Πλούσιο το φετινό πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών

Πλούσιο το φετινό πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών
Με πολύ πλούσιο πρόγραμμα και διάφορες εκθέσεις και ομιλίες, τα εικαστικά «σφραγίζονται» φέτος με την έκθεση του μεγάλου καλλιτέχνη Christian Boltanski καθώς και την παρουσίαση ομαδικής έκθεσης καλλιτεχνών με θέμα τον Καβάφη.
Την τιμητική του έχει και φέτος ο χορός με την Βελγίδα Αν Τερέζα Ντε Κερσμάκερ να επανέρχεται στην Στέγη με την χορογραφία Vortex Temporum βασισμένη στο μουσικό έργο του Gérard Grisey, έργο στο οποίο εμφανίζεται μια μουσική φράση (ένας αρπισμός), που στη συνέχεια μεταμορφώνεται, όπως γράφει ο ίδιος, μέσα από τρία διαφορετικά πεδία χρόνου: το συνηθισμένο χρόνο της ανθρώπινης αναπνοής και γλώσσας, το διασταλμένο χρόνο των φαλαινών και το συσταλμένο χρόνο των πουλιών και των εντόμων.

Σημαντικότατο και το 1°Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων που ξεκινάει φέτος με παρουσιάσεις από τους: Paul Blackman & Χριστίνα Γουζέλη, Ελπίδα Ορφανίδου & Juan Perno, Λενιώ Κακλέα και Παναγιώτα Καλλιμάνη. Και ο Ισπανός χορευτής και χορογράφος Ισραέλ Γκαλβάν χορεύει το «αδύνατο», δυναμιτίζοντας τη σκηνή τον Απρίλιο στην Στέγη.

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η Στέγη προχωρά, επίσης, στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Dancing to Connect με στόχο να δώσει στους μαθητές την ευκαιρία να ανακαλύψουν κώδικες συνεργασίας και επικοινωνίας μέσα από το χορό. Την πρώτη χρονιά το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε σχολεία της Αθήνας από την αμερικανική ομάδα Battery Dance Company και πέντε Έλληνες χορευτές-δασκάλους, με διαφορετικό χορευτικό υπόβαθρο ο καθένας τους. Μετά το τέλος του προγράμματος, οι δάσκαλοι-χορευτές δημιούργησαν την ομάδα Chapter Two και δούλεψαν για πρώτη φορά μαζί, με στόχο να ανακαλύψουν τη διαδικασία της «σύνδεσης» μέσω του χορού, σε μια χορογραφία που παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη τον Αύγουστο του 2013.

Δεκάδες οι θεατρικές παραστάσεις που ξεχωρίζουν και φέτος με αφιέρωμα στον Δημήτρη Δημητριάδη και τον Ιάπωνα Τοσίκι Ακάντα, δύο χρόνια μετά το εκρηκτικό Hot Pepper, Air Conditioner and the Farewell Speech, το οποίο απολαύσαμε στη Στέγη, να καταθέτει μια αρχετυπική και επαναστατική αλληγορία για μια Ιαπωνία –αλλά και μια ανθρωπότητα– απελπιστικά συμβιβασμένες με την καταστροφή τους. Η Σοφία Βγενοπούλου και η ομάδα Grasshoper παρουσίαζουν Το Τρένο του Λένου Χρηστίδη, ο Γάλλος Ο Τζέημς Τιερρέ, θα ανεβάσει το Tabac Rouge, και μέσα από μια παράξενη αναπαράσταση της ανθρώπινης κατάστασης, μοιράζεται με το κοινό το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό του σύμπαν, προτείνοντας τις υπέροχες εικόνες που δημιουργεί στη σκηνή ως αντίδοτο στους δύσκολους καιρούς.

Σε ένα θεαματικό σκηνικό, όπου μια μηχανή από καθρέφτες κινείται διαρκώς και πολλαπλασιάζει το χώρο, εκτυλίσσεται η ιστορία ενός απογοητευμένου και κακομαθημένου βασιλιά, ο οποίος έχει βαρεθεί το σύστημα που εξουσιάζει, όμως οι υπήκοοί του δεν τον αφήνουν να παραιτηθεί. Ο κινηματογραφιστής που έχει κερδίσει τα Φεστιβάλ του κόσμου με την ταινία «Το παιδί τρώει το φαγητό του πουλιού» Έκτορας Λυγίζος, ανεβάζει μια ξέφρενη φάρσα της εποχής του Μεσοπολέμου, γραμμένη στον απόηχο του αμερικανικού κραχ. Το Room Service (1937) έχει γίνει θεατρική επιτυχία στο Μπρόντγουεϊ, ταινία από τους αδελφούς Μαρξ, μιούζικαλ με τον Frank Sinatra, μεταμοντέρνα παράσταση σε σκηνοθεσία του Thomas Ostermeier και, τώρα, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ο πάντα ρηξικέλευθος Μιχαήλ Μαρμαρινός ανεβάζει Γκαίτε, το μεγάλο θεατρικό «Φάουστ». Ο Μαρμαρινός «διευθύνει» μια παράσταση-περιπέτεια στο βυθό της Δυτικής ποίησης, φιλοσοφίας και ιστορίας, αλλά και της ανθρώπινης ψυχής. Η παράσταση εξελίσσεται σε απροσδόκητους χώρους της Στέγης από έναν εξαιρετικό θίασο, με τον Ακύλλα Καραζήση στις διαδρομές του Φάουστ.

Τον Φεβρουάριο θα δούμε, μια εμβληματική παράσταση μουσικού θεάτρου, βασισμένη σε κείμενα του νομπελίστα συγγραφέα Ελίας Κανέττι, από τον πρωτοπόρο σκηνοθέτη και συνθέτη ΧάÏνερ Γκαίμπελς, με τίτλο “Eraritjaritjaka, το μουσείο των φράσεων”. Αλλά και performances υπάρχουν στο πρόγραμμα όπως αυτή του σόουμαν και ανατρεπτικού συνεχιστή της παράδοσης των Βιεννέζων αξιονιστών, του Βούλγαρου, Ίβο Ντίμτσεφ (γενν. 1976). Εξοπλισμένος με μια περούκα, ένα keyboard κι ένα φτηνό πίνακα, στάζοντας όμως δάκρυα και αίμα, αλλάζει διαρκώς ρόλους σε ένα φρενήρες και απροσδόκητα συγκινητικό αυτοβιογραφικό σόλο, στο οποίο, όπως υποδηλώνει κι ο τίτλος («some favorites»), μοιράζεται με το κοινό ορισμένα από τα αγαπημένα του αντικείμενα, πρόσωπα και γεγονότα, στο πλαίσιο ενός αφιερώματος στα Βαλκάνια που θα κρατήσει όλο τον Μάρτιο.

Η ανατρεπτική παράσταση “Τα συμβόλαια του Εμπόρου” φθάνει στη Στέγη και την καταλαμβάνει από άκρη σε άκρη. Το έργο-δυναμίτης, από τη βραβευμένη με Νόμπελ συγγραφέα Ελφρίντε Γέλινεκ, προσαρμόζεται στη συνθήκη της ελληνικής οικονομικής κρίσης και ανεβαίνει σαν ένα θεότρελο μουσικοθεατρικό χάππενινγκ. Οι θεατές μπορούν να μπαινοβγαίνουν στους χώρους κατά βούληση· δύσκολα, όμως, χάνει κανείς έστω και μία στιγμή από αυτό το εκθαμβωτικό, αναρχικό και αξιολάτρευτα σαρκαστικό «πανκ ορατόριο του χρήματος», το οποίο σκηνοθετεί ένας από τους σημαντικότερους σήμερα Ευρωπαίους σκηνοθέτες, ο 45χρονος Γερμανός Νίκολας Στέμαν.

Το μουσικό πρόγραμμα ξεκινάει με Κωσταντίνο Βήτα τον Σεπτέμβρη, την μόνιμη πια συνεργασία με την Καμεράτα που θα παρουσιάσει τις 4 εποχές του Βιβάλντι, τον Αμερικανό κορνετίστα Rob Mazurek, την συναυλία Remember Shakti 2013, με τους John McLaughlin, Zakir Hussain, U. Shrinivas κ.α. αφιέρωματα στον Luciano Berio και τον Mauricio Kagel, το Borderline Festival και άλλες αξιόλογες παρουσιάσεις.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ



Ακολουθήστε μας σε Google News, Facebook και Instagram και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ γράψτε το σχόλιο σας!
Το όνομα σας ...