστα η πληροφορία ότι η συμφωνία δεν αφορά τις αυτόνομες Εκκλησίες Κρήτης και Δωδεκανήσων; Ας διαβάσουν μερικοί το Σύνταγμα και δη το περιώνυμο άρθρο 3, για ν` αντιληφθούν ότι η συνηγορία τους είναι εν κενώ. Διότι ναι μεν το επίμαχο άρθρο, στην πρώτη του παράγραφο, υπογραμμίζει τη δογματική ενότητα της Ελλαδικής Εκκλησίας, με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στην ίδια μοίρα «με κάθε άλλη ομόδοξη Εκκλησία του Χριστού», άρα χωρίς ν` αναγνωρίζει κάποιο ιδιαίτερο καθεστώς «συναλληλίας», διευκρινίζοντας όμως ρητά, ότι η Ελλαδική Εκκλησία «είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία αρχιερέων και από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο, που προέρχεται από αυτή».

Επειδή τα κείμενα είναι εκείνα που βοηθούν κι εμάς τους αδαείς να κατανοήσουμε, από πού προκύπτει το, διακριτικό έστω, δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, για ενημέρωση ή μήπως και σύμφωνη γνώμη; Προφανώς όχι από τον Πατριαρχικό Τόμο του 1850 και τη Συνοδική Πράξη του 1928, που συμπαρατίθενται στη Συνταγματική διάταξη, καθώς αυτές ορίζουν ότι, ειδικά για τις «Νέες Χώρες», τις Μητροπόλεις δηλαδή, κυρίως της Βόρειας Ελλάδας, των πόλεων που εντάχθηκαν μεταγενέστερα, στον εθνικό κορμό, ύστερα από τους γνωστούς εθνικοαπελευθερωτικούς πολέμους, το Οικουμενικό Πατριαρχείο-κι αυτό για καθαρά συμβολικούς λόγους-διατηρεί πνευματική επιρροή επ` αυτών.

Ταυτόχρονα, όμως, ξεκαθαρίζεται στα ανωτέρω νομικά κείμενα, ότι «επιτροπικώς», δηλαδή τη διοίκηση και επ` αυτών των εκκλησιαστικών σχηματισμών, ασκεί η Εκκλησία της Ελλάδας, με τα θεσπισμένα όργανα της. Απόδειξη τούτου, ότι και οι εν λόγω Μητροπόλεις συμμετέχουν ισότιμα στα προαναφερθέντα Συνοδικά όργανα, χωρίς υποχρέωση αναφοράς στο Πατριαρχείο.

Ακόμη δε και κατά το γράμμα των κειμένων, δεν αντιλαμβανόμαστε υπό ποια λογική, ζητήματα όπως η μισθοδοσία των κληρικών ή η αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, εντάσσονται στην «πνευματική κηδεμονία» του Πατριαρχείου.

ΛΕΥΤ. ΚΑΝΑΣ

Πηγή: https://www.kontranews.gr/PARAPOLITIKA/346682-E-these-tes-Ekklesias ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...