Ναύπακτος: Θετικοί στο αίτημα να κλείνει ο «κάτω» δρόμος

Ναύπακτος: Θετικοί στο αίτημα να κλείνει ο «κάτω» δρόμος

Η «Ε» ανοίγει τη συζήτηση για ένα μέτρο που μπορεί να αλλάξει την εικόνα της πόλης

Κάθε νόμισμα έχει πάντα δύο όψεις, και τούτο αποτελεί κανόνα απαράβατο. Όμως, πως μπορεί μία πόλη να ψάχνει τη δεύτερη πλευρά σε ένα φαινόμενο που κατά κοινή ομολογία είναι πάρα πολύ καλό; Για να το δούμε λίγο πιο αναλυτικά. Τις γιορτινές ημέρες στην πόλη της Ναυπάκτου συνέρρευσαν χιλιάδες επισκέπτες, όπου μαζί με τους ντόπιους, που άδραξαν να βρουν την ευκαιρία για… λίγο έξω, δημιούργησαν στην ουσία μία ολοζώντανη πόλη. Από τη Μεγάλη Παρασκευή έως και τη Δευτέρα του Πάσχα η περιοχή ουσιαστικά έζησε ένα τετραήμερο όπου όμοιό του θα πρέπει να ψάξει πολύ για να βρει κάποιος, με τους επαγγελματίες στο χώρο της εστίασης να μιλούν για μία εικόνα από την Ελλάδα της προ κρίσης εποχή. Μία βόλτα άλλωστε από τα καφέ- μπαρ, αλλά και τα εστιατόρια, θα έπειθε ακόμα και τον πιο δύσπιστο. Ο ένας κυριολεκτικά πάνω στον άλλο, με το λιμάνι, ως κέντρο του όλοι σκηνικού, να «βουλιάζει» από τον κόσμο.

Και μιας και αναφερθήκαμε στο λιμάνι, λίγο πολύ αυτές τις ημέρες, όλοι κάποια στιγμή θα περάσατε από εκεί. Αν είσαστε πεζοί έχει καλώς, αν όμως το επιχειρήσατε με αυτοκίνητο, και δη σε ώρα αιχμής για την έξοδο χαλάρωσης, τότε… περαστικά σας. Η ουρά των ακινητοποιημένων αυτοκινήτων στην Αθ. Νόβα, μετά την ανάσχεση της κυκλοφορίας στην αρχή της Μπότσαρη (κάτω δρόμος), απλά δεν είχε τέλος. Και πως να έχει, αφού ο κόσμος στο σημείο εκείνο ήταν τόσος, που ήταν πρακτικά αδύνατο να συμβεί κάτι το διαφορετικό. Οι εκατοντάδες θαμώνες του λιμανιού, περαστικοί και στατικοί, μοιραία λόγου του όγκου κατέβαιναν από τα πεζοδρόμια, μιας και τα τελευταία δεν επαρκούσαν για να τους χωρέσουν όλους. Όταν όμως ο πεζός πάει προς το δρόμο, το αυτοκίνητο, προς τα που θα πρέπει να οδηγηθεί;

Κάποιοι μίλησαν για καλύτερη αστυνόμευση, άλλοι για καλύτερο συντονισμό, όμως αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, υπό τις υπάρχουσες κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη, και σε συνδυασμό πάντα με τον όγκο του κόσμου, το αποτέλεσμα δύσκολα θα μπορούσε να είναι διαφορετικό. Κι εδώ, για μία ακόμα φορά, τίθεται το ερώτημα: «Λύση στο πρόβλημα υπάρχει, κι αν ναι ποια μπορεί να είναι αυτή;»

Μοιραία με το συγκεκριμένο προβληματισμό το μυαλό των περισσότερων πηγαίνει σε μία ιδέα που έχει ακουστεί αρκετές φορές κατά το παρελθόν, όμως επί της ουσίας ποτέ δεν τολμήθηκε να εφαρμοστεί στην πράξη. Μιλάμε για το σενάριο να κλείσει ο «κάτω» δρόμος του λιμανιού, μεταφέροντας στην ουσία δεύτερο ρεύμα κυκλοφορίας στον «πάνω», κάνοντας τη Τζαβέλα διπλής κατεύθυνσης. Πρόκειται για πρόταση η οποία έχει πολλές εναλλακτικές, σε συζητήσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς, εναλλακτικές που αφορούν το σημείο μέχρι το οποίο θα πρέπει να ισχύει η διπλή κατεύθυνση, το πώς θα επιτευχθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς και το πότε θα πρέπει να εφαρμόζεται ως μέτρο. Ξεκινώντας από το τελευταίο μία πρώτη άποψη, η οποία έχει κερδίσει έδαφος στη σκέψη αρκετών, είναι η εφαρμογή του μέτρου με βασικό άξονα την πεζοδρόμηση του «κάτω δρόμου», για κάποιες ημέρες το χρόνο (πχ τις ημέρες του Πάσχα και του 15Αύγουστου), ή για κάποιες ώρες στη διάρκεια ημερών με αντίστοιχα μεγάλη προσέλευση κόσμου.

Κι αν το «πότε πρέπει να εφαρμοστεί το μέτρο» φαντάζει ένα εύκολο ερώτημα για να βρει κανείς την απάντηση, το «πως θα γίνει αυτό» είναι εκείνο που θέλει το πολύ περισσότερο ψάξιμο, αφού δεν είναι απίθανο στην προσπάθεια να λύσεις ένας πρόβλημα, αυτομάτως να δημιουργήσεις πολύ περισσότερα. Εδώ κάλλιστα θα μπορούσε να μπει στη συζήτησή μας μία ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη, η οποία θα μπορούσε, έχοντας όλο το πλάνο ανοιχτό για το σύνολο των περιοχών κεντρικά, ανατολικά και δυτικά, να μιλήσει για επιπλέον τέτοιου είδους πρόσθετες παρεμβάσεις, αν ακόμα κρίνονταν απαραίτητες. Μη έχοντας όμως αυτό σήμερα, το συνολικό δηλαδή, τώρα  τίθεται το ερώτημα εάν βάση των υπαρχουσών συνθηκών είναι εφικτή η εφαρμογή μίας τέτοιας λύσης. Απευθυνθήκαμε στους εκπροσώπους των παρατάξεων του δήμου Ναυπακτίας, αλλά και φορέων της περιοχής, και σας παρουσιάζουμε τις απαντήσεις που μας έδωσαν.

Κ. Καρακώστας: «Δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε ότι χρειαστεί για να εφαρμοστεί το μέτρο»

« Όταν μια πόλη έχει ως προτεραιότητα τον πεζό και τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, βάζοντας όρια στην χρήση του αυτοκινήτου, γίνεται ελκυστική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Όλοι έχουμε να ωφεληθούμε, στην καθημερινότητά μας, στις δουλειές μας, στο εμπόριο από μια Ναύπακτο στημένη με αυτό τον τρόπο». Αυτά ήταν τα πρώτα λόγια του αντιδημάρχου Κώστα Καρακώστα, ο οποίος τόνισε ακόμα πως «η πόλη μας έχει ιδιομορφίες που δυσκολεύουν μέτρα όπως πεζοδρομήσεις κλπ. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να κάνουμε πίσω. Λύσεις υπάρχουν».  Πηγαίνοντας στο ερώτημά μας ο αντιδήμαρχος μας είπε: «Η συγκεκριμένη ιδέα, αν εφαρμόζεται κάποια Σαββατοκύριακα ή γιορτινές μέρες συναντά την αποδοχή, θεωρώ, πολύ μεγάλου μέρους των συμπολιτών μας. Δεν είναι τυχαίο ότι το μέτρο αυτό εφαρμόστηκε με μεγάλη επιτυχία και λειτούργησε ως παράδειγμα, τον Σεπτέμβριο του 2017 στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας. Η Ναύπακτος εκείνη την ημέρα είχε άλλη όψη. Οι παραλίες και το Λιμάνι κατακλύστηκαν από πεζούς και μια σειρά από δραστηριότητες».

Και συνέχισε ο Κ. Καρακώστας: «Επίσης σε αυτή την κατεύθυνση, έγιναν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και η παρέμβαση στο οδόστρωμα της Αποκαύκου, ώστε να αποτρέπεται η διαμπερής κίνηση του αυτοκινήτου σε αυτή. Γιατί αν κλείνει ο «κάτω» δρόμος του Λιμανιού, μαζί με την Αποκαύκου, συνδέονται οι δύο παραλίες της πόλης και η Ναύπακτος περπατιέται απ’ άκρη σε άκρη με ευκολία. Στην ίδια λογική κινείται και ο παραλιακός ξύλινος πεζόδρομος από το ΞΕΝΙΑ μέχρι σχεδόν το Λιμάνι που περιμένει την αδειοδότησή του από το Κ.Α.Σ. Τα δωρεάν δημοτικά parking, για πάνω από 400 αυτοκίνητα, συνεισφέρουν στο να μειωθεί η διαμπερής κίνηση απ’ το μια άκρη στην άλλη του κέντρου της πόλης και σαν χώρος στάθμευσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ο χώρος των παζαριών στο Γρίμποβο. Αρκεί βέβαια να αλλάξουμε και εμείς νοοτροπία και συνήθειες. Δεν είναι ανάγκη να φθάνουμε με το αυτοκίνητο στα δυο μέτρα από το καφενείο που θα πιούμε καφέ ή τον φούρνο που αγοράζουμε ψωμί. Το Γρίμποβο και φέτος θα είναι πεζοδρομημένο για πέντε μήνες και ανάλογο μέτρο πρέπει να εφαρμοστεί μελλοντικά στην Ψανή. Ήδη υπήρξαν από κάποιους οι πρώτες γκρίνιες. Ίσως να θεωρούν ότι καφέ πίνουν τα αυτοκίνητα και όχι οι πεζοί».

Κατά τον αντιδήμαρχο όλα τα παραπάνω «δένουν» με την λογική του κλεισίματος του «κάτω» δρόμου για κάποιες ημέρες, μην παραβλέποντας όμως πως υπάρχουν τυπικά ζητήματα που πρέπει να ξεπεραστούν, τονίζοντας όμως πως «εδώ θα απαιτηθεί η συνεργασία αρκετών Υπηρεσιών».  Επ’ αυτού μας είπε συγκεκριμένα: «Η Τροχαία πρέπει να παίξει τον ρόλο της, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της. Για παράδειγμα θα μπορούσε ακόμη και τις μέρες ή τις ώρες αιχμής το Πάσχα, να είχε εκτρέψει την κίνηση από τον «κάτω» δρόμο, για να διευκολύνει την κίνηση ή να αποτρέψει ατύχημα. Το ίδιο δεν θα έκανε αν είχαμε κάποιο ατύχημα που θα «έκλεινε» τον δρόμο αυτόν;»

«Να ξέρετε πάντως κ. Καρανικόλα ότι αυτή η λύση που προτείνεται, ίσως να έχει κάποια τυπικά κωλύματα που πρέπει να ξεπεραστούν», επιμένει ο αντιδήμαρχος, προσθέτοντας με νόημα: « Και αν αυτό ισχύει, τότε πιθανόν να ξαναβρούν δουλειά οι «περδικλώστρες», που καλά γνωρίζουμε ότι ευδοκιμούν στην Ναύπακτο και δεν επιθυμούν την ευημερία της πόλης». Τέλος και όσον αφορά το εάν είναι στις προθέσεις του δήμου να προχωρήσει στη δοκιμαστική έστω εφαρμογή του μέτρου ο Κ. Καρακώστας υπήρξε σαφής στέλνοντας μάλιστα το μήνυμα: «Από την μεριά του δήμου (αιρετοί και υπηρεσιακοί παράγοντες), καθώς και ο κ. Βόσκογλου που συνεργάζεται με το δήμο ως συγκοινωνιολόγος, δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε ότι χρειαστεί για να εφαρμοστεί το μέτρο, έστω δοκιμαστικά, μέχρι να πειστούν και όσοι έχουν αμφιβολίες για την χρησιμότητά του».

Γ. Μπουλές: «Θα μπορούσε να συζητηθεί ως λύση δοκιμαστικού χαρακτήρα»

Ερωτηθείς  για το θέμα ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουλές βλέπει αρχικά το θέμα του κυκλοφοριακού συνολικά τονίζοντας πως είναι ένα από τα  μεγάλα προβλήματα της πόλης το οποίο δυστυχώς η δημοτική αρχή Λουκόπουλου προσπερνάει. «Το πρόβλημα έχει να κάνει με τις ιδιαιτερότητες της πόλης αλλά και την έλλειψη ελέγχου και αστυνόμευσης», κατά τον επικεφαλής της ΑΔΚΝ, που συμπληρώνει με νόημα: «Θυμίζουμε ότι ο κ. δήμαρχος επαναπροσέλαβε τους δημοτικούς αστυνομικούς ως διοικητικούς υπαλλήλους και υποσχέθηκε να αναθέσει  αρμοδιότητες της δημοτικής αστυνομίας σε υπαλλήλους του δήμου. Ούτε αυτό το έκανε, επειδή δεν ασκεί διοίκηση. Αφήνει τα προβλήματα άλυτα μέχρι να κουραστεί η κοινωνία και να απογοητευθεί αφού «τίποτα δεν γίνεται». Κατά τον ίδιο το κυκλοφοριακό για τη δική του θητεία ήταν σε πρώτη προτεραιότητα, σημειώνοντας μάλιστα πως γι’ αυτό άλλωστε ολοκληρώθηκαν τρεις κυκλοφοριακές μελέτες για το ανατολικό τμήμα, το δυτικό τμήμα και για το κέντρο της πόλης, με συνολικό κόστος για τις τρεις μελέτες 45.000€

«Στα 3,5 χρόνια η δημοτική αρχή Λουκοπουλου κρατάει τις μελέτες αυτές στο συρτάρι και έχει ήδη πληρώσει 15.000€ σε σύμβουλό της  συγκοινωνιολόγο με πρόσχημα να τις ενοποιήσει!!!», λέει ο Γ. Μπουλές, θυμίζοντας πως σημαντικά στελέχη της δημοτικής αρχής Λουκόπουλου ισχυρίζονταν ως αντιπολίτευση ότι δεν υπάρχει κυκλοφοριακό πρόβλημα στη Ναύπακτο. «Είναι προφανές ότι όταν δεν αναγνωρίζεις  στο πρόβλημα δεν μπορείς να δώσεις και τη λύση του», συμπληρώνει χαρακτηριστικά. Σήμερα η κατάσταση έχει φθάσει σε αδιέξοδο, μας είπε, κάνοντας λόγο για «μία πόλη που είναι στον αυτόματο πιλότο».

«Κάθε μέρα η πρόσβαση στο κέντρο είτε από ανατολικά είτε από δυτικά είναι για γερά νεύρα. Στις γιορτές και το καλοκαίρι η πρόσβαση θα είναι αδύνατη, αν δεν ληφθούν μέτρα», επιμένει, πηγαίνοντας ακολούθως και στο συγκεκριμένο ερώτημα που θέτουμε: «Το κλείσιμο της οδού Μπότσαρη για κάποιες μέρες το χρόνο, με διπλή κυκλοφορία σε τμήμα της οδού  Τζαβέλα, θα μπορούσε να συζητηθεί και να είναι μια προσωρινή δύσκολη λύση δοκιμαστικού χαρακτήρα. Αυτό βέβαια προϋποθέτει τη συνεργασία των πολιτών και της τροχαίας. Θυμίζουμε ότι ανάλογη πρόβλεψη της δημοτικής αρχής Λουκόπουλου για εφαρμογή της πρότασης αυτής τον Αύγουστο του 2017 δεν έγινε με ευθύνη της».

Ο πρώην δήμαρχος θυμίζει πως η πρόταση αυτή είχε συζητηθεί και το 2012 με το μελετητή (Denco), αλλά σύμφωνα με τις μετρήσεις που είχαν γίνει δεν έλυνε το πρόβλημα. «Αυτό βέβαια δεν μας εμποδίζει να τη  δοκιμάσουμε στην πράξη και να δούμε τι θα προκύψει, αφού βέβαια συνοδεύσουμε το μέτρο και με άλλες παρεμβάσεις διοικητικού χαρακτήρα», συμπληρώνει ο Γ. Μπουλές, υπενθυμίζοντας παράλληλα πως το δημοτικό συμβούλιο ψήφισε ομόφωνα τις προτάσεις της Ομοσπονδίας για το κυκλοφοριακό, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει κάτι από τη δημοτική αρχή μέχρι σήμερα.

Καταλήγοντας ο επικεφαλής της ΑΔΚΝ, και αφού επανέφερε στο τραπέζι το ότι επί ημερών του είχε αρχίσει συζήτηση με τις πρυτανικές αρχές του Παν/μίου Πατρών για το θέμα του κυκλοφοριακού μέσω της αναζήτησης νέου δρόμου, σημειώνει: «Μακροπρόθεσμα η πόλη πρέπει να αναζητήσει άλλη λύση, η οποία θα προκύψει μέσα από συζήτηση, με στόχο όμως να είναι βιώσιμη».

Θ. Παπαθανάσης: «Καλή πρόταση αλλά να δούμε τις συνέπειες»

«Δυστυχώς το κυκλοφοριακό, και ειδικά στο κέντρο της πόλης, είναι ένα γεγονός που ταλαιπώρησε παρά πολύ επισκέπτες και κατοίκους αυτές τις μέρες. Οι προεκλογικές εξαγγελίες της δημοτικής  αρχής απεδείχθησαν και σε αυτό το πρόβλημα φρούδες. Χωρίς σχέδιο χωρίς προσπάθεια χωρίς προσανατολισμό η πόλη πορεύεται από μόνη της και από τις προσπάθειες των επιχειρηματιών». Αυτό μας είπε αρχικά σχολιάζοντας τα όσα ζήτημα ο Θανάσης Παπαθανάσης, υποστηρίζοντας πως κάθε καλή πρόταση, όπως της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών αλλά και των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, δεν λαμβάνεται υπ´ όψιν, καθώς  με έπαρση και εγωισμό η δημοτική αρχή πορεύεται στο δικό της μοναχικό δρόμο. «Έτσι η κατάσταση στο κυκλοφοριακό ήταν πραγματικά αφόρητη και ίσως η χειρότερη των τελευταίων χρόνων. Μια κατάσταση αναρχίας χωρίς κανένα μέτρο πρόληψης. Χωρίς κανένα σχέδιο. Χωρίς κανένα μέτρο βελτίωσης της κατάστασης. Και το καλοκαίρι έρχεται…», λέει ο πρώην δήμαρχος, καλώντας τη δημοτική αρχή να συζητήσει για το κυκλοφοριακό, να εφαρμόσει έστω και τώρα τις προτάσεις που έχουν καταθέσει οι φορείς και οι δημοτικές παρατάξεις, ώστε να ανακουφιστεί το κέντρο της πόλης και η αγορά.

Σε ότι αφορά την πρόταση ο Θ. Παπαθανάσης σημειώνει: «Είναι κάτι που πολλές φορές και στο παρελθόν έχει έρθει ως πρόταση και είναι καλή. θα πρέπει όμως, όπως κι εσείς επισημάνατε, να γίνει ένας διάλογος σε μια οργανωμένη βάση και να εξευρεθούν λύσεις και στις πιθανές συνέπειες, όπως η έλλειψη χώρων στάθμευσης, οι  επιπτώσεις της διπλής κυκλοφορίας στην οδό Τζαβέλλα και στους κατοίκους». «Μόνο με διάλογο με την κοινωνία και παρουσίαση ενός συγκεκριμένου σχεδίου, αποτέλεσμα εργασίας τεχνοκρατών και συγκοινωνιολόγων, που θα λαμβάνονται υπ´ οψιν οι συνέπειες αλλά θα προτείνονται και λύσεις, μπορεί να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη πρόταση για την περιοχή του λιμανιού», λέει ο Θ. Παπαθανάσης, τονίζοντας όμως πως «δεν μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, μιας και ήδη αυτή η δημοτική αρχή κλείνει τέσσερα χρόνια θητείας και έχει δείξει πλήρη ανικανότητα και αναποτελεσματικότητα στο να απαντήσει στις ανάγκες των πολιτών και να δώσει έναν αναπτυξιακό προσανατολισμό στο Δήμο μας».

Γ. Γούλας: «Είμαι θετικός στη δοκιμή του μέτρου»

 

«Οι επιλογές για την βελτίωση της κυκλοφορίας των οχημάτων στο κεντρικό τμήμα της πόλης και ιδιαιτέρως κοντά στο λιμάνι είναι περιορισμένες καθώς δεν υπάρχουν πολλές επιλογές εναλλακτικών διαδρομών για τα οχήματα», σχολιάζει αρχικά ο Γιώργος Γούλας, προσθέτοντας: «Σε καθημερινή βάση ο σεβασμός στον Κ.Ο.Κ. με κυριότερο την εξάλειψη της παράνομης στάθμευσης (διπλοπαρκαρίσματα, πάνω στο πεζοδρόμιο, σε γωνίες, στον ποδηλατόδρομο κτλ.), είναι ίσως ο μοναδικός τρόπος για την βελτίωση του κυκλοφοριακού, παράλληλα με την εξεύρεση επιπλέον χώρων στάθμευσης, όπως και η αξιοποίηση της μελέτης ανάπλασης της πλατείας με την διέλευση των οχημάτων υπό γωνία 60ο αντί 90ο στο δρόμο ανατολικά της πλατείας στο Λιμάνι και ταυτόχρονη πεζοδρόμηση της κάτω πλευράς της πλατείας καθώς και μπροστά στο δεσποτικό».  

Πηγαίνοντας τη συζήτηση στο κλίμα των ημερών, και εκεί όπου το κυριότερο αξιοθέατο της πόλης, το γραφικό μας λιμάνι, συγκεντρώνει πολλούς επισκέπτες για περίπατο, καφέ, φαγητό, ποτό κτλ. με αποτέλεσμα η κυκλοφορία των οχημάτων να εμποδίζεται από την κίνηση και παρουσία εκατοντάδων πεζών, ο Γ. Γούλας σημειώνει πως για την πρόταση πεζοδρόμησης του «κάτω» δρόμου, το μισό κομμάτι που θα δεχθεί την αλλαγή θα λειτουργήσει με μεγάλη επιτυχία. «Οι επισκέπτες στο χώρο του Λιμανιού αναμφίβολα θα το ευχαριστηθούν», λέει, δηλώνοντας όμως απαισιόδοξος για την  εφαρμογή στο επάνω μέρος της πόλης που θα πρέπει να γίνει διπλής κυκλοφορίας. «Μπορεί η τροχαία να το υποστηρίξει; Θα είναι δυνατό τα δεκάδες παρκαρισμένα οχήματα να «εξαφανίζονται» την σωστή ώρα ώστε να λειτουργήσει ως διπλής κατεύθυνσης; Θα μπορέσουν να εξασφαλιστούν οι άδειες για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε κινητές ημερομηνίες και ώρες (το Πάσχα είναι κινητή γιορτή) με διαφορετικές διαδικασίες πάνω και κάτω (άλλοι φορείς υπεύθυνοι) ή θα πρέπει να εξασφαλίζονται κάθε φορά που θα χρειάζεται να γίνει και αυτό πόσο εφικτό είναι; κτλ.», ρωτά ο Γ. Γούλας, βάζοντάς τα όλα μαζί σε μία ζυγαριά και βγάζοντας το συμπέρασμά του μας λέει: «Τελικά όμως είμαι θετικός στη δοκιμή του μέτρου». « Μπορεί μετά από ένα σοβαρό σχεδιασμό, λήψη κατάλληλων αποφάσεων και υποστήριξη από όλους να το δοκιμάσουμε και να  πετύχει. Με δεδομένο ότι δεν έχει μεγάλο κόστος ούτε κατασκευαστικά ράβε ξήλωνε θα ψήφιζα την πιλοτική εφαρμογή του ώστε σε μεταγενέστερο χρόνο να πάρουμε τις οριστικές μας αποφάσεις», σημειώνει καταλήγοντας ο επικεφαλής της παράταξης «Ανανέωση και Δημιουργία».

Β. Τσαγγουρνός: «Θα δημιουργήσει νέα προβλήματα»

«Είναι γενικότερο το πρόβλημα του κυκλοφοριακού στην πόλη και δε λύνεται με τέτοιες προτάσεις», μας είπε ο Βασίλης Τσαγγουρνός, υποστηρίζοντας πως  είναι πολύ δύσκολο το να εφαρμόσεις κάτι τέτοιο και μάλιστα αποσπασματικά, καθώς θα δημιουργήσει μία σειρά από ζητήματα κυρίως εκεί που θα οδηγηθεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, δηλαδή στην «πάνω» δρόμο.

Ντ. Τσουκαλάς: «Μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε την πόλη μας»

«Τόσο ως Πρόεδρος των καφέ-εστιατόρων Ναυπάκτου όσο και ως δημοτικός σύμβουλος , έχω σταθερή άποψη πως το κυκλοφοριακό είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα της πόλης μας», μας είπε ο Ντίνος Τσουκαλάς, εστιάζοντας στο ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην πόλη δημιουργείται από την ύπαρξη δύο και μόνο δρόμων, με ότι μπορεί αυτό να συνεπάγεται για τις ημέρες με αυξημένη κίνηση. «Κάτι τέτοιο διαπιστώθηκε και τις ημέρες του Πάσχα, όπου η μαζική προσέλευση επισκεπτών δημιούργησε ένα απίστευτο κυκλοφοριακό κομφούζιο», μας είπε, κάνοντας λόγο για μέτρα που πρέπει να παρθούν, αλλά και για τη νοοτροπία που οφείλουμε να αλλάξουμε σε ότι έχει να κάνει με τη χρήση του αυτοκινήτου. «Η πόλη μας έχει τόσες ομορφιές που μπορεί να τις απολαύσει, σίγουρα καλύτερα, κάποιος κινούμενος πεζός. Χρέος όλων μας να μάθουμε να χρησιμοποιούμε λιγότερο το αυτοκίνητο και περισσότερο εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς (ποδήλατο, βάδισμα)», λέει ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, συμπληρώνοντας: «Στο πλαίσιο αυτό, η Ναύπακτος πρέπει σύντομα να αποκτήσει έναν πραγματικό ποδηλατόδρομο, καθώς ο σημερινός, μόνο τις ανάγκες των ποδηλατών δεν εξυπηρετεί, αλλά και περισσότερα – μεγαλύτερα πεζοδρόμια. Επίσης, πρέπει να χρησιμοποιούμε τον περιφερειακό δρόμο για τις μετακινήσεις μεταξύ των άκρων της πόλης».

Τέλος και όσον αφορά την πρόταση δηλώνει υπέρμαχος μιας περιοδικής και πιλοτικής απαγόρευσης στον κάτω δρόμο την περίοδο αυξημένης κίνησης (Πάσχα, Δεκαπενταύγουστο), καθώς κάτι τέτοιο θα έδινε περισσότερο τουριστικό χρώμα στην πόλη και θα δημιουργούσε εικόνες μοναδικής ομορφιάς. «Η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος μπορεί ενδεχομένως να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε την πόλη μας. Μια πόλη που αξίζει και πρέπει να είναι ισχυρός τουριστικός πόλος της Δυτικής Ελλάδας», σημειώνει καταλήγοντας ο Ντ. Τσουκαλάς.

Θ. Δαβανέλλος: «Να εξετάσουμε επιτέλους την πρόταση»

Η  Ομοσπονδία επαγγελματιών μέχρι σήμερα έχει ασχοληθεί με το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, είτε με συσκέψεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες και τον Δήμο Ναυπακτίας, είτε με  συναντήσεις με άλλους εμπλεκόμενους φορείς, ακόμα και με συζήτηση του θέματος κατόπιν αιτήσεως της, στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως μας είπε ο πρόεδρός της Θέμης Δαβανέλλος, σχολιάζοντας όμως χαρακτηριστικά για την έκβαση αυτών: «Πάντα όμως οι προσπάθειές μας έπεσαν στο κενό γιατί ποτέ ο Δήμος δεν ασχολήθηκε σοβαρά με ένα τόσο μεγάλο πρόβλημα παρόλο που έχει ανατεθεί, εδώ και δύο χρόνια χωρίς αποτέλεσμα, σε ειδικό συγκοινωνιολόγο, σύμβουλο του Δήμου, νέα μελέτη για το κυκλοφοριακό». Κατά τον πρόεδρο η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο, με αιχμή του προβλήματος την περιοχή γύρω από το λιμάνι, όπου κατά τον ίδιο «θα πρέπει επιτέλους να εξετάσουμε την πεζοδρόμηση του δρόμου κάτω από το λιμάνι και της οδού Μπότσαρη για συγκεκριμένες περιόδους και μέρες του χρόνου».  «Δεν πρέπει να δούμε το πρόβλημα ξεκομμένα αλλά σαν κομμάτι του συνολικού κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης», σημειώνει ο Θ. Δαβανέλλος, δείχνοντας ως αρμόδιο για την ευθύνη των πρωτοβουλιών το δήμο, αφού βέβαια τονίσει πως η Ομοσπονδία ήταν και θα είναι παρούσα με προτάσεις για ολόκληρη την πόλη, προτείνοντας μάλιστα μιας και το πρόβλημα είναι διαχρονικό τη σύσταση μίας μόνιμης επιτροπής παρακολούθησης που θα δίνει άμεσα λύσεις.

Ν. Τσερπέλης: «Πολλά τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν»

Επί του θέματος ζητήσαμε την άποψη και του γραμματέα του Συλλόγου των μηχανικών, ενός φορέα που έχει άποψη για το θέμα. Ο Νίκος Τσερπέλης, λοιπόν, μας έγραψε γι’ αυτό: «Το ζήτημα της εμφάνισης κυκλοφοριακού blackout κατά την διάρκεια εορταστικών ημερών, διημέρων ή τριημέρων δεν είναι παλαιό.Ορθολογιστικά σκεπτόμενος κανείς, διακρίνει με ευκολία ότι έχουμε συγκέντρωση πεζών επί του οδοστρώματος καθόσον τα υφιστάμενα αρκετά στενά πεζοδρόμια έχουν ξεπεράσει την φέρουσα ικανότητά τους εξαιτίας του αυξημένου πλήθους  .

Ερωτήματα εύλογα :

Παρατηρείται αυτό σε άλλο σημείο;

Είναι ευκαιριακό; Εάν πχ στο Στενοπάζαρο ή σε άλλο σημείο δημιουργηθούν κάποια στιγμή καταστήματα διασκέδασης πιο “in” μήπως τότε δεν θα παρουσιάζονται τέτοια φαινόμενα; Εάν σε μεγάλο μήκος του κάτω δρόμου έχουμε στο μέλλον συγκέντρωση καταστημάτων με ανοιχτό μέτωπο προς την οδό, θα παρατηρούμε ανάσχεση ή ένταση του φαινομένου; Και τα σενάρια μαζί με τα ερωτήματα μπορούν να αναπτυχθούν περαιτέρω…

Η διάρκεια των παρατηρηθέντων προβλημάτων (πχ 2 ημ. Χριστούγεννα, 2 ημ. Πρωτοχρονιά, 2 ημ. Πάσχα, 2 ημ. Πρωτομαγιά, 2 ημ. Αγίου Πνεύματος, 2 ημ. 15Αυγουστο και 2 ημ. Ναυμαχία ήτοι 15 ημέρες) θεωρείται αναγκαία και ικανή συνθήκη ώστε να οδηγηθούμε στο ενδεχόμενο διπλής κυκλοφορίας του επάνω δρόμου;

Η εξασφάλιση ασφαλούς διπλής κυκλοφορίας στον επάνω δρόμο κατά πόσο είναι εφικτή σε περιστασιακό επίπεδο; Πως θα εξασφαλισθεί αφενός η ασφάλεια και αφετέρου η έλλειψη στάθμευσης;

Ως Μηχανικός δεν μπορώ παρά να αναλύσω τα ζητήματα με επάρκεια και σε ικανό βάθος παρότι γνωρίζω την κατάληξη δεδομένου ότι την υποστηρίζουμε και την παραθέτουμε την τελευταία 15ετία-20ετία μέσω των φορέων μας με περισσή υπομονή και επιμονή.  Και μιλώ για την αναγκαιότητα κατάρτισης του βασικού κεντρικού σχεδιασμού της Πόλης μας με την δημιουργία ενός Master plan κατ’ εξειδίκευση ενός σύγχρονου Γ.Π.Σ.

Μόνο ο ορθός και εμπεριστατωμένος σχεδιασμός μπορεί να δώσει την κατάλληλη απάντηση στις ανάγκες και τις προσδοκίες της ζωής των κατοίκων της πόλης μας, να προσδιορίσει τον χαρακτήρα της και βοηθήσει ώστε να χαραχθούν οι πολιτικές και οι δράσεις εκείνες ώστε η πόλη να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα ενδυναμώσουν την ταυτότητά της αλλά παράλληλα  θα δώσουν στους χρήστες, μόνιμους και περιστασιακούς αλλά και στις επηρεαζόμενες ευρύτερες όμορες περιοχές, την πρέπουσα δυναμική μέσα από παρεμβάσεις – δράσεις – λύσεις με ξεκάθαρη στόχευση ανάπτυξης.

Η μετεξέλιξη της πόλης μετά τον “Καποδίστρια” και το “Καλλικράτη” μας έπιασε ανοχύρωτους. Με ξεπερασμένο θεσμικό πλαίσιο Πολεοδομικού Σχεδιασμού, με ανοιχτές πληγές στο οικιστικό και τα πολυεπίπεδα προστασίας της φυσιογνωμίας της πόλης (Ιστορικός Τόπος, Αρχαιολογικός Τόπος, Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού κάλους, Παραδοσιακός Οικισμός, Περιχή natura κλπ κλπ) κλυδωνιζόμαστε στα κύματα της ευρύτερης οικονομικοκοινωνικής κρίσης χωρίς κανένα σωσίβιο.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μαθημένη στις λογικές των “ευκαιριακών πλειοψηφιών” αδυνατεί να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων . Τα οράματα, τα προγράμματα και η βούληση προσφοράς προς τον πολίτη  τσακίζονται κυριολεκτικά στη διαχείριση της καθημερινότητας αφενός και στην αγωνία εμφάνισης έργων βιτρίνας αφετέρου υπό το πρίσμα των στρατηγικών για την επανεκλογή.

Υπό αυτό το πρίσμα θεωρώ ότι οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις τόσο των καιρών όσο και των πολιτών οδηγούν στην επαναπροσέγγιση και στην επαναδιαπραγμάτευση ζητημάτων και θεμάτων που αφορούν την λειτουργία της πόλης. Οι ορθές απαντήσεις μπορεί να προκύψουν μέσα από την υιοθέτηση άμεσων συμμετοχικών διαδικασιών με τους φορείς αλλά και τους κατοίκους-χρήστες της περιοχής, με διαδικασίες ανοιχτές και συμμετοχικές και εντέλει και με ανοιχτά δημοψηφίσματα ίσως.

Την άμεση δημοκρατία –του επαρκώς πληροφορημένου πολίτη-χρήστη- ποιος την φοβάται;

Σε μια εποχή που το αυτονόητο και η αναζήτηση της νομιμότητας βαφτίζεται “περδίκλωμα” και που η εκμετάλλευση της προνομιακής επαφής με τα μέσα πληροφόρησης αγγίζει το “fake news” υπάρχουν άνθρωποι που σταθερά αναπτύσσουμε την προβληματική μας και τις θέσεις μας για την αναπτυξιακή πορεία της περιοχής μας  με τρόπο ουσιαστικό και επιστημονικό και όχι πολιτικό».

Π. Ράμμος: «Θετικοί σε κάθε πρόταση με τεκμηρίωση»

Για το θέμα απευθυνθήκαμε και στο διοικητή της Τροχαίας Ναυπάκτου, ο οποίος είναι και αυτός που θα χρειαστεί να δώσει εν τέλει το πράσινο φως για την εφαρμογή ή όχι ενός τέτοιου μέτρου. Ο κ. Π. Ράμμος μας είπα αρχικά πως η υπηρεσία του είναι σε συνεχή επαφή με το δήμο και τους υπόλοιπους φορείς της περιοχής για τα μέτρα που αφορούν το κυκλοφοριακό της πόλης, λέγοντάς μας μάλιστα πως γίνονται συνεχείς συζητήσεις. Αφού μας ξεκαθαρίζει πως η Τροχαία δεν έχει την ευθύνη παρέμβασης στον «κάτω» δρόμο του λιμανιού, όπου εντοπίζεται το πρόβλημα, μας λέει πως ο ίδιος είναι θετικός στη συζήτηση κάθε πρότασης, αρκεί να είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη, αλλά και να καλύπτει το σύνολο των προϋποθέσεων που ορίζει ο νόμος για κάθε κυκλοφοριακή παρέμβαση.

Η συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος είναι πολύ μεγάλη, καθώς οι παράμετροι που πρέπει να εξεταστούν είναι πολλοί. Οι χαμένες θέσεις στάθμευσης, το πλάτος του δρόμου στην οδό Τζαβέλα για την απορρόφηση διπλής κυκλοφορίας, η λειτουργία των καταστημάτων στην πάνω πλευρά της πλατείας του λιμανιού, καθώς και οι συνθήκες ασφάλειας, είναι μόλις λίγα από αυτά που θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη. Για την ώρα κρατάμε το ότι όπως γίνεται εύκολα κατανοητό οι φορείς της πόλης σε μεγάλο βαθμό λένε ναι, έστω στη δοκιμαστική λειτουργία του μέτρου, ενώ ο αρμόδιος αντιδήμαρχος δεσμεύεται πως ο ίδιος, οι υπηρεσίες του δήμου και ο μελετητής θα εργαστούν για την εφαρμογή του. Η «Ε» ανοίγει το θέμα και θα το κρατήσει ζεστό βάζοντάς το δυνατά στην ατζέντα της πόλης.

Εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ

Leave a Comment