Deloitte: Ρούχα και παπούτσια αγοράζουν οι Έλληνες στις γιορτές
Ρούχα το Νο 1 δώρο που κάνουν οι Έλληνες τα Χριστούγεννα
Πιο συγκρατημένοι θα είναι φέτος οι Έλληνες καταναλωτές και αυτά τα Χριστούγεννα αναμένεται να περιορίσουν τις αγορές τους σε σχέση με το 2016. Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte μπορεί να κατέβουν στην αγορά για τα απαραίτητα δώρα των εορτών, αλλά ο μέσος καταναλωτής αναμένεται να ξοδέψει περίπου 450 ευρώ για τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του. Ο φετινός προϋπολογισμός αγορών είναι μειωμένος κατά 7 ευρώ σε σχέση με το 2016 και είναι ο 5ος στις εξεταζόμενες χώρες της Ευρώπης. Το κύριο μέρος αυτού του ποσού θα κατευθυνθεί για αγορά φαγητού, ποτού και δείπνων.
Αυτές οι προβλέψεις, επιβεβαιώνονται και από έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, σύμφωνα με την οποία το 59,2% των καταστημάτων του κέντρου είχαν μειωμένο τζίρο το πρώτο Σαββατοκύριακο των εορτών. Όπως υποστήριξε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, την Κυριακή 16 και 17 Δεκεμβρίου, το 21,1% των καταστημάτων κατέγραψε τον ίδιο τζίρο και μόνο το 18,3% δήλωσε βελτιωμένο τζίρο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΣΑ, «μαζί με τις ευχές μας για τις άγιες ημέρες, ελπίζουμε το Χριστουγεννιάτικο δώρο που θα καταβάλει ο ιδιωτικός τομέας, να αποτελέσει μια τονωτική ένεση και σε κάθε περίπτωση η πολιτεία το νέο έτος να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να εφαρμόσει πολιτικές που θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να επιβιώσουν και στην οικονομία να αποκτήσει την ζωντάνια που θα επαναφέρει το χαμόγελο στους Έλληνες».
Το 83,9% των εμπόρων του κέντρου της Αθήνας δήλωσε πως οι συγκεντρώσεις και ο αποκλεισμός πρόσβασης των καταναλωτών στα καταστήματα τις Κυριακές που βάση του νόμου η αγορά είναι ανοιχτή, επηρέασε πολύ τον τζίρο.
Η Deloitte πραγματοποίησε για 20η συνεχή χρονιά (8η για την Ελλάδα) την έρευνα για τον χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό σε 10 ευρωπαϊκές χώρες. Στην έρευνα συμμετείχαν 8.154 καταναλωτές, οι οποίοι ρωτήθηκαν σχετικά με τις προθέσεις τους για αγορές δώρων, δαπάνες σε φαγητό και χριστουγεννιάτικες εξόδους.
Σύμφωνα με την έρευνά που είχε ανακοινώσει από το Νοέμβριο η Deloitte, το 62% των Ελλήνων έχει λιγότερα διαθέσιμα χρήματα να ξοδέψει το 2017 σε σύγκριση με το 2016 , δαπάνες για αγορά φαγητού και ποτών (157 ευρώ), αγορά δώρων (136 ευρώ), ταξίδια (82 ευρώ) και διασκέδαση (75 ευρώ). Σύμφωνα με την έκθεση, απαισιόδοξη παραμένει η άποψη των Ελλήνων καταναλωτών αναφορικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας, με την αγοραστική δύναμη για τα Χριστούγεννα του 2017 να αναμένεται κατά 7 ευρώ μειωμένη σε σχέση με το 2016.
Οικονομικό κλίμα – Αγοραστική δύναμη
Μπορεί το αρνητικό οικονομικό κλίμα να επηρεάζει την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταναλωτών ωστόσο η αποτίμηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού για τα Χριστούγεννα του 2017 είναι υψηλότερη σε σχέση με το μέσο προϋπολογισμό των Ευρωπαίων καταναλωτών, ο οποίος εκτιμάται σε 445 ευρώ φέτος, κατά 5 ευρώ χαμηλότερος από τον αντίστοιχο προϋπολογισμό των Ελλήνων.
Από την άλλη πλευρά, ο συνολικός εκτιμώμενος προϋπολογισμός των Ελλήνων καταναλωτών για το 2017 ανέρχεται σε 450 ευρώ, ενώ οι χριστουγεννιάτικες αγορές για το 2016 κυμάνθηκαν στα 457 ευρώ. Αντίστοιχα στην Ευρώπη, ο μέσος εκτιμώμενος προϋπολογισμός του 2017 (445 ευρώ) είναι αυξημένος σε σχέση με τις χριστουγεννιάτικες αγορές του 2016 (433 ευρώ).
Παράλληλα, οι καταναλωτές στην Ελλάδα εκτιμούν ότι θα ξοδέψουν τα περισσότερα χρήματα από το σύνολο του προϋπολογισμού τους φέτος για φαγητό και ποτό, ενώ οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα ξοδέψουν τα περισσότερα χρήματα για δώρα.
Πώς και πότε θα ξοδέψουν οι Έλληνες καταναλωτές
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι Έλληνες καταναλωτές ανέδειξαν ως δώρο που είναι πιο πιθανό να λάβουν τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, ενώ ως 2η επιλογή εμφανίζονται το φαγητό και το ποτό. Τα βιβλία κατέλαβαν την 3η θέση στην Ελλάδα και την 1η θέση στην Ευρώπη.
Πηγή: http://www.kontranews.gr/OIKONOMIA/315076-Deloitte-Roycha-kai-papoytsia-agorazoyn-oi-Ellenes-stis-giortes ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ