20 χρόνια Δημόσια ΙΕΚ

20 χρόνια Δημόσια ΙΕΚ
Εφέτος  συμπληρώνονται 20 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας των δημοσίων ΙΕΚ.
Ενός θεσμού που θεωρήθηκε επωφελής και αναγκαίος για την κατάρτιση νέων ανθρώπων που θα μπορούσαν να καταλάβουν τον μεσαίο χώρο στον επαγγελματικό στίβο.

Ήδη  σε προηγμένες χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής  λειτουργούσε από πολύ καιρό πριν ο θεσμός αυτός αρκετά αποτελεσματικά.

Δειλά στην αρχή , πιο επιθετικά  στη συνέχεια  ,   τα  Δημόσια ΙΕΚ  γιγαντώθηκαν, αποτέλεσαν , έστω και αδιαβάθμητα, ένα σημαντικό τμήμα της Ελληνικής Παιδείας.

Οι προσδοκίες γονέων και καταρτιζόμενων ανέρχονταν σε  υψηλό επίπεδο, πολλοί δε από τους τελευταίους μετακόμιζαν σε πόλεις που λειτουργούσαν ΙΕΚ , επιβαρύνοντας τις οικογένειές τους με μεγάλα έξοδα.

Τις προσδοκίες αυτές ενίσχυαν και οι πολλά υποσχόμενες επιτροπές, που αποτελούνταν από εκπροσώπους των εργοδοτών, των εργαζομένων και της διοίκησης των ΙΕΚ.

Βασικό μέλημα της επιτροπής η δημιουργία ειδικοτήτων, που μετά την ολοκλήρωση της παρακολούθησης και τη πιστοποίηση των γνώσεων των καταρτιζόμενων, θα είχαν  αυτοί τις ευκαιρίες  να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον επαγγελματικό
τομέα.

Οι επιλογές των Διευθυντών των ΙΕΚ , όπως  και των , αποσπασμένων σε διοικητικές θέσεις,  καθηγητών   ήταν κατά βάση κομματικές , οι δε προσλήψεις των ωρομίσθιων εκπαιδευτών όχι πάντοτε δίκαιες.

Την πρώτη σχεδόν δεκαετία το επίπεδο των καταρτιζόμενων παρέμενε υψηλό, ίσως και λόγω του μικρού αριθμού των εισακτέων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Τα  πρώτα εμφανή στοιχεία από την επαγγελματική απασχόληση των αποφοίτων δεν ήταν ενθαρρυντικά, με τους περισσότερους από αυτούς να ετεροαπασχολούνται.

Το μεγάλο σφάλμα όμως υπήρξε η ύπαρξη πολλών θεωρητικών ειδικοτήτων που συσσώρευαν πλήθος νέων , εκπληρώνοντας ίσως και όνειρα των γονέων τους.

Ασφαλώς ειδικότητες όπως στέλεχος τραπεζικών εργασιών, στέλεχος χρηματιστηριακών εργασιών, ειδικός φοροτεχνικού γραφείου, στέλεχος κοστολόγησης στη βιομηχανία κα βιοτεχνία κλπ, είχαν μεγαλύτερη αίγλη από τεχνικές ειδικότητες όπως αυτές που εξειδίκευαν καταρτιζόμενους στο φυσικό αέριο, τους ανελκυστήρες, τη μηχανολογία κ.α

Οι τελευταίες παρουσίαζαν μια κινητικότητα αναφορικά με την απασχόληση, ενώ οι θεωρητικές ειδικότητες υπολείπονταν έναντι παρομοίων των ΑΕΙ και ΤΕΙ.
 
Η μεγάλη διαφορά όμως μεταξύ της εύκολης κατάρτισης,  των 2 ετών σε απόφοιτους γενικών λυκείων και 1 έτους σε απόφοιτους επαγγελματικών λυκείων και επαγγελματικών σχολών , και της μεγάλης δυσκολίας  στις εξετάσεις πιστοποίησης,  είχε σαν αποτέλεσμα πολλοί από τους απόφοιτους να μη πιστοποιηθούν και να χάσουν τα προνόμια που προέκυπταν από αυτήν.

Παρά τις πολλές και μεγάλες προσπάθειες των ωρομίσθιων εκπαιδευτών, που επί αρκετά χρόνια ήταν απλήρωτοι-το θέμα της πληρωμής έληξε σχετικά πρόσφατα- η κατάσταση συνεχίζει να χειροτερεύει και με την κρίση να είναι γεγονός, τα προβλήματα δυστυχώς υπάρχουν.

Ένα τελευταίο ατόπημα-άκρως αντισυνταγματικό- ήταν και η συμπλήρωση από τους μόνιμους καθηγητές του ωραρίου τους  με ώρες στα ΙΕΚ , αφαιρώντας έτσι το δικαίωμα από πολλούς ωρομίσθιους εκπαιδευτές να εργασθούν και να εισπράξουν μια αμοιβή αναγκαία για τον βιοπορισμό τους.

Η επάνοδος λοιπόν των προσλήψεων στο μέχρι πρότινος ισχύον καθεστώς, η δημιουργία μητρώου εκπαιδευτών, η μόνιμη πρόσληψη διοικητικού προσωπικού, η προσεκτική επιλογή των διευθυντών, η ύπαρξη ειδικοτήτων  που η αγορά επιβάλλει, η αυστηρή διαδικασία κατάρτισης, είναι ίσως μερικοί από τους λόγους που θα κάνει πιο ωφέλιμο τον θεσμό της διατήρησης των δημοσίων ΙΕΚ

Οι φανατικοί του θεσμού αυτού αγωνίζονται για την επιτυχία του και πιστεύουν ότι με την ενηλικίωσή του θα γίνει πιο σοβαρός και αξιόπιστος.

ΣΚΕΨΕΙΣ



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...