Alongside: Έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου I. Ρήγου στον Πύργο της Τήνου

main

Γράφει ο

Σταύρος Ξηντάρας

 

 

Καράβια δεμένα σε κάποιο από τα μεγάλα λιμάνια του κόσμου, στην Ασία, την Ευρώπη ή τη Λατινική Αμερική… Αποβάθρες στο ημίφως όταν η δουλειά έχει τελειώσει και οι εργάτες αποσυρθεί, γερανοί που χάσκουν σαν υπερφυσικά έντομα, μοναχικές σκάλες και έρημες αποβάθρες, κοντέινερ στοιβαγμένα σε μια επαναληπτική γεωμετρία, αμπάρια άδεια σαν εγκαταλελειμμένα καταφύγια… Χώροι στις παρυφές των σύγχρονων πόλεων, οικείοι και άγνωστοι, ορατοί και αθέατοι την ίδια στιγμή, τόποι μετάβασης και συνδιαλλαγής, θαλάσσια “λίμπο” όπου άνθρωπος, μηχανή και αγαθά βρίσκονται σε κατάσταση “αναμονής”, σε εκκρεμότητα, έως ότου το ταξίδι αρχίσει πάλι.  Είναι τα φωτογραφικά τοπία της έκθεσης του φωτογράφου Γιώργου Ι. Ρήγου, Alongside, που παρουσιάζεται στο Πνευματικό Κέντρο Πανόρμου “Γιαννούλης Χαλεπάς” στον Πύργο Τήνου, και θα διαρκέσει έως τις 15 Σεπτεμβρίου.

Η έκθεση δανείζεται τον τίτλο της από το λεξιλόγιο της εμπορικής ναυτιλίας: Alongside” ονομάζεται η προσωρινή πρόσδεση του πλοίου σε κάποιο λιμάνι όσο διαρκεί η φόρτωση ή η εκφόρτωσή του. Είναι το αποτέλεσμα δουλειάς των 12 τελευταίων χρόνων κατά τα οποία ο φωτογράφος, στο πλαίσιο της επαγγελματικής του ενασχόλησης ταξίδεψε σε πολλά μήκη και πλάτη του πλανήτη επισκεπτόμενος εμπορικά λιμάνια και ναυπηγεία. “Κάποιες φορές ένα πλοίο ταξιδεύει μήνες για να φτάσει στο λιμάνι όπου θα μείνει λίγες μόνο μέρες πριν συνεχίσει το ταξίδι του”, λέει ο ίδιος. “Αποθήκες, γερανοί και άλλα βαριά μηχανήματα σε διαρκή λειτουργία, ναύτες και λιμενεργάτες που δουλεύουν πυρετωδώς για τον ταχύτερο και αποτελεσματικό απόπλου του πλοίου, είναι τα στοιχεία που επικρατούν και συνθέτουν αυτό το ιδιαίτερο τοπίο ανθρώπινης δραστηριότητας, που συνήθως μένει αθέατο και άγνωστο στους κατοίκους ακόμη και των κοντινών πόλεων. Έως την έλευση του πλοίου, τα λιμάνια και οι ντόκοι τους φαντάζουν εγκαταλελειμμένα, στοιχειωμένα περιβάλλοντα στο έλεος του χρόνου και της θάλασσας έως ότου, με το αγκυροβόλημα, επανέλθουν στη ζωή”. Η ιδιαίτερη αισθητική του βιομηχανικού τοπίου σ’ αυτούς τους τόπους -προκυμαίες, αποβάθρες, πλοία, κτίρια, μηχανήματα- καθώς και η συγγένειά τους με αντίστοιχους -γνώριμους- χώρους σε λιμάνια και νησιά της Ελλάδας, στάθηκαν πηγή έμπνευσης για την καλλιτεχνική αποτύπωσή τους. Οι ερυθρές αποχρώσεις της σκουριάς, το πράσινο της μούχλας ενός έλους, η βρεγμένη άσφαλτος, ο συννεφιασμένος ουρανός συνδιαλέγονται σε αυτά τα έργα που εξυμνούν την αρμονία και την ομορφιά της πρακτικής αυτής διαδικασίας όταν ένα πλοίο βρίσκεται  “alongside”.

 

Η συλλογή Alongside εγγράφεται σε ένα πλαίσιο γενικότερου ενδιαφέροντος σύγχρονων καλλιτεχνών -κυρίως φωτογράφων- να διερευνήσουν το αστικό βιομηχανικό τοπίο ως ένα τόπο συνάντησης της ζωής και της τέχνης μέσα από συμφραζόμενα που ανήκουν στον κόσμο της εμπορικής συναλλαγής. Τα λιμάνια είναι ο τόπος εκείνος όπου η φύση (ωκεανός) και ο άνθρωπος συναντώνται και αλληλεπιδρούν φυσικά και συμβολικά, το μέρος εκείνο όπου έχουν ίση κατανομή δύναμης και επιρροής. Σε ένα άλλο επίπεδο, τέτοιου είδους τοπία μέσα από την τέχνη συχνά λειτουργούν κι ως καταλύτες πολιτικής ευαισθητοποίησης σε θέματα σχέσης ανθρώπου και περιβάλλοντος, μέσα από σύνθετες αισθητικές διεργασίες που φέρνουν σε αντιπαράθεση τις έννοιες του “ωραίου” και του “απεχθούς”, της έλξης και της απώθησης.

 

Ο Γιώργος Ι. Ρήγος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981 και σπούδασε Ναυτιλιακά και Κοινωνιολογία.  Από το 2004 εργάζεται σε Ναυτιλιακές Εταιρίες πρώτα στην Αγγλία, την Ιταλία και πλέον στην Ελλάδα ενώ παράλληλα ασχολείται με τη φωτογραφία και τη διοργάνωση συναυλιών.  Με τη φωτογραφία ασχολείται  τα τελευταία 12 χρόνια έχοντας παρακολουθήσει σεμινάρια στο Μικρό Πολυτεχνείο (Αθήνα, 2009-2011), στο Athens House of Photography (2012- 2013) και στην ομάδα Fotographicus (2014). Ανάμεσα στις φωτογραφικές του επιρροές και αναφορές ξεχωρίζουν τα έργα των Μπρασάι, Ευγένιου Ατζέ, Ρόμπερτ Φρανκ αλλά και των Έντουαρντ Μπουρτίνσκι, Γιόζεφ Κουντέλκα, Σεμπαστιάο Σαλγάδο και Αντρέας Γκούρσκι. Η πρώτη του ατομική έκθεση παρουσιάζεται φέτος στον τόπο καταγωγής του, τον Πύργο της  Τήνου.

 

O Πύργος της Τήνου (ή Iστορική Kοινότητα Πανόρμου, όπως ονομάζεται η ευρύτερη περιοχή) είναι η πατρίδα της μαρμαροτεχνίας. Ο οικισμός γνώρισε οικονομική και καλλιτεχνική ακμή κατά το 18ο, το 19ο και τις αρχές του 20ού αι. χάρη στο εμπόριο και, κυρίως, την εκμετάλλευση των μαρμάρων της περιοχής. Από τη σμίλη και το χρωστήρα των σπουδαίων καλλιτεχνών του Πύργου – ανάμεσά τους ξεχωρίζουν ο Δημήτριος Φιλιππότης, ο Γιαννούλης Xαλεπάς και ο Nικηφόρος Λύτρας – προήλθαν μοναδικά δείγματα τέχνης στην Ελλάδα και ολόκληρο το χωριό χαρακτηρίζεται σήμερα σαν ένα υπαίθριο ανοικτό μουσείο. Η ιστορία, τα λατομεία μαρμάρου, το τοπίο, η παράδοση, οι άνθρωποι και η σχολή Καλών Τεχνών Πύργου Τήνου συνέδραμαν ώστε να διατηρείται σήμερα ζωντανή μια αρχαία τέχνη.

 

 

Πηγή:



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...